تصویری روشن از اشتغال با راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاعات بازار کار

پایانی بر حواشی بازار کار

با راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار مشاغل استانداردسازی و نرخ بیکاری به‌روز‌رسانی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه4 مهر، بندالحاقی ۱ ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند. بر‌این اساس، نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در مصوبه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف به طراحی و استقرار «سامانه ملی اطلاعات بازار کار» مشتمل بر توصیف و تحلیل سالانه وضعیت بازار کار، برآورد وضعیت آتی بازار کار در دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کردند.
طبق این بند الحاقی به‌منظور توسعه پایگاه‌های آمار و اطلاعات بازار کار و سامانه‌های کاریابی با محوریت بخش‌خصوصی، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و نظارت بر فعالیت آن سامانه‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری مرکز آمار ایران و سایر مراجع اطلاعاتی موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به طراحی و استقرار «سامانه ملی اطلاعات بازار کار» مشتمل بر توصیف و تحلیل سالانه وضعیت بازار کار، برآورد وضعیت آتی بازار کار در دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به تفکیک مهارت‌ها، تخصص‌ها و توزیع جغرافیایی، برآورد تقاضای بازار کار به تفکیک سطوح تحصیلی، جنسیت و توزیع منطقه‌ای (تا سطح شهرستان) و اعلام استانداردهای مشاغل در چهارچوب استانداردهای جهانی تدوین استانداردها و صدور مجوز اقدام کند.
از این‌رو معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات بازار کار کرده است. این سامانه زمینه تجزیه و تحلیل وضعیت اشتغال در کشور، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان و دانش‌آموختگان در بازار کار، نیازهای بازار کار در مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی، تجزیه و تحلیل کسب و‌کار مالی و بررسی شاخص‌های اصلی عملکردی، جست‌وجوی مهارت‌های کاربردی، تعداد آمار شاغلان، شناسایی بیکاران و افراد جویای اشتغال با الگوریتم‌های دقیق را فراهم می‌کند.
این سامانه با ارائه تحلیل‌هایی دقیق از بازار کار اقدام به شناسایی نیروهای متقاضی کار در آینده‌ نزدیک خواهد کرد، ضمن اینکه این سامانه کمک می‌کند تا سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه کار کارآمد و برای شناخت نیازهای بازار کار باشد.
سامانه جامع اطلاعات بازار کار باعث می‌شود تا تحلیلی از کسب و کارها صورت بگیرد و منجربه ارائه راه‌حل‌هایی در حل مشکلات و فرصت‌ها در جهت پیشرفت و توسعه کسب و کارها شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی روزنامه «ایران» درباره آخرین جزئیات این سامانه می‌گوید: سامانه نظام جامع اطلاعات بازار کار در راستای شناخت وضعیت بازار کار، دستیابی به تصویری جامع از پویایی‌های بازار کار، پیش‌بینی تغییرات بازار کار، طراحی سیاست‌ها و مداخلات حوزه اشتغال و کارآفرینی مبتنی بر اطلاعات ثبت‌محور در دستور کار قرار گرفت.
«محمود کریمی بیرانوند» اضافه می‌کند: همچنین این سامانه در راستای پیش‌بینی مهارت‌های مورد‌نیاز و افزایش کارایی و کاهش زمان جست‌و‌جوی فرصت‌های شغلی در معاونت اشتغال وزارت کار ایجاد شده است که براساس آن زیر سامانه‌های مختلفی دارد.
وی عنوان می‌کند: مستندات قانونی برای راه‌اندازی این سامانه وجود دارد که بالاترین آن بند چهار سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب‌اسلامی و سند تحول دولت مردمی در سال 1400 است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تاکنون تکمیل صد‌درصدی سخت‌افزاری در ایجاد سامانه نظام جامع بازار کار صورت گرفته است، می‌گوید: زیرسامانه‌های جست‌وجوی شغل و اتباع‌خارجی نیز به‌صورت کامل راه‌اندازی شده و اکنون در حال فعالیت هستند.
وی ادامه می‌دهد: برای استانداردسازی مشاغل تیمی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل داده و در حال عملیاتی کردن استانداردسازی مشاغل کشور هستیم همچنین کمیته محتوایی برای نظام اطلاعات بازار کار با بیش از 8هزار نفر ساعت کار تخصصی تشکیل شده است. کریمی بیرانوند بیان می‌کند: تشکیل کمیته اخذ اطلاعات بازار کار با 3هزار نفر ساعت کارشناسی، پایش اطلاعات دستگاه‌های کشور با 2هزار نفر ساعت کار تخصصی، ایجاد چارت تشکیلاتی از طریق سازمان امور استخدامی با ارتباط و تعامل 74 دستگاه برای برخط کردن اطلاعات و سایر موارد از مهم‌ترین اقدامات در راستای سامانه جامع اطلاعات بازار کار است.
 وی باعنوان اینکه پیشرفت 80 درصدی در نرم‌افزاری سامانه جامع اطلاعات بازار کار داشته‌ایم می‌گوید: باقی بخش نرم‌افزاری اختصاص به هوش مصنوعی دارد که در حال تکمیل این بخش هستیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه می‌کند: 70 درصد از اطلاعات بازار کار را از دستگاه‌های مختلف دریافت کرده‌ایم که امیدواریم تا آخر سایر اطلاعات را از دستگاه‌ها دریافت و پایش و این سامانه را راه‌اندازی کنیم.  به گفته وی، پس از راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند بود.

 

برش

به روز‌رسانی نرخ بیکاری سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران در حال راه‌اندازی است. به گزارش ایسنا، سیدصولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مراکز رسمی مثل مرکز آمار و بانک مرکزی براساس سنجش نوبتی، نرخ بیکاری را مشخص می‌کنند. از سویی سامانه‌ای به نام سامانه «شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران» در دست راه‌اندازی است که در آینده نزدیک با راه‌اندازی این سامانه و همکاری که دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند، به‌روز خواهیم دانست که چه تعداد شاغل، چه تعداد افراد جویای کار و چه تعداد بیکار داریم و علت بیکاری آنها چیست؟
وی افزود: همچنین از طریق این سامانه تعداد کارفرمایانی که علاقه‌مند هستند از خدمات کارگران استفاده کنند مشخص می‌شود. همچنین مشخص می‌شود که علت چه تعداد از نیروهای جویای کار و بیکار، سرمایه و چه تعداد عدم آموزش است.

جستجو
آرشیو تاریخی