صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

تیم قلعه نویی، پیرتر از تیم جام جهانی

ستاره های مسن در پی جام!

حامد جیرودی
خبر‌نگار

تیم ملی در حالی خود را برای حضور در جام ملت های آسیا آماده می کند که این روزها درگیر بازی های مقدماتی جام جهانی نیز هست. ایران پس از پیروزی 4-0 مقابل هنگ کنگ، فردا دومین دیدار خود در این مرحله را در تاشکند برابر ازبکستان برگزار می کند و امیدوار است با پیروزی در این مسابقه خارج از خانه در صدر گروه E مقدماتی جام جهانی باقی بماند. با این حال، هدف اصلی شاگردان امیر قلعه نویی در حال حاضر، موفقیت در جام ملت های آسیا 2023 است. تورنمنتی که در آن تیمی مانند ژاپن حضور دارد که در بازی های اخیر خود همه تیم های اروپایی و آسیایی و امریکایی را شکست داده و تیم های مدعی دیگری مانند کره جنوبی، عربستان و استرالیا هم در آن حضور دارند که رسیدن به جام در قطر را بسیار سخت می کنند. با این حال، شرایط تورنمنت ها به گونه ای است که نمی توان پیش بینی دقیقی درباره آن داشت و برای همین، اگر تیم ملی کارش را به درستی پیش ببرد و شانس و اقبال هم همراهش باشد، می تواند به صعود به مراحل بالا و شاید حضور در فینال و قهرمانی امیدوار باشد. برای همین فدراسیون فوتبال و امیر قلعه نویی، همه نیروهای خود را به کمک گرفته اند تا به این هدف برسند. از دستیاران خود امیر و مربیان خارجی گرفته تا خداداد عزیزی و هومن افاضلی به عنوان مشاور که لباس مربیان را می پوشند!
 
90 درصد ستاره ها هستند
ژنرال، برای موفقیت در جام ملت ها همه ستاره های فوتبال ایران را هم به خط کرده است. هر چند که نفراتی مانند مهدی قایدی با وجود درخشش در اتحاد کلبا بیرون مانده اند و ملی پوشی مانند احمد نوراللهی هم به واسطه بی انضباطی خط خورده است. اما به غیر از اینها و بازیکنانی مانند مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری و یاسین سلمانی که به دلیل مصدومیت بیرون هستند، قلعه نویی از 90 درصد ستاره های فوتبال ایران برای حضور در تیم ملی بهره می برد.
 
پیرتر از جام جهانی
نگاهی به لیست فعلی 25 نفره تیم ملی نشان می دهد که 12 نفر از بازیکنان، سنینی بین 30 تا 36 سال دارند و با حضور تنها دو بازیکن 20 ساله، میانگین سنی کلی ملی پوشان به 29.4 می رسد که همچنان میانگین بالایی است و از میانگین سنی تیم ملی در جام جهانی 2022 قطر که با 28.9 سال، پیرترین تیم آن دوره بود نیز پیرتر است.
 
اعتماد به ستاره های با تجربه
نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که از قلعه نـــــویی انتظار نمی رود از 90 درصد این بازیکنان برای جام ملت ها چشم پوشی کند اما انتظار می رفت که در تورنمنت هایی مانند کافا و اردن و بازی های دوستانه برابر تیم هایی مانند آنگولا و کنیا، از نفرات جوان بیشتری استفاده کند تا هم آنها بازی در تیم ملی را تجربه کنند و در چرخه تیم ملی قرار بگیرند و هم میانگین سنی تیمش پایین تر بیاید اما به جز معدود نفراتی، این اتفاق نیفتاد تا باز هم جوان ها پشت خط بمانند و از بین دو جوان حاضر در اردو هم جواد حسین نژاد تنها دو بازی داشته باشد و امین حزباوی هنوز بازی ملی ای نداشته باشد! استفاده نکردن از بازیکنان جوان و اعتماد به ستاره های با تجربه به این معنی است که قلعه نویی می خواهد با آنهایی که به زعمش امتحان پس داده هستند، به قطر برود.
 اعتمادی که به جوان های استقلال شد
قلعه نویی به طور واضح اعلام کرده که به جوانگرایی در تیم ملی اعتقادی ندارد. این در حالی است که او یکی از بهترین دوران های مربیگری اش را با اعتماد به جوان هایی که در استقلال به آنها میدان داد، سپری کرد. نفراتی مانند پیروز قربانی، امیرحسین صادقی، وحید طالب لو، سیاوش اکبرپور، خسرو حیدری و مجتبی جباری که در عین جوانی به ستاره های استقلال تبدیل شدند و نزدیک به یک دهه سه قهرمانی را با قلعه نویی در لیگ های پنجم، هشتم و دوازدهم برای آبی ها به ارمغان آوردند. اما قلعه نویی به غیر از آن دوران، چندان دیگر به جوان ها میدان نداد و حالا هم می خواهد با ستاره های با تجربه در جام ملت ها به میدان برود. بازیکنانی مانند احسان حاج صفی که بیش از 15 سال است عضو تیم ملی است و قلعه نویی معتقد است چون در مقابل مارسی بازی کرده، همچنان آماده است یا امید ابراهیمی 36 ساله و کریم انصاری فرد 34 ساله که همچنان در بین شاگردان مورد اعتماد او قرار دارند و باید دید آنها می توانند امیر و ایران را به سرمنزل مقصود برسانند یا خیر.
 

جستجو
آرشیو تاریخی