صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

آغاز تغییرات کاراته از آشوری

مرد خاکستری کنار گذاشته شد

فائزه زمانی
خبرنگار

محسن آشوری مرد خاکستری کاراته ایران که در انتخابات فدراسیون، ناجی حسن طباطبایی شد، توسط او از فدراسیون کنار گذاشته شد.
سرنوشت کاراته ایران و آشوری در تمامی این سال‌ها به یکدگیر گره خورده بود تا جایی که او تقریباً در زمان اکثر رؤسای فدراسیون‌ها حضور داشته و در این میان فقط گاهی برای مدتی رفته اما مجدداً بازگشته است، هرچند حتی زمانی هم که در بطن کار حضور نداشت از دور دستی بر آتش داشت.
آشوری در این سال‌ها ترجیح داد نه کاراکتر مثبت و نه کاراکتر منفی داستان باشد، او همیشه نقش خاکستری را بازی کرد. به همین خاطر هم در کنار لشکر مخالفینش، اتفاقاً موافقین زیادی هم دارد. او در بزنگاه‌های زیادی با قدرتی که داشت به داد کاراته رسید و در نبود بزرگان این رشته، بزرگتری کرد اما در مقاطعی هم با نقاط ضعف، آتش حواشی کاراته را شعله‌ورتر کرد.
بی‌شک اگر آشوری نبود، طباطبایی رنگ صندلی فدراسیون را به خود نمی‌دید، اما هجمه‌های منتقدین بعد از ناکامی‌های اخیر باعث شد تا طباطبایی برای برداشتن فشار از روی خود هم که شده پای آشوری را از فدراسیون کاراته ببرد.
طباطبایی در شرایطی آشوری را کنار گذاشت که یوسف گرشاسبی رئیس کمیته امور مربیان فدراسیون را جایگزین او کرد، کسی که به نظر نمی‌رسد پرستیژ کافی برای این سمت را داشته باشد.
به نظر نمی‌رسد دوای زخم کاری کاراته کنار گذاشتن آشوری باشد بلکه نداشتن رئیسی آشنا و کاربلد، عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های این رشته و عدم شایسته‌سالاری است که بلای جان این رشته شده است.
طباطبایی سابقه مدیریت در لایه‌های مختلف وزارت ورزش را داشته و در متخصص بودن او شکی نیست اما چیزی که عیان است، ناآشنایی او با رشته کاراته است، بنابراین، این رفت‌وآمد‌ها چیزی را درست نمی‌کند. کاراته ایران در این مقطع به رئیسی از جنس خود نیاز دارد تا بتواند دوباره سرش را بالا بگیرد.
در شرایطی که طباطبایی حاضر به پاسخگویی درباره تصمیش نیست، محسن آشوری دبیر سابق فدراسیون به برکناری‌اش این‌گونه واکنش نشان داد: «برکناری من کاملاً ناگهانی بود. نمی‌دانم چه باید بگویم؛ این‌گونه مسائل در حوزه اختیارات رئیس فدراسیون است، گویا او تصمیم گرفته است ساختار فدراسیونش را عوض کند، به قول ژاپنی‌ها پله را که می‌خواهی تمیز کنی باید از بالا شروع کنی، طباطبایی هم همین کار را کرد. او دست به تغییر زد و قرعه به نام من افتاد.»
من دفاعی از خود ندارم. همان‌طور که در نقاط قوت فدراسیون نقش داشتم قطعاً در نقاط ضعف هم شریک هستم. نمی‌شود همه تقصیرها را گردن یک نفر انداخت، به هرحال من هم در این قایق نشسته بودم.»
درحالی که مخالفان آشوری معتقد هستند او با ایجاد حواشی همیشه آفت کاراته بوده است، خودش این‌طور فکر نمی‌کند: «با مراجعه به تاریخ کاراته می‌توان به‌راحتی فهمید کاراته در زمان حضور من بیشتر حاشیه داشته یا در نبودم. وجود مخالفان و منتقدان طبیعی است، یک عده به دلایل نامعلوم با من دشمن هستند و به همین خاطر دوست ندارند من در کاراته حضور داشته باشم.
من برخلاف نظر منتقدانم مدعی این موضوع هستم که با حضورم توانستم حاشیه‌ها را کم‌رنگ‌تر کرده و آنها را مدیریت کنم.»
آشوری همچنین دخالت‌هایش در امور تیم ملی دختران را تکذیب می‌کند: «دلیلی ندارد که بخواهم در امور تیم ملی زنان دخالت کنم. فدراسیون نایب رئیس بانوان دارد و نیازی نیست که من بخواهم در امور تیم ملی دختران دخالت کنم. این موضوع را هم مثل باقی مسائل به‌خاطر دشمنی، به من نسبت دادند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی