فعالان فضای مجازی به وقایع بیمارستان شفا واکنش نشان دادند

همدردی جهانی با مظلومان غزه

زهره صفاری
خبرنگار

ارتش رژیم صهیونیستی پس از چند روز محاصره بیمارستان شفا؛ بزرگترین مرکز درمانی باریکه غزه، بی‌توجه به محکومیت‌های جهانی وتنها بر پایه فرضیه‌ای اثبات نشده درباره تونل‌های حماس، تا دندان مسلح به کارزاری وارد شد که در تیررس سلاح هایش کسی جز مجروحان بی‌دفاع، آوارگان، کادر درمان و نوزادان نارس نبودند.
اما این اقدام نظامیان صهیونیست از سوی کاربران مجازی حامی فلسطین در سراسر جهان مورد انتقاد بسیار قرار گرفت و با هشتگ ShifaHospital# در شبکه ایکس(توییتر سابق)، تل آویو و صهیونیست‌ها را به نسل کشی دیگر در غزه محکوم کردند و نقدهایی به حامیان غربی رژیم اشغالگر داشتند. در این گزارش مروری بر بخش‌هایی از این واکنش جهانی مردم، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، پزشکان و... داشته‌ایم.
احمد ابوالعمرین، پزشک فلسطینی و فعال حقوق بشر با انتشار چندین پست از همکارانش در بیمارستان شفا نوشت: «شهادت پرستار غیرعرب بیمارستان غزه می‌تواند به جهان ثابت کند که رژیم اشغالگر، چیزی جز یک جنایتکار جنگی شیطان صفت نیست که هیچ بویی از انسانیت نبرده است.»
دیگر کاربر اینترنتی حس خود از تجاوز صهیونیست‌ها به بیمارستان شفا را این‌گونه بیان کرد: «هیچ خبرنگار و رسانه‌ای در بیمارستان شفا نیست. حتی یک سازمان بین‌المللی نیز در آن اطراف دیده نمی‌شود. همین موضوع بخوبی می‌تواند سبعیت رژیم صهیونیستی و عمق فاجعه اقدامات آنها را نشان دهد. خدا با مردم فلسطین باشد.»
حسین، از مصر نیز نوشت: «ارتش اسرائیل 12 ساعت قبل به بیمارستان شفا یورش برد اما حتی یک گلوله نیز پیدا نکرده است. آنها قصد دارند سلاح‌هایی داخل بیمارستان ببرند تا از این راه بتوانند فرضیه زرادخانه حماس در بیمارستان را ثابت کنند.»
کاربری مردمی با نام «زبان فلسطین» این پست را منتشر کرد: «ارتش اسرائیل وارد بیمارستان شفا در غزه شد؛ جایی که هزاران بیمار، نوزاد و زن و کودک در آنجا پناه گرفته‌اند.»
آمنه غازی الطخیم، کاربر دیگری با اشاره به جنایت صهیونیست‌ها نوشت: «آنچه در بیمارستان شفا رخ می‌دهد جنایت ارتش صهیونیستی است که طبق دستورالعمل رئیس این رژیم و با حمایت بایدن و دولتش انجام می‌شود. این چیزی جز یک قتل عام نیست.»
ایکرام اودین با حمله به غرب، حس خود را این‌گونه توصیف کرد: «امریکا(ایالات متحده اسرائیل)، اروپا و انگلیس بودجه نسل کشی در غزه را می‌دهند.»
یک کاربر ناشناس نیز در واکنش به ابراز همدردی و اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی نوشت: «شرم بر شما! حتی اگر به همه گفته‌های سازمان ملل اعتماد کنم اما درباره جنایات جنگی دولت اسرائیل! باید بگویم شما دروغگویید. شما غیرنظامیان را دسته جمعی می‌کشید و در برابر دیدگان جهانی هیچ کارآمدی‌ای ندارید. بیمارستان شفا هدف مشروعی نیست! شما نفرت انگیزید!»
یاسرالحسنی، خبرنگار دفتر ریاست جمهوری عراق هم اذعان داشت: «اسرائیل بزرگترین بیمارستان غزه با بیماران، کودکان مبتلا به سوءتغذیه، مجروحان و آوارگان را به صحنه نبرد زمینی بدل کرده است. شرم بر سکوت و جهانی که شاهد بدترین قتل عام تاریخ مدرن است.»
امان ابوسیدو، خبرنگار و نویسنده زن فلسطینی - برزیلی نیز با تمسخر فرضیه تونل‌های حماس در زیر بیمارستان نوشت: «دو هفته قبل ارتش اسرائیل تصویری را منتشر کرد و آن را دفتر مرکزی حماس مستقر در تونلی زیر بیمارستان شفا معرفی کرد. حالا سؤال من از آنها این است؛ آیا توانستید دفتری با همین دکور یا اصلاً کمی متفاوت‌تر از آن را پیدا کنید؟! مسخره است.»
کاربری با نام خدیجه فائضی نیز با انتشار طرحی که یک نوزاد هدف چهار تانک قرار گرفته بود، در شرح آن آورد: «این همان چیزی است که اسرائیل از جنگ در غزه می‌خواهد.»
همچنین اسما از اتریش نوشت: «ارتش اشغالگر صهیونیستی به بیمارستان شفا حمله کرد. پزشکان، شهروندان و کادر درمان را هدف تحقیر و توهین قرار داد و کتک زد. اشغالگران زیرزمین بیمارستان و درهای ورودی را نیز منفجر کرده‌اند.»
حسابی با نام «القضیه العظمی» نیز به نبود پوشش خبری حمله اشاره کرد: «ارتش اسرائیل شب گذشته بدون هیچ پوشش رسانه‌ای وارد بیمارستان شفا شد. نمی‌توان آنچه می‌گذرد را تصور کرد. یک نسل کشی دیگر و سکوت جهانی. #بیمارستان غزه را نجات دهید.»
عبدالله منز، خبرنگار آزاد نیز نوشت: «ارتش اسرائیل به بیمارستان شفا یورش برد. آنها همه بیماران در اتاق‌ها و راهروها را هدف گرفتند و تمام قسمت‌های بیمارستان و زیرزمین‌ها را گشتند اما (آنطور که رسانه اسرائیلی گفته) هیچ نشانی از گروگان‌ها یا سلاح‌ها نبود. در حال حاضر بیمارستان در اشغال ارتش اسرائیل است.»
باقر کاراکی، فعال سیاسی نیز این پست را منتشر کرد: «حالا که هیچ سلاح و مبارزی در بیمارستان شفا پیدا نشده است، ارتش اسرائیل در آنجا دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟ چه دروغ جدیدی با انتقال تسلیحات به داخل بیمارستان در حال شکل‌گیری است؟»
یک کاربر زن از کیپ تاون آفریقای جنوبی هم کنایه‌ای به ناکارآمدی اطلاعاتی این رژیم زده است: «آژانس اطلاعات اسرائیل همانی که در 7 اکتبر ناکامی به بار آورد حالا بایدن و دولت امریکا را متقاعد کرده که تونل حماس زیر بیمارستان شفا است. چطور باید آن را باور کرد!»
کاربری ادعای صهیونیست‌ها برای فراموش شدن جنایات غزه را به سخره گرفته است: «صهیونیست‌ها می‌گویند مردم از دیدن صحنه‌های غزه شوکه هستند اما کم کم فراموشش می‌کنند. او این شرایط را با عادت کردن به سردرد مقایسه کرده است.»
یکی از فعالان صلح نیز نوشت: «ارتش صهیونیستی مشتاق ورود به بیمارستان شفا است چون آنها می‌خواهند به تونل‌هایی که در دهه 80 ساخته بودند، دسترسی پیدا کنند. آنها می‌توانند از این حربه برای توجیه حمله به مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های سازمان ملل و... استفاده کنند. رجوع شود به مقاله سال 2014.»
کاربر دیگری به نقد غرب پرداخته و نوشته است: «تروریسم اسرائیلی روی کادر درمان و بیماران غیرمسلح اسلحه می‌کشد. این جنایت جنگی است که توسط غرب توجیه می‌شود.»
عزت سینقو، فعال ترکیه‌ای هم نوشت: «صهیونیسم، قتل عام، نسل کشی، غارت، اشغالگری، استبداد، دزدی. در یک کلام صهیونیسم برادر دوقلوی نازیسم است. صهیونیسم هراسی!»
یکی از کاربران این شبکه فیلمی از تخریب یک مجسمه با بولدوزرهای صهیونیستی گذاشت و با تمسخر فرضیه تونل‌های حماس در زیر بیمارستان نوشت: «زیر این مجسمه در طولکرم، هم تونل حماس قرار داشت؟!!!!»
احمد ویدا دیگر کاربر شبکه ایکس هم اذعان داشت: «یورش به بیمارستان شفا، جنایت جنگی است نه یک پیروزی.»