سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد

رایزنی برای پرداخت بموقع منابع به داروخانه‌ها

قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار 60 درصد کاهش یافته است

محدثه جعفری
خبرنگار


سخنگوی سازمان غذا و دارو از تأثیر مثبت اجرای طرح دارویار در جلوگیری از قاچاق دارو خبرداد و گفت: طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق دارو نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده است.
سجاد اسماعیلی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص مشکلات ایجاد شده در طرح دارویار و اعتراض داروخانه‌دارها، گفت: در طرح دارویار هدف دسترسی آسان مردم به داروهای مورد نیاز با قیمت‌های مناسب بود که در همین زمینه سازمان غذا و دارو برحسب وظیفه‌اش با بیمه‌ها و شورای عالی بیمه رایزنی‌های مورد نیاز را انجام داد. مقرر شده داروهایی که کد ژنریک (عمومی) دارند و حداقل 50 درصد مصرف بازار را در برگرفته‌اند مبنای پوشش بیمه‌ای قرار گیرند که این امر سبب کاهش هزینه‌ها در برخی از داروها شد.
اسماعیلی با بیان آنکه در برخی رسانه‌ها به اشتباه عنوان شده بود که با اجرای این طرح قیمت دارو افزایش یافته است، گفت: در عرض یک ماه قیمت آن داروی اعلام شده از 850 هزار به 280 هزار تومان رسید، چرا که هدف کاهش قیمت دارو برای مصرف‌کننده و جلوگیری از قاچاق دارو بود.
تزریق 4 هزار میلیارد تومان تا چند روز آینده برای دارو
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، یکی از نقاط کلیدی طرح دارویار تخصیص منظم بودجه و منابع کافی به بیمه‌ها بود تا بیمه‌ها این مبالغ را به حساب داروخانه‌ها واریز کنند. اما این امر در زمان‌های مختلف دچار چالش شد به طوری که در سه ماهه اول سال سازمان باید حداقل یک چهارم یعنی 17 هزار میلیارد تومان را به حساب بیمه‌ها واریز می‌کرد که تازه بعد از گذشت سه ماه 12 هزار میلیارد تومان را واریز کرد.
وی افزود: همین امر سبب شد زنجیره تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش داروخانه‌ها، شرکت‌های توزیع و شرکت‌های تأمین‌کننده دچار مشکل شود. اکنون تا آخر آبان‌ماه حدود 19 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت و مقرر شده تا چند روز آینده 4 هزار میلیارد تومان دیگر هم پرداخت شود، اما این در حالی است که باید تاکنون 35 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص تغییر مسیر پرداخت یارانه دارو به داروخانه‌ها اظهار داشت: دو ماه است که بیمه‌ها صورت‌حساب داروخانه‌های شهری خصوصی را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌کنند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم هزینه را به صورت مستقیم به داروخانه‌ها پرداخت می‌کند. همین امر هم با تأخیر دو ماهه صورت می‌گیرد، به طوری که در این دو ماه باید چیزی حدود 7 هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها پرداخت می‌شد.
اسماعیلی با بیان اینکه طرح دارویار سبب کاهش قاچاق دارو شد‌، اظهار داشت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه است تا منابع مابه‌التفاوت ریالی سرموقع به داروخانه‌ها تزریق شود.
کاهش قیمت 260 قلم دارو با اجرای طرح دارویار
وی ادامه داد: شاید در تزریق بموقع منابع دچار مشکل شدیم، اما با اجرای طرح دارویار طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حدود 60 درصد قاچاق دارو نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و این نشان می‌دهد، واقعی شدن قیمت دارو و اصلاح ارز دارو جذابیت قاچاق دارو را کاهش داده است.
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اجرای این طرح 260 قلم دارو با کاهش هزینه همراه بود؛ به‌خصوص داروهایی که برند هستند و برای بیماران خاص و صعب‌العلاج تجویز می‌شوند.
درخواست متمم بودجه دادیم
اسماعیلی در خصوص بیمه طرح دارویار گفت: سازمان غذا و دارو 105 هزار میلیارد تومان را برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داد. در این میان ارز دارو به ارز 28 هزار و 500 تومانی تبدیل شد. اما متأسفانه مورد قبول واقع نشد و بودجه 69 هزار میلیارد تومانی به طرح دارویار اختصاص یافت که ما به این عدد معترض هستیم و درخواست متمم بودجه را هم دادیم که حتماً این بودجه تا آخر امسال اصلاح شده و متمم آن به سیستم تزریق شود، اما تا کنون اتفاق خاصی در این خصوص روی نداده است.

جستجو
آرشیو تاریخی