صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

ضرب شست انصارالله به حامیان اشغالگران

پهپاد جاسوسی MQ-9 امریکا مقهور مقاومت یمن شد

مبارزان یمنی یک روز پس از ساقط کردن پهپاد جاسوسیMQ-9 امریکایی در آسمان مناطق دریایی خود، عصر روز پنجشنبه نیز اقدام به پرتاب تعدادی موشک بالستیک به سمت اراضی اشغالی کردند و مناطق حساسی را در ایلات هدف قرار دادند.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک مقام دفاعی ارتش امریکا که نام خود را فاش نکرده، روز پنجشنبه اذعان داشت یک فروند پهپاد این کشور توسط نیروهای حوثی در سواحل یمن ساقط شده است. به گفته او این پهپاد که از نوع MQ-9 بوده است، در حال انجام عملیاتی بر فراز آب‌های بین‌المللی یمن بود که از سوی مبارزان انصارالله هدف قرار گرفته و سرنگون شد. سرنگونی این پهپاد چند هفته پس از آن رخ داده است که یو‌اس‌اس کارنی امریکا، یکی از موشک‌های انصارالله را که به سمت اراضی اشغالی فلسطین پرتاب شده بود، در حوزه دریای سرخ رهگیری کرد.
در همین ارتباط ایرنا به نقل از شبکه خبری المسیره گزارش داد، نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای با اعلام ساقط کردن این پهپاد تأکید کرد: «این پهپاد در حال انجام اقدامات خصمانه و جاسوسی در آسمان یمن در راستای حمایت نظامی امریکا از رژیم صهیونیستی بود که توسط پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن و با سلاح مناسب شکار شد.» یحیی سریع همچنین افزود: «نیروهای مسلح یمن بر حق مشروع خود برای دفاع از کشور و مقابله با همه تهدیدات خصمانه تأکید می‌کند. این تحرکات خصمانه، نیروهای مسلح یمن را از ادامه عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی در حمایت از ملت فلسطین باز نخواهد داشت.»
وزارت دفاع امریکا نیز به رغم تکذیبیه قبلی اذعان کرد، انصارالله یمن پهپاد امریکایی را در دریای سرخ ساقط کرده است. در همین ارتباط سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که لاشه این پهپاد از نوع MQ-9 در دریای سرخ سقوط کرد. او مدعی شد: «امریکا می‌داند که حوثی‌ها (انصارالله) به دنبال تصرف این پهپاد بودند، اما احتمالاً نتوانسته‌اند به چیز مهمی از آن دست یابند.»
لازم به ذکر است پهپاد MQ-9 Reaper امریکایی از نوع همان پهپادی است که برای ترور خائنانه فرمانده سپاه قدس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار شهید ابومهدی المهندس و همرزمانشان، مورد استفاده قرار گرفته بود. ارزش این پهپاد امریکایی تقریباً ۱۶ میلیون دلار تخمین زده شده و یکی از بهترین پهپادهای امریکا محسوب می‌شود. پهپاد مزبور می‌تواند بیش از ۲۷ ساعت مداوم پرواز کند، سرعت آن حدود ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند ۱۷۴۰ کیلوگرم مهمات حمل کند و برد پروازی آن به ۶۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. بنا بر اطلاعاتی که وجود دارد، آموزش عملیات MQ-9 در ارتش امریکا یک سال کامل طول می‌کشد و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که پنتاگون از سال ۲۰۱۱ تنها ۱۲ فروند از این پهپاد را از دست داده است. از همین‌رو انهدام این پهپاد توسط نیروهای مسلح یمن نشان از قدرت بالای پدافندی مقاومت یمن دارد.

حمله نیروهای یمنی به ایلات در سرزمین‌های اشغالی
نیروهای مبارز یمن علاوه بر ساقط کردن پهپاد امریکایی MQ-9 روز پنجشنبه نیز به عملیات خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه دادند. به گزارش المسیره، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اهداف حساس و مختلف دشمن صهیونیستی از جمله اهدافی نظامی را در جنوب اراضی اشغالی در ایلات با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار دادیم. به فضل و یاری خداوند موشک‌ها مستقیماً به اهداف مورد نظر در ایلات اصابت کرده و دشمن صهیونیستی پنهانکاری می‌کند.» او همچنین تأکید کرد: «نیروهای ما به عملیات‌های نظامی خود در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تا توقف جنایات دشمن صهیونیستی علیه برادرانمان در غزه ادامه می‌دهند.
این در حالی است که پیش‌تر ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که یک موشک را بر فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کرده است.

واکنش صهیونیست‌ها به حملات انصارالله
زخم‌هایی که رژیم صهیونیستی از طرف مقاومت یمن دریافت کرده، طوری جدی بوده است که واکنش تند برخی مقامات تل‌آویو را به دنبال داشته است. در همین ارتباط رادیو ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد، سرلشکر گای تزور، فرمانده سابق ارتش این رژیم در واکنش به شلیک موشک‌های بالستیک انصارالله یمن به سمت شهر ایلات در جنوب اراضی اشغالی، خواستار ترور رهبران این گروه مقاومت یمن شد. بنا بر این گزارش، او ادعا کرد: «ترور رهبران گروه انصارالله یمن و وارد کردن قوی‌ترین‌ها ضربات به آنها بهترین راه‌حل برای مقابله با موشک‌های بالستیک از یمن به سمت شهر ایلات اشغالی است.»
با این حال به نظر نمی‌رسد، چنین تهدیداتی مانع از ادامه حملات انصارالله به اراضی اشغالی فلسطین شود. به گزارش ایرنا به نقل از المیادین، علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد: «یمن موشک‌های بالستیک دوربرد به فلسطین اشغالی فرستاد که امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را شگفت زده کرد. یمن با این اقدام این پیام را داد که موشک‌ها و پهپادهایی در اختیار دارد که از سیستم‌های دفاعی عبور می‌کند و به اهداف استراتژیک خود می‌رسد.» القحوم همچنین گفت: «یک حالت هیستریک در رژیم صهیونیستی بر سر رسیدن موشک‌های ما به اهدافشان ایجاد شده است. اما هدف قرار دادن تدریجی تأسیسات نظامی و حیاتی (رژیم) اسرائیل از یمن همچنان ادامه دارد.»
حملات سایر گروه‌های مقاومت خاورمیانه
حزب‌الله لبنان روز گذشته در حالی از شلیک موشک به پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد که منابع خبری پنجشنبه شب خبر داده بودند، حزب‌الله لبنان تعدادی از مواضع نظامیان صهیونیست را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز حملات هوایی و توپخانه‌ای به جنوب لبنان انجام داده است. به گزارش المنار، مقاومت اسلامی لبنان روز پنجشنبه اطراف پادگان دوفیف واقع در مرز لبنان و فلسطین اشغالی را هدف گلوله و با یک موشک ضد زره منطقه ادمیت را هدف قرار داد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی اطراف شهرک‌های یارین، البستان، اللبونه، بیت لیف، عیترون، مرجعیون، المجیدیه و بسطره واقع در جنوب لبنان را هدف حملات هوایی و توپخانه قرار داد.
به گزارش المیادین، حزب‌الله لبنان دیروز جمعه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه «العاصی» ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. در بیانیه حزب‌الله آمده است که در این حمله محل استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی با موشک‌های هدایت شونده به صورت دقیق هدف قرار گرفت و منجر به بروز تلفات در صف نیروهای رژیم اسرائیل شد. رسانه‌های صهیونیستی نیز با تأیید این خبر گزارش دادند که چند موشک ضد زره از خاک لبنان به نطقه «تل رامیم» در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.
در سوریه نیز بنا بر گزارش شبکه سومریه نیوز عراق، مقاومت اسلامی عراق از اقدام به حمله پهپادی به پایگاه «التنف» امریکا در مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن خبر داد. در بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره جزئیات این حمله آمده است: «مجاهدان ما پایگاه التنف را در سوریه با یک پهپاد هدف دقیق و مستقیم خود قرار دادند.»
در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی بامداد جمعه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد در واکنش به حمله پهپادی به ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی به اهدافی در سوریه حمله کرده است. پیش‌تر رسانه‌های صهیونیستی از حمله پهپادی به شهر ایلات خبر داده و اعلام کرده بودند، یک پهپاد ساختمانی در «ایلات» را هدف قرار داد که منجر به خسارات مادی شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی