وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین ملی بزرگداشت روز کتاب کتابخوانی و کتابدار:

همه کتابفروشان به‌عضویت صندوق هنر درآمدند

فرهنگی/ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تبریک این هفته به فعالان حوزه نشر، فروش، تولید کتاب گفت: ما خوشحالیم که پررونق‌ترین دوران فرهنگی را تجربه می‌کنیم. ما در هر سه‌شنبه‌ای که می‌گذرد رکورد جدیدی را در سینما مشاهده می‌کنیم. میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۲۴۷ درصد رشد کرده و در این ۸ ماه نسبت به سال‌های گذشته ۵۸ درصد بیشتر شده که این اتفاق مهمی است. ما گام‌های مهمی را برای وضعیت کتاب و اهالی فرهنگ برداشته‌ایم و آخرینش برای کتابفروشان عزیز بود که ۴۰ درصد رشد عضویت داشته‌اند. برای مثال در حوزه خبرنگاران ۴۲۰۰ خبرنگار داشته‌ایم که این رقم به ۱۲ هزار رسیده است؛ همچنین در حوزه کتاب که خادمان فرهنگ و هنر هستند همه کتابفروشان سراسر کشور به عضویت صندوق هنر درآمدند که این اتفاق مبارکی است. بحمدالله حوزه فرهنگ و هنر به واسطه عناصر وجودی انسانی و خلاق مبتکر در شرایط استعلایی متفاوتی قرار گرفته است. بحمدالله مسائل معیشتی کتابداران عزیز در صدر پیگیری‌های ما قرار دارد. آن ۱۵ درصدی که قولشان را داده بودیم با وجود همه محدودیت‌ها انجام شد. مسائل شما کتاب‌دوستان و حق مسکن را هم حل خواهیم کرد. ان‌شاءالله همیشه پایدار باشیم.
 اهالی فرهنگ بیشتر در حمایت مردم غزه بدرخشند
اسماعیلی افزود: در روزهای اخیر همه دل‌ها درگیر داستان پرغصه غزه هست که هنرمندان هم پای کار هستند؛ توقع‌مان از قالب فرهنگ هنر و رسانه بیشتر است که در ایران اسلامی باید اهالی فرهنگ بیشتر در حمایت مردم غزه بدرخشند. کدام انسانی است که این صحنه‌ها را ببیند و دلش غصه‌دار نشود؟ این صحنه‌ها، صحنه‌‌های عجیبی است که یک رژیم کودک‌کش در مقابل تمام جهانیان با وقاحت تمام در حال ذبح کودکان مظلوم است. وزیر این رژیم صهیونیستی در تلویزیون حاضر می‌شود و می‌گوید باید همه جا را بمباران کنیم. رژیم صهیونیستی امروز جلوی چشم همه رسانه‌ها و جلوی چشم هزاران دوربین اینطور مردم مظلوم و بی‌پناه را مورد کشتار جمعی قرار می‌دهد‌. البته روز ۱۵ مهر برای همیشه در تاریخ ثبت شد‌. اتفاقی که در طول بیش از ۱۰۰ سال از موضوع فلسطین سابقه نداشت که در سرزمین‌های اشغالی رخ بدهد. ان‌شاءالله با اهالی فرهنگ در این میدان حاضر خواهم بود.
نام شب یلدا و چهارشنبه‌سوری حذف نشده است
وزیر فرهنگ در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حذف شدن نام شب یلدا و چهارشنبه‌سوری از تقویم را تکذیب و درباره تغییرات تقویم رسمی کشور تصریح کرد: متأسفانه ما با یک بداخلاقی رسانه‌ای مواجهیم به این معنا که ما اساساً آمدیم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلاً قبلاً در تقویم نبود، ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم و این اقدام برای تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها و ارتباط همسایه‌ها انجام شده وگرنه تغییری ایجاد نشده است. درباره شب یلدا هم عنوان کاملاً حفظ شده و بعد از شب یلدا یک خط فاصله گذاشتیم به عنوان رفت و آمد و صله‌ارحام. ما تا جایی که یادمان است، شب یلدا هر خانواده ایرانی در خانه فامیل بزرگ‌تر جمع می‌شدند، انار دانه می‌کردند و به حافظ تفأل می‌زدند.
اسماعیلی همچنین گفت: ما برای رسمیت بخشیدن به این مناسبت‌ها در فرهنگ عمومی این کار را انجام دادیم و الحمدلله الان در تقویم رسمی در این دولت برای همه اصناف تقویم ویژه داریم. برای هر صنفی مثلاً روز گندم و انار هم در حال افزودن در تقویم هستیم. ما در بسیاری از نقاط کشور جشن انار و جشن برداشت گندم داریم که آیین‌های سنتی چند هزار سال ماست و ما در این دولت بحث‌مان احترام به فرهنگ عمومی و میراث چندین هزار ساله ایرانی اسلامی‌مان است. من خواهش می‌کنم دوستان رسانه‌ای اگر ابهامی دارند بلافاصله بپرسند. ما می‌بینیم به یکباره در مورد کاری که باید مورد تشویق قرار بگیرد خدای ناکرده به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست، ابهام ایجاد می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی