مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد

بررسی چرایی مخالفت نتانیاهو با آتش‌بس

کارشناس ارشد مسائل منطقه با ارزیابی از آخرین موضعگیری مقامات کشورهای غربی که تحت تأثیر حمایت از افکار عمومی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین انجام گرفته است، پیش‌بینی کرد جنگ غزه به پیروزی محور مقاومت و جنبش حماس منتهی شود.
مسعود اسداللهی در برنامه به افق فلسطین در پاسخ به این پرسش مکرر در بخشی از افکار عمومی که «آیا حماس عملیات طوفان الاقصی را با پیش‌بینی این حجم از تجاوزات و اشغالگری و حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی انجام داد یا چنین پیش‌بینی‌ای نداشت»، گفت: اگر چه رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات حماس و دستاوردهای آن، حملات ویرانگرانه و وحشیانه بی‌سابقه‌ای انجام داد که در آن مدارس و بیمارستان‌ها را ویران کرد و کودکان حتی کودکان نوزاد و نارس را به شهادت رساند؛ اما باید بگویم حماس در برنامه‌ریزی که برای عملیات داشت می‌دانست اسرائیل دست به این ویرانگری خواهد زد.
پیش‌بینی از آینده جنگ
به گزارش «ایران»، اسداللهی با بیان اینکه وجود این پیش‌بینی دو دلیل داشت که یکی جنگ‌های سابق بین غزه و اسرائیل بود، افزود: در آخرین مقابله که دو سال پیش به نام عملیات «سیف القدس» اتفاق افتاد صهیونیست‌ها ویرانگری بسیار زیادی انجام دادند و زنان و کودکان بسیاری را کشتند. تا آنجا که درگیری سیف القدس از نظر حجم وحشیگری و ویرانگری اسرائیل یک رکورد بود، اما جنگی که اسرائیلی‌ها بعد از عملیات طوفان‌الاقصی به غزه تحمیل کردند آن رکورد را شکست؛ هم از نظر زمان که الان بیش از 40 روز است جنگ ادامه دارد و هم از نظر وقاحتی که اسرائیلی‌ها در ارتکاب این جرایم نشان دادند. بنابراین حماس این تجربه را داشت و این‌طور نبود که غافلگیر شده باشد.
غزه و دکترین ضاحیه
این کارشناس مسائل فلسطین با یادآوری جنایت‌های اسرائیل در جنگ 33 روزه با لبنان، افزود: بعد از جنگ 33 روزه ارتش اسرائیل دکترینی را به نام دکترین «ضاحیه» مطرح کرد. ضاحیه حومه جنوبی بیروت است، جایی که شیعه نشین است و مرکز قدرت حزب الله. در جنگ 33 روزه این منطقه به‌شدت ویران شد. برای همین اسرائیل این دکترین را مطرح کرد و مدعی شد که از این به بعد هر گروهی علیه ما اقدام کند ما منطقه حضور آن گروه را به همین روز خواهیم انداخت.
مردم غزه حامیان
بی‌چون و چرای حماس
مسعود اسداللهی در ادامه با یادآوری آزادسازی نوار غزه در سال 2005 از لوث وجود نظامیان اسرائیلی، گفت: درست است که نوار غزه از آن زمان محاصره شده بود و الان اسرائیلی‌ها ورود کرده‌اند اما هنوز نوار غزه اشغال نشده و اینها نشان می‌دهد که راهبرد حماس اگر چه با صبر و مقاومت جواب می‌دهد و اگر چه این نبرد کاملاً ناعادلانه است اما مردم غزه حامی گروه مقاومتند.
وی با بیان اینکه ماهیت و ویژگی جنگ نامتقارن این است که متأسفانه در این جنگ‌ها مردم طرفدار جنبش‌های مقاومت و خود اعضای جنبش دچار تلفات زیادی می‌شوند، افزود: با وجود این، نکته‌ای که قابل مشاهده است، این است که بیش از 40 روز از جنایت‌ها می‌گذرد اما حتی یک مورد دیده نشده که ساکنان غزه بیایند علیه حماس تظاهرات و اعتراض کنند که این چه کاری بود که کردید. برعکس می‌بینیم فردی که خانه‌اش ویران شده و اعضای خانواده‌اش را در این جنگ از دست داده با اینکه مصیبت‌زده است و اشک می‌ریزد، می‌گوید همه اینها فدای آزادی فلسطین. این صحنه را در جنگ 33 روزه هم شاهد بودیم و همین رمز موفقیت است.
غزه فقط مظلوم نیست، پیروز هم هست
اسداللهی در عین حال تأکید کرد: اگر چه این صحنه‌ها خیلی دردناک است و اگر انسانی این جنـایت‌های اسرائیل را ببیند و قلبش به درد نیاید، باید در انسانیت خودش شک کند؛ اما نکته‌ای را رهبری فرمودند و گفتند در مورد غزه صرفاً بر مظلومیت متمرکز نشوید، پیروزی‌ها را هم بگویید؛ اگر نه ایجاد ناامیدی می‌کند. وی در این باره افزود: بعضی‌ها ناامید شدند و می‌گویند حماس شکست خورد. خیر حماس شکست نخورده و دارد با همه قدرتش می‌جنگد. تا الان هیچ کدام از کادرهای اصلی حماس شهید نشدند و جنگ را دارد به خوبی اداره می‌کند.
تصرف بیمارستان شفا آبروریزی بزرگ اسرائیل
وی در ادامه با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دستاورد اسرائیل بعد از 40 روز این است که یک بیمارستان (شفا) را گرفته، تأکید کرد: برعکس این بزرگ‌ترین آبروریزی برای ارتش اسرائیل است. به همین دلیل مرتب ادعا می‌کرد که حماس زیر این بیمارستان که یک مجتمع بیمارستانی به وسعت 40 هزار متر‌مربع است استحکامات درست کرده و با همین ادعا بیمارستان و اطرافش را بمباران می‌کرد. حالا اما از وقتی وارد این بیمارستان شدند نه فرد نظامی حضور داشت نه اسلحه‌ای دیدند و نه اسیرهایشان را پیدا کردند. چرا که اصولاً پناهگاهی وجود نداشت. یک زیرزمین ساده بود که رئیس بیمارستان گفت پناهگاه زن‌ها و بچه‌ها بوده است. خب این یک آبروریزی فضاحت بار برای اسرائیل بود.
شکست روایت‌های جانبدارانه غرب
این کارشناس مسائل بین‌الملل سپس در اشاره به نحوه پوشش خبری رسانه‌های غربی از جنگ حاضر گفت: خبرها حکایت از آن دارد که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا نسبت به اینکه رسانه‌های امریکایی مجبور شده‌اند که فقط روایت اسرائیلی را طرح کنند و چیزی از جنایت‌های اسرائیل نگویند، اعلام کرده «ما به این دستور عمل کردیم، اما بعد از یک ماه بررسی کرده‌ایم و مشاهده شده که بسیاری از مخاطبان خود و بویژه نسل جوان عرب را از دست داده‌ایم. چون مخاطبان متوجه شده‌اند ما حقایق را نمی‌گوییم و جانبدارانه عمل می‌کنیم.»
اسداللهی ادامه داد: الان خود امریکایی‌ها با وجود حمایت و تسلیحاتی که در اختیار اسرائیل گذاشتند نتانیاهو را تحت فشار شدیدی قرار داده‌اند که «این را تمامش کن؛ چون ما بیش از یک ماه هر چه خواستی دادیم. در شورای امنیت سه قطعنامه را به‌خاطرتان وتو کردیم و رسانه‌ها را هم برایتان بسیج کردیم، اما نتیجه‌ای جز کشتن 12 هزار زن و بچه نداشته.» پس فشار آورده‌اند برای آتش بس سه یا
 پنج روزه.
نتانیاهو در آرزوی تنها یک دستاورد تا پیش از آتش‌بس
وی درباره موضع طرفین درگیری در قبال آتش بس با یادآوری اینکه متأسفانه موضع رهبران حماس که خواستار تبادل اسرای اسرائیلی در مقابل تمامی زندانی‌های زن و مرد فلسطینی که اسرائیل در اختیار دارد هستند به نتیجه نرسیده است، افزود: نتانیاهو چون هیچ نوع دستاوردی نداشته هیچ نوع آتش‌بسی را نمی‌خواهد بپذیرد. او به این امید است که بتواند در روزهای آینده کاری بکند، مثلاً یکی از رهبران اصلی حماس را بزند؛ برای همین درخواست اسرائیل از امریکا این است که دو هفته دیگر به ما مهلت بدهید. در حالی که بحث یک آتش بس پنج روزه مطرح است و قطر و مصر دارند وساطت می‌کنند. هر چند طرف مصری به دلیل وابستگی به امریکا بیشتر دارد به طرف حماس فشار وارد می‌کند. الان بحث این است که در وهله اول یک بخش از اسرای اسرائیلی از زنان و نوجوانان و احیاناً پیران در مقابل زندانیان زن و نوجوان فلسطینی آزاد شوند. ولی نتانیاهو گفته اگر آتش بس اعلام شود بعد از پنج روز نمی‌توانم جنگ را شروع کنم چون همه دنیا می‌گویند حالا شما آغازگر جنگید.

جستجو
آرشیو تاریخی