صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

«جهاد دفاعی» یک واجب شرعی است

آیت‌ﷲ سیدمجتبی نورمفیدی
رئیس پژوهشگاه فقه معاصر

1. فقها یکی از اقسامی که برای جهاد ذکر می‌کنند «جهاد دفاعی» است. مرحوم صاحب جواهر و مرحوم کاشف الغطاء می‌گویند که جهاد برای دفع متجاوز از سلطه‌ بر جان و ناموس مسلمین واجب است. جهاد در برابر کفاری که ترس سلطه‌ آنان بر سرزمین اسلامی وجود دارد، واجب است. جهاد در برابر کسانی که وارد دارالاسلام شده‌اند و آنجا را غصب کرده‌اند، واجب است.
همچنین «قاعده‌ نفی سبیل» اقتضا می‌کند هرگونه راهی که موجب سلطه و تسلط کافران بر مسلمین شود بأی نحوٍ کان، باید جلوی آن مسدود شود. خداوند متعال در قرآن با صراحت می‌فرماید: «وَ لَنْ یجْعَلَ‌الله لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا» عمومیت این آیه اقتضا می‌کند هر نوع سبیلی، هر نوع سلطه‌ای باید نفی شود و مسلمین در برابر آن بایستند. از این جهت تمام تلاش‌هایی که ملت مظلوم فلسطین برای بازگشت آوارگان به سرزمین فلسطین انجام داده‌اند و می‌دهند قابل توجیه است.
2. اگر اتحاد اسلامی تقویت شود، اگر اراده‌ مقاومت محکم‌تر شود و اگر امکانات مسلمین تجمیع شود، بدون شک رژیم پوشالی اسرائیل در برابر این اراده‌های آهنین کاری از پیش نخواهد برد. امروز بر همه‌ مسلمانان واجب است که باهم علیه این ظلم متحد شوند و هرکس در هر حدی که می‌تواند در این راه قدم بردارد. بر همه‌ مسلمانان واجب است که کمک‌های مادی و معنوی خود را در این جهاد مقدس صرف کنند و خداوند پشتیبان این اراده است.
امروز، روزی است که از همه‌ دوران‌ها، رژیم پوشالی اسرائیل ضعیف‌تر شده است و  شکنندگی و ضعف‌های این رژیم در این روزها آشکارتر شده است. علی‌رغم برخورداری از انواع و اقسام تجهیزات نظامی و فنی، اما آسیب‌پذیری آن امروز کاملاً هویداست. امروز روزی است که اگر همگان متحد شوند و در مبارزه و ایستادگی در برابر این رژیم همکاری کنند به نتیجه‌ روشن خواهند رسید و سرزمین مقدس فلسطین، قبله‌ اول مسلمین از دست این غاصبان نجات خواهد یافت.
3. کشورهای اسلامی و سران دولت‌های اسلامی باید این آیه‌ شریفه را مدنظر قرار دهند: «وَ لا تَرْکنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکمُ النَّارُ وَ ما لَکمْ مِنْ دُونِ‌الله مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ‏» به کسانی که ستم کرده‌اند گرایش پیدا نکنید که آتش جهنم به شما می‌رسد و اینها در برابر خدا برای شما دوست نخواهند بود و سرانجام هم یاری نخواهید شد.  اعتماد به این رژیم، عادی‌سازی با این رژیم با این پیشینه و این سابقه‌ سیاه نه تنها کمکی به این دولت‌ها و کشورها نمی‌کند، بلکه در آینده‌ نه چندان دور «ایده‌ نیل تا فرات» که در سر سردمداران این رژیم است، به سراغ آنان هم خواهد آمد و آنها را هم در این دریا غرق و در دنیا و آخرت برایشان خسران ایجاد خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی