صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رستاخیز مقاومت

دکتر سید حسین فخرزارع
مدیر گروه فرهنگ‌پژوهی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 1. «جبهه مقاومت» که متکی بر مبانی اصیل دینی شکل یافته، امروزه در جوامع مختلف در حال قوت گرفتن است. فلسطین، قریب به 70 سال است که با مشکل اشغال روبه‌رو است و با گذر زمان و کشتارهای ظالمانه مسلمانان در این سرزمین، مشکل پیچیده‌تر شده است.
به رغم تلاش‌هایی که جریان سلطه به رهبری امریکا، با همراه‌سازی برخی رژیم‌های عربی منطقه اعمال می‌کند تا خیزش‌های جبهه مقاومت را مهار کند، اما تحولات منطقه نشان می‌دهد که این تلاش‌ها موفقیت چندانی نداشته است، زیرا هم ایده افول امریکا به لحاظ ژئوپلیتیکی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی در حال قوت گرفتن است، هم رژیم‌های عربی حامی اسرائیل جایگاه دینی و هویتی خود را از دست داده‌اند و هم با توجه به فضای رسانه‌ای و روشنگری‌های روزافزون، رستاخیزی در کل دنیا علیه استکبار در حال سازمان‌یافتگی است.
2. وقایع اخیر در فلسطین و غزه، با آنچه پیش از این در منازعات وجود داشته، صبغه‌ای متفاوت دارد؛ به طوری که توانسته از دامنه و عمق ائتلاف کشورها با اسرائیل کم کند، زیرا می‌دانند همراهی با اسرائیل در شرایط فعلی آنان را با نوعی واکنش شدید مسلمانان روبه‌رو خواهد کرد. از طرفی مسلمانان نیز می‌دانند که کوتاه‌ آمدن در مسأله فلسطین تنها محدود به این جغرافیا نخواهد بود و انفعال در برابر این اقدامات منجر به نوعی چراغ سبز برای طرح بزرگ‌تر سلطه صهیونیسم و امریکا بر سرزمین‌های دیگر خواهد شد و مسلمانان این اتفاق را هرگز برنمی‌تابند.
3. مسأله فلسطین موضوعی نیست که محدود به جغرافیا و ملتی خاص باشد چرا که با هویت دینی، اسلامی و تاریخی همه مسلمانان گره خورده و مسأله‌ای است که مربوط به تمامیت جهان اسلام بلکه کلیت مظلومان جهان است و همه باید هزینه آن را در مواقع بحرانی و شرایط حساس بپردازند تا در آینده از پرداختن هزینه‌های کلان‌تر و پردامنه‌تر مصون بمانند.
بی‌تردید مسلمانان هرگز بر سر موضوع بیت‌المقدس که بر پایه انگاره‌های دینی، قرآنی، تمدنی و تاریخی استوار است وارد معامله نخواهند شد. بر اساس قاعده نفی سبیل که مستفاد از آیه «لن‌یجعل‌الله للکافرین علی‌المؤمنین سبیلا» است کفار نباید بر جوامع مسلمین در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... استیلا داشته باشند و در صورت اشغال دارالسلام توسط دارالکفر، وظیفه انسانی و شرعی دارند تا به سلطه کافران بر آن سرزمین پایان دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی