امیرعبداللهیان در دیدار معاون دبیرکل سازمان‌ملل مطرح کرد

مبادله اسرای غیرنظامی در صورت توقف نسل‌کشی

حماس برای اقدام درخصوص اسرای غیرنظامی آمادگی دارد و چنانچه رژیم اسرائیل دست از نسل‌کشی در غزه بردارد، گروه‌های مقاومت نیز دست از حمله متقابل برخواهند داشت. برخلاف ادعای امریکایی‌ها، میزان ارسال کمک‌های انسانی به غزه بسیار ناچیز است و باید سازمان ملل به‌طور جدی اقدام‌ کند.

امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان که به‌منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات سازمان‌ملل‌‌ متحد و صلیب‌سرخ جهانی در ارتباط با مسأله فلسطین بویژه پیگیری موضوع رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم مظلوم غزه به ژنو سفر کرده است، روز گذشته در دیدار با مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد امور بشردوستانه که روز گذشته در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد، گفت: دامنه حملات به غزه در حال گسترش است و لازم است برای توقف آن اقدامات فوری و مؤثر صورت گیرد. وی بااشاره به دیدارهای خود با مقامات حماس و دولت قطر در دوحه اظهار داشت: حماس برای اقدام درخصوص اسرای غیرنظامی آمادگی دارد و چنانچه رژیم اسرائیل دست از نسل‌کشی در غزه بردارد، گروه‌های مقاومت نیز دست از حمله متقابل برخواهند داشت. وزیر امورخارجه بیان داشت: برخلاف ادعای طرف امریکایی، میزان ارسال کمک‌های انسانی به غزه بسیار ناچیز  است و باید سازمان ملل در این زمینه به‌طور فوری و جدی اقدام‌ کند. مارتین گریفیتس نیزنسبت به وضعیت وحشتناک بیمارستان شفا ابراز نگرانی کرد و آن را یک تراژدی دانست. وی همچنین از تلاش‌های ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه قدردانی و بر ضرورت تقویت تلاش‌ها برای توقف جنگ تأکید کرد.
 
شورای امنیت نتوانست نقش‌آفرینی کند
وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با ولکر ترک، کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تقدیر از سفر اخیر آقای ولکر ترک به منطقه و مرز رفح، گفت هدف از سفر من به ژنو و این گفت‌و‌گوها، بررسی راه‌های پایان‌بخشیدن به تراژدی انسانی در غزه است. وی افزود: اکنون علاوه‌بر حمله به مناطق مسکونی غزه، حمله به بیمارستان‌ها نیز در اولویت رژیم صهیونیستی قرار دارد و شورای‌امنیت نیز در سایه نفوذ برخی اعضا در حمایت از رژیم صهیونیستی، نتوانست به نقش خود در توقف جنگ و پایان‌بخشیدن به این تراژدی عمل کند.

ضرورت مستندسازی جنایات
به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان با تأکید بر اهمیت نقش کمیسرعالی حقوق‌بشر در کمک به پایان‌دادن به تراژدی جاری در غزه و با‌اشاره به ناتوانی شورای‌امنیت در ایفای نقش خود، پیشنهاد کرد، شورای حقوق‌بشر جلسه فوق‌العاده‌ای را برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر کشورهای عضو سازمان ملل برای کمک به یافتن یک راه‌حل برگزار کند. وی همچنین پیشنهاد کرد شورای حقوق‌بشر تیمی از متخصصان را تشکیل دهد تا آنچه را که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده و می‌دهد، مستندسازی نماید.

نفع همه طرف‌ها در آتش‌بس
وزیر امورخارجه کشورمان به تلاش‌های فشرده و مستمر جمهوری‌اسلامی ایران در مسیر پایان‌بخشیدن به تجاوز رژیم صهیونیستی و نیز کمک به اهداف انسان‌دوستانه در ارتباط با بحران جاری غزه اشاره کرد و گفت، زمینه‌های شیوع بیشتر جنگ و از کنترل خارج‌شدن اوضاع منطقه هر لحظه وجود دارد و تنها چیزی که می‌تواند این وضعیت را کنترل کند، توقف تجاوز به غزه، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ممانعت از کوچاندن مردم غزه است.
امیرعبداللهیان گفت: به نفع همه طرف‌هاست که برای پایان تجاوز، رفع محاصره، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ممانعت از کوچاندن مردم غزه تلاش کنند.
وضعیت نگران‌کننده است
ولکر ترک، کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و بااشاره به سفر اخیر خود به منطقه و مرز رفح، شرایط انسانی در غزه و حتی کرانه غربی را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و با تبیین تلاش‌های خود و دبیرکل سازمان ملل در جهت کمک به خروج از وضعیت جاری گفت، روشن است که اقدام برای توقف جنگ بسیار ضروری است. وی افزود ما باید حداکثر تلاش را داشته باشیم تا راه‌حلی برای این شرایط پیچیده و اسفناک بیابیم و مانع گسترده‌شدن جنگ و پیچیده‌ترشدن شرایط شویم.

 

بــــرش

ارسال سلاح‌های ممنوعه به سرزمین‌های اشغالی از مسیر قبرس
وزیر امورخارجه کشورمان پیش از این دیدارها نیز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در شرایطی که امریکا همه‌گونه سلاح از جمله سلاح‌های فسفری و ممنوعه را از مسیر قبرس یا به‌صورت مستقیم از تمام پایگاه‌های خود در سراسر منطقه به تل‌آویو ارسال می‌کند و این بمب‌ها بر سر مردم مظلوم و مقاوم غزه ریخته می‌شود اما برای ارسال کمک‌های بشردوستانه امریکا بیشتر ژست‌های بشردوستانه را گرفته است و در عمل اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد.

سفر هم‌زمان وزیر خارجه اسرائیل به ژنو
امیرعبداللهیان گفت: همزمان با سفر بنده، وزیر خارجه رژیم جعلی اسرائیل هم خود را شتابان به ژنو رسانده و تعدادی از خانواده‌های اسرای اسرائیلی را برای مظلوم‌نمایی به ژنو آورده است، این در حالی است که بیش از ۶ هزار اسیر فلسطینی از جمله تعداد زیادی زن و کودک در زندان‌های رژیم اشغال‌گر اسرائیل قرار دارند. وزیر امورخارجه بیان داشت: ما از سه هفته پیش در دیداری که با رهبر سیاسی حماس در دوحه داشتیم اسماعیل هنیه موافقت خود را با آزادی فوری غیرنظامیانی که نزد حماس هستند، اعلام کرد، اما در گفت‌وگوها تبادل پیام‌ها و تلاش‌هایی که برای توقف جنگ در منطقه وجود دارد، طرف اسرائیلی تاکنون شرایطی را که بتواند به آزادی این اسرا سرعت ببخشد،  نپذیرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی