صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

طلای تاریخی که راحت از دست نیمه ماراتن ما پرید

گاف بزرگ فدراسیون یا کنفدراسیون آسیا؟

گروه ورزشی - گاف بزرگی  که طلای تاریخی را از دو نیمه ماراتن ایران گرفت. قصه‌ای که نه فدراسیون دوومیدانی ایران گردن می‌گیرد و نه کنفدراسیون آسیا. صابر چرخی، منصور بیات و محمدجعفر مرادی دونده‌های نیمه ماراتن  ایران بودند که شنبه در اولین دوره مسابقه نیمه ماراتن قهرمانی آسیا  با دونده‌های آسیا در دوبی رقابت کردند و به ترتیب چهارم، ششم و هشتم شدند. البته صابر چرخی هم بعد از 5 سال رکورد نیمه ماراتن ایران را هم شکست. دونده‌ها با حساب و کتاب سرانگشتی، قهرمانی را برای خودشان کنار گذاشته بودند و بابت مدال طلای تاریخی و جایزه 20 هزار دلاری سر از پا نمی‌شناختند. اما حساب و کتاب آنها درست از آب درنیامد. تیم نیمه ماراتن ایران نه روی سکوی قهرمانی رفت و نه حتی روی سکوی سوم. ظاهراً حرف سر این است که فدراسیون ایران موقع ثبت نام تیک تیمی را ثبت نکرده و به همین دلیل ایران روی سکو نرفته است. اعتراض ایرانی‌ها به مسئولان برگزاری هم نتیجه نداد.
محمدجعفر مرادی دونده ماراتن ملی‌پوش ایران دراین باره می‌گوید: «تیم ما سه نفره کامل بود. آنها خیال می‌کردند تیم ما دو نفر است. نمی‌دانم این فکر خسرو شیری است که فکر می‌کردند ما دو نفر هستیم و در تیمی به حساب نیاوردند. که او گفت تیم ما سه نفر است و گفتند پس رکورد شما را محاسبه کردیم جزو سه تیم اول نیستید، وقتی تایم را محاسبه کردند، دیدند حتی رکورد ما بهتر از هند است، مانده بودند چه کار کنند، چرا که آن موقع تیم اول روی سکو رفته بود و سرودش را می‌خواندند. بعد که دوباره کاغذهایشان را بررسی کردند، گفتند شما انفرادی ثبت نام کردید نه تیمی. می‌گفتند اسم‌ها در لیست هست، اما تیک تیمی را باید می‌زدید که نزدید. تیک تیمی هم دست ما نبود که چون کنفدراسیون آسیا ثبت نام کرده، باید آنها می‌زدند. با این شرایط کنفدراسیون مقصر اصلی است.»
به گفته مرادی حتی دونده‌های آسیایی هم از نرفتن ایران روی سکو تعجب کردند: «تیم قزاق، هند که ما با هم در مسابقه رقابت سختی داشتند، بویژه 2-3 کیلومتر آخر، می‌گفتند چرا شما روی سکو نیامدید. حتی بین  مسئولان برگزاری مسابقه، یک کویتی بود که فارسی بلد است، خیلی از ما دفاع کرد، اما یک جایی گفت من بیشتر از این دیگر نمی‌توانم از شما دفاع کنم، چرا که می‌گویند تو با ایران هستی. همه تعجب کردند و تنها مسئول برگزاری مسابقه قبول نمی‌کرد. اصلاً یک اتفاق عجیب و غریبی است. حتی صحرانوردی هم همین است اگر تعداد دونده‌های 3 تا به بالا باشد تیمی می‌شود و کمتر باشد انفرادی نیازی به تیک ندارد. نمی‌دانم پشت پرده این قضیه چی بود؟ می‌خواستند امارات که چهارم شده بود، روی سکو برود؟ هند هم در کنفدراسیون آسیا کرسی دارد.» اما افشین داوری سرپرست فدراسیون تهدید به شکایت به فدراسیون جهانی کرده: «اشتباه از کنفدراسیون آسیاست، فدراسیون ایران برای ثبت نام حتی یک خطای کوچک هم مرتکب نشده  است. ما مستندات کامل داریم که به صورت تیمی ثبت نام کرده‌ایم. من به کنفدراسیون آسیا هم گفته‌ام اگر حق بچه‌های ما را ندهند، به فدراسیون جهانی شکایت می‌کنم.»
جستجو
آرشیو تاریخی