آیت‌الله رئیسی در بازگشت از سفر به دو کشور آسیای‌میانه از اتفاق‌نظر تمام اعضای اکو خبرداد

ایران، شاهراه ترانزیت شرق به غرب

رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه پس از بازگشت از سفر به دو کشور منطقه آسیای‌میانه تاجیکستان و ازبکستان برای حضور در اجلاس سران اکو، در سخنانی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعات مطرح در اجلاس اکو مسأله ترانزیت، تسهیل تجارت و بویژه تجارت درون‌منطقه‌ای، تسهیل امور گمرکی، مسأله قابل‌توجه محیط‌زیست، توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری بود. اعضا درباره مسائل مطرح نقطه‌نظرات متفاوتی داشتند، اما تقریباً همه اعضا درباره مزیت‌های مسیر ترانزیتی ایران در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب و محوریت و اهمیت نقش تنظیم‌گری ایران در این زمینه اتفاق‌نظر داشتند.
آیت‌الله رئیسی، در ادامه با بیان اینکه موضوع مهم دیگر مطرح در این اجلاس مسأله فلسطین بود که در سخنان اعضا موردتوجه قرار گرفت، افزود: اگر چه قرار نبود بیانیه‌ای در این اجلاس صادر شود اما با تأکید جمهوری‌اسلامی ایران و حمایت اعضا مقرر شد بیانیه‌ای در پایان اجلاس صادر شود که در آن بر حمایت از حقوق فلسطینی‌ها و ضرورت قطع بمباران‌ها و توقف جنایات صهیونیست‌ها، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی به ساکنان غزه تأکید شد.
رئیس‌جمهور همچنین به دیدارهای خود با سران کشورهای ازبکستان، آذربایجان و ترکیه در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در نشست کاری که با آقای اردوغان داشتیم اگرچه موضوع روابط دوجانبه مورد‌بحث بود، اما موضوع مهم فلسطین بر مباحث ما سایه انداخت و تبدیل به مسأله اهم مذاکرات شد که البته انتظار هم همین بود.
وی اضافه کرد: مواضع ایشان در جلسه اکو، مواضع خوبی بود اما در این دیدار تأکید کردم که این مواضع کفایت نمی‌کند و این مواضع باید تبدیل به عمل و اجرا شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه قطع تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی و معادلات با رژیم صهیونیستی می‌تواند بازدارندگی بسیاری داشته باشد، اضافه کرد: به ایشان تأکید کردم که این نکته‌ای است که باور داریم در بازدارندگی مؤثر است و حتماً در این مورد اقدام سریع کشورهایی که با این رژیم ارتباط دارند، می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.
رئیس‌جمهور همچنین محور دیگر دیدارهای خود را مربوط به روابط دوجانبه، ترانزیت، مسائل اقتصادی و تجاری فیمابین عنوان کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی