صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و یک - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و یک - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

چرا فلسطینی‌ها را به ایران دعوت نمی‌کنیم؟
علیرضا کمیلی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش به شهادت دکتر سعید طلال دهشان در غزه اشاره داشته و در این باره نوشته :«دو، سه روز قبل متوجه شدم دوست عزیزم دکتر سعید طلال ‌دهشان که مؤسس «قانونیین لاجل القدس» در استانبول بود به همراه کل خانواده‌اش در غزه به شهادت رسیده است.
وی نویسنده کتاب «کیف نقاضی اسرائیل؟» یعنی «چگونه اسرائیل را محاکمه کنیم؟» بود که امیدوارم حالا ترجمه شود. خیلی دوست داشت به ایران بیاید و با وکلای ایرانی کارهای بین‌المللی تعریف کند ولی من هر بار به بهانه‌ای سفر را عقب می‌انداختم چون وکلایی که تجربه و انگیزه کار بین‌المللی ضد رژیم را داشته باشند تقریباً در ایران نمی‌شناختم!یک‌بار یکی از دوستان اهل غزه که خیریه فعالی در استانبول دارد به یکباره خبر داد راهی ایران است تا با «خیریه‌های بین‌المللی» ایران ارتباط بگیرد!
 مانده بودم چه کنم؟! بجز خیریه خود «امت واحده» جای دیگری را نتوانستم بیابم و به ناچار با چند جای دیگر قرار ملاقات گذاشتم که پاسخ‌شان به سؤال او مبنی بر فعالیت در کدام کشورها منفی بود! عدم وجود ارتباطات میدانی میان دو ملت ایران و فلسطین از جمله دلایل کمرنگ شدن تدریجی مسأله نزد مردم ایران است. درست است که فلسطینیان «کرانه باختری» اگر به ایران بیایند راه بازگشت‌شان سخت خواهد بود و«غزاوی‌ها» هم بدون مشکل نیستند ولی میلیون‌ها «فلسطینی خارج» می‌توانند به ایران بیایند و بروند و این فلسطینی ندیدن جامعه ایرانی را بشکنند! حتی یک‌بار یکی از بچه‌های حماس می‌گفت در میان فلسطینی‌های خارج افرادی که دنبال «گردشگری پاک» هستند کم نیستند که اگر تسهیل کنید، حتماً به ایران خواهند آمد، اما آمدن به ایران هم برای آنان آسان نیست چون علاوه بر ویزا تأیید برخی نهادها را هم لازم دارد! اما اگر «اجتماعی شدن» مسأله فلسطین در ایران برایمان اهمیت دارد باید آمدن زن و مرد فلسطینی به ایران را تسهیل کنیم و به میدان گفت‌و‌گو با جامعه و نخبگان خودمان بفرستیم.»

برندگان جایزه ملی کتاب امریکا
به جنگ فلسطین و اسرائیل واکنش نشان دادند
در مراسم اهدای جوایز ملی کتاب ۲۰۲۳ امریکا به برندگان، همه فینالیست‌ها روی صحنه آمدند و درخواست آتش‌بس اسرائیل و حماس و حمایت از مردم غزه کردند. بلال نویسنده، نامزد بخش داستان برای رمانش «مردم معبد» به نمایندگی از سوی دیگران در بیانیه‌ای گفت:از طرف فینالیست‌ها می‌گویم؛ ما با بمباران مداوم غزه مخالفیم و خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه برای رفع نیازهای فوری غیرنظامیان فلسطینی، بویژه کودکان هستیم.

لغو نمایشگاه هنرمند چینی در حمایت از مردم فلسطین
نمایشگاه«آی وی وی» هنرمند سرشناس چینی در لندن به دلیل پستی که در رسانه‌های اجتماعی در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده بود، لغو شد. این هنرمند گفته است که نمایشگاه جدیدش که قرار بود با عنوان «آجر در نقش ملات» در گالری لیسون لندن افتتاح شود، پس از انتشار نظراتش در شبکه‌های اجتماعی که به درگیری اسرائیل و غزه اشاره می‌کرد، لغو شده است.
پست او که از توئیتر حذف شد، حاکی از آن بود که ایجاد احساس گناه درباره آزار مردم یهود برای این است که فشار به جهان عرب معنی پیدا کند. وی همچنین تأکید کرده بود که جامعه یهودی نفوذ زیادی در رسانه‌ها، امور مالی و فرهنگ در امریکا دارد و سالانه ۳ میلیارد دلار حمایت نظامی امریکا از اسرائیل به این معنی است که این دو «سرنوشت مشترکی» دارند. آی وی‌وی می‌گوید: من همیشه بیان آزاد را ارزشی برای مبارزه و اهمیت دادن به آن می‌دانستم، حتی اگر بدبختی‌های مختلفی برایم به همراه داشته باشد....
 
ثبت حماسه بزرگی به نام طوفان الاقصی
کمیل خجسته در صفحه اینستاگرامش به یادداشت سردار قاآنی اشاره داشته که در آن آمده است: «حماسه بزرگی به نام طوفان الاقصی ثبت کردید که با یاری خداوند و به دست مجاهدان گردان‌های القسام و مجاهدان مقاومت در غزه به انجام رسید ضعف و شکنندگی رژیم غاصب صهیونیستی را به وضوح نشان دادید و به صورت عملی و قاطع نشان دادید که رژیم از تار عنکبوت ضعیف‌تر است. فلسطین و منطقه پس از طوفان الاقصى، آن گونه که قبل از آن بود، نخواهد بود.مطمئن باشید برادرانتان در محور قدس و مقاومت با شما متحد هستند و اجازه نخواهند داد که دشمن به اهداف خود در مورد غزه و فلسطین برسد. ما به شما اطمینان می‌دهیم که هر کاری را که باید در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی