بارش‌های شدید جاده خراسان شمالی به جنگل گلستان را مسدود کرد

چهره سیلابی 3 استان کشور

بیتا میرعظیمی – شیما جهان‌بخش
خبرنگار

بارش‌های رگباری که سازمان هواشناسی وقوع آن را پیش‌تر اطلاع داده بود آسمان بیشتر استان‌های کشور را فرا گرفت و موجب وقوع سیلاب شدید در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و سمنان شد. مطابق گفته مسئولان این استان‌ها هیچ خسارت جانی در سیلاب اخیر رخ نداده اما شدت بارش‌ها که در چند سال اخیر کم‌سابقه بوده خسارات زیادی به زمین‌های زراعی و منازل مسکونی به‌خصوص مناطق روستایی وارد کرده است.
 شدت بارش‌ها در حوضه‌های آبریز شرق گلستان، موجب بروز سیلاب در مناطق چشمه‌خان، قیزقلعه، کلمن‌دره و دشت‌شیخ شد و قسمت‌های زیادی از پارک ملی گلستان، اراضی کشاورزی و اماکن مسکونی این استان را دچار خسارت کرد. در استان سمنان نیز سیلاب بزرگی منطقه کالپوش از توابع شهرستان میامی را فرا گرفت و موجب خسارت به زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی در روستاهای نام نیک، سوداغلن، کرنگ و حسین‌آباد شد. وقوع سیلاب با وجود آنکه خسارات زیادی در این استان نداشته اما ارتباط در محور چمن‌بید به سمت گلستان و جاده روستای «یدک» واقع در شهرستان گرمه را قطع کرد.
طغیان رودخانه در پارک ملی گلستان
«نعمت‌الله حاجی‌زاده» مدیرکل مدیریت بحران گلستان به«ایران» گفت: ورود سامانه بارشی روز سه‌شنبه به استان گلستان، چند شهرستان جنوب‌شرق و شرق استان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به آبگرفتگی معابر و ورود گل‌و‌لای به شهر کلاله شد. با سیلابی شدن مسیرها، چندین مسیر مواصلاتی از جمله استان گلستان به خراسان شمالی بسته شده و خودروها به مسیرهای جایگزین هدایت شدند.
وی افزود: اگرچه سیلاب شرق استان، به برخی زیرساخت‌ها و منازل شهری و روستایی خسارت وارد کرده اما خوشبختانه خسارت جانی برجای نگذاشت. برخی جاده‌های کوهستانی نیز به دلیل سیل و رانش، مسدود شده و مسیرها به منظور پیشگیری از حوادث ثانویه و جلوگیری از ایجاد خطر برای مردم به طور موقت مسدود شده است.
طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران گلستان، به دلیل طغیان رودخانه در پارک ملی گلستان، تردد در محور گالیکش به پارک ملی گلستان تا اطلاع‌ ثانوی ممنوع شده و مسیر مسدود است. همچنین ۲ جاده فرعی به سمت گنبدکاووس نیز به دلیل آبگرفتگی و ورود سیلاب همچنان بسته است. آبگرفتگی ۲۰ خانوار روستای «سارجه‌کر» گنبدکاووس را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است.
توجه مردم به هشدار‌ها آسیب‌ها را به حداقل رساند
«علیرضا آشوری» فرماندار میامی با اعلام اینکه بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در شهر رضوان بخش کالپوش میامی خسارات زیادی به زیرساخت‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی وارد شده است به «ایران» گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی تمام دستگاه‌های امدادی استان در آماده‌باش بودند و اخطارهای لازم هم از چند روز گذشته به اطلاع مردم رسیده بود. با توجه بشدت خسارت‌ها جلسه ستاد بحران با حضور «سید محمدرضا هاشمی» استاندار سمنان در ساعت اولیه وقوع سیلاب برگزار و امدادرسانی به سیلزدگان آغاز شده است. وی با بیان اینکه یک نفر بر اثر سیل در منطقه کالپوش مفقود است، گفت: مردم منطقه توجه لازم را به هشدار‌ها داشته‌اند و آن‌طور که مشاهده شده در زمان وقوع سیلاب کسی در خیابان‌ها تردد نداشته است. البته شدت سیل به حدی بود که یکی از خیابان‌های اصلی ورودی شهر رضوان کاملاً زیر آب رفت و منجر به مفقود شدن یک خانم 40 ساله شد.
 آشوری با اشاره به اینکه استاندار سمنان نیز از ساعات اولیه در روستاهای مختلف از جمله حسین‌آباد، نام نیک و شهر رضوان به همراه تیم مدیریتی در حال بازدید و برآورد خسارات وارده هستند، افزود: جلسات ستاد مدیریت بحران با حضور استاندار تشکیل شده و تمام امکانات برای رسیدگی به وضعیت سیلزدگان بسیج شده است.
وی با اعلام اینکه سیل فروکش کرده و مشکل خاصی وجود ندارد، اظهار داشت: بعد از اینکه شرایط به حالت عادی برگردد، برآورد خسارت آغاز می‌شود.
۱۹ روستای سمنان گرفتار سیلاب
«کمال طاهریان»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان هم با اشاره به وقوع سیلاب در ۱۹ روستای شهرستان میامی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: طی 2 روز گذشته در نقاط مختلف استان بارش ثبت شده، اما بارش رگباری در روستاهای میامی شدت بیشتری داشته و خسارت برجای گذاشته است.
 وی با بیان اینکه برآورد میزان خسارت ناشی از وقوع سیلاب در روستاهای شهرستان میامی در دست بررسی است، افزود: خوشبختانه سیلاب خسارت جانی قابل توجهی نداشته اما خانمی ۴۰ ساله بعد از تخریب دیوار خانه‌اش گرفتار سیلاب شده و مفقود است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با تأکید بر اینکه علت تخریب خانه این شهروند توسط کارشناسان اداره‌‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست بررسی است بیان کرد: پنج تیم هلال احمر و افراد محلی در جست‌و‌جوی خانم مفقودشده در سیل در کالپوش میامی هســـتنــد.
سیلاب محور چمن بید - جنگل گلستان را بست
«غلامرضا شفیق» مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی به «ایران» گفت: شامگاه سه‌شنبه و پس از جاری شدن سیلاب در استان، بلافاصله نیروهای امدادی و مدیریت بحران در منطقه حضور پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دادند. در ابتدا، سیلی از روستای دشت واقع در شهرستان گرمه به سمت جنگل گلستان به راه افتاد. این سیلاب خسارت جدی برجای نگذاشت اما برای پیشگیری از خسارات جدی‌تر، در همان ساعات اولیه، محور چمن بید به سمت گلستان را تا اطلاع ثانوی مسدود کردیم.
طبق گفته این مقام مسئول، درحال حاضر نیز جاده منتهی به جاده گلستان بسته بوده و به دلیل تخریب زیاد، احتمال بازگشایی جاده تا یک هفته دیگر امکانپذیر نیست.
تردد در جاده‌های جایگزین
وی تصریح کرد: خوشبختانه وقوع سیلاب در بخشی از روستاهای استان خراسان شمالی، خساراتی در برنداشته و فقط ارتباط جاده روستای «یدک» در شهرستان گرمه را قطع کرد که با تلاش نیروهای امدادی و مدیریت بحران، این جاده نیز بازگشایی شد.
طبق گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، همزمان با صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی و وقوع سیلاب، دستگاه‌های خدمات‌رسان استان خراسان شمالی برای امدادرسانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. همچنین اطلاع‌رسانی‌های لازم برای تردد مسافرین در جاده‌های جایگزین، از طریق رسانه‌های جمعی استان‌های خراسان شمالی، مازندران، گلستان و تهران اعلام شده تا مردمی که قصد سفر به این استان را دارند از مسیرهای تعیین‌شده تردد کنند تا در مواقع بارندگی شدید و وقوع سیلاب با مشکلات کمتری مواجه شوند. این مقام مسئول، همچنین با اشاره به بارش شدید باران و کندی حرکت خودروها از مسافران خواست تا از تردد غیرضروری در این محور خودداری کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی