تفاهمنامه پیاده‌سازی الگوهای متنوع و بهینه آموزشی و تربیتی امضا شد

نظام ۳ لایه آموزش و پرورش در مدارس روستایی اجرا می‌شود

قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه جانبه روستاها با اشاره به کاهش جمعیت روستایی به ۲۵ درصد، از استقرار نظام سه لایه آموزش و پرورش در مدارس روستایی خبر داد.
مجید بکایی، در مراسم امضا تفاهمنامه پیاده‌سازی الگوهای متنوع و بهینه آموزشی و تربیتی با وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه مدرسه در روستاها نظام خاص خود را نیاز دارد، اظهارکرد: استقرار نظام سه لایه‌ای آموزش و پرورش در مدارس روستایی به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان در روستاها مورد توافق قرار گرفته است‌.
وی افزود: یک لایه آموزش را باید در خود روستاها داشته باشیم تا هر دانش‌آموز روستایی بتواند در روستای خود با محتوای الکترونیک تحصیل کند. لایه دوم، مربوط به نزدیک‌ترین مدارس است؛ دانش‌آموزان روستایی باید در نزدیک‌ترین جایی که مدرسه به روستای آنها وجود دارد ثبت نام کنند و در دوره‌های زمانی مثلاً یک یا دو ماهه به مدرسه مراجعه کرده، مشکلات درسی خود را با معلمان حل کنند و امتحان دهند. لایه سوم به مراکزی باز می‌گردد که امکان آموزش نخبگان در آنها وجود دارد تا دانش‌آموز نخبه روستایی در آنجا آموزش ببیند.
 وی تأکید کرد: انتظار ما از امضای این تفاهمنامه این است که مدارس هیأت امنایی نزدیک روستاها از کودکان و نوجوانان روستایی ثبت نام کنند، آنها را به سمت درس خواندن غیرحضوری در محل سکونت خود سوق دهند و نهایتاً در محل مدرسه از این بچه‌ها امتحان بگیرند و مشکلات درسی آنها را حل کنند.
سیاست دولت، مردمی‌سازی و توجه به روستاهاست
بکایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه وزارت کشور مجری سیاست‌های عمومی دولت برای پیشبرد مقاصد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است، گفت: سیاست دولت، مردمی‌سازی و توجه به روستاهاست. یکی از مهم‌ترین مسائل ما درباره روستاها بحث مهاجرت معکوس است. در شش دهه گذشته جمعیت روستاها از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیداکرده است و این سیر نزولی ادامه دارد. در همین راستا قرارگاهی در وزارت کشور به منظور آسیب شناسی چرایی مهاجرت از روستاها به شهرها تشکیل شد.
«آموزش و پرورش» و «بهداشت و درمان» در روستاها را در دستور کار قرار دادیم
 وی افزود: در سفرهایی که از ابتدای دولت به مناطق مختلف داشتیم، متوجه شدیم در دو موضوع آموزش و پرورش و بهداشت و درمان مشکلات زیرساختی داریم.  با عده زیادی دانش‌آموز در روستاها مواجه شدیم که ترک تحصیل کرده بودند، برای مثال برخی دانش‌آموزان دختر در روستاها پس از تحصیل در کلاس پنجم به دلیل نبود مدرسه در محل یا دور بودن آن ترک تحصیل کرده بودند. این مشکلات وجود داشت و از این رو ما دو مورد آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در روستاها را در دستور کار قرار دادیم. به این منظور طرح «تکام» به معنی توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه را برای آنهایی که علاقه‌مند به بازگشت به روستاها بودند راه‌اندازی کردیم. این طرح به همه استان‌ها ابلاغ شد.