صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

رنج‌های انسانی پایان ناپذیر

جنگی که در یک ماه اخیر در غزه جریان دارد، تبعات انسانی بسیاری بر فلسطینیان ساکن این منطقه داشته است. جدا از اینکه در این مدت 10 هزار انسان که تعداد زیادی از آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دادند، به شهادت رسیدند، وضعیت آنهایی که از بمباران‌ها و حملات ارتش رژیم صهیونیستی جان سالم به در برده‌اند نیزبسامان نبوده است. طوری که بنا برگزارش سازمان ملل تا کنون بیش از یک میلیون فلسطینی در این باریکه آواره شده‌اند. بیشتر این آوارگان مربوط به کسانی است که در بخش شمالی غزه زندگی می‌کردند و اکنون با ویرانی خانه‌هایشان مجبور به کوچ به سمت مناطق جنوبی شده‌اند. این حملات همچنین موجب قطع آب و برق در این منطقه شده است. اقدامی که پیامدهای بهداشتی بسیاری بر مردم غزه داشته است. طوری که بنابر گزارش پزشکان، بسیاری از بیماری‌های عفونی در این منطقه رواج یافته است. علاوه بر این قطعی برق نیز اختلال جدی درکار بیمارستان‌ها ایجاد کرده و پزشکان قادر به ارائه خدمات به بیماران و مجروحان نیستند. از کار افتادن بیمارستان ترکیه – فلسطین که تنها بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی در غزه بود نیز تبدیل به معضلی برای این دسته از بیماران شده و جان آنها را به خطر انداخته است.
بخشی دیگر از تبعات انسانی که رژیم صهیونیستی بر مردم غزه تحمیل کرده است، گرسنگی است. ارتش رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن 11 نانوایی در غزه باعث کمبود نان در این منطقه شده است. ضمن اینکه بسیاری از انبارهای مواد غذایی نیز در این مدت هدف گرفته شده و میزان مواد غذایی بسیار پایین آمده است. طوری که دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه هشدار داد، جنگ گرسنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، با ممانعت از انتقال کمک‌های غذایی و بمباران نانوایی‌ها و انبارهای آب در غزه به اوج خود رسیده است. در واقع رژیم صهیونیستی در نظر دارد، از گرسنگی به عنوان ابزاری برای تسلیم کردن فلسطینیان ساکن غزه استفاده کند.
این در حالی است که پیش از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه نیز ۷۰ درصد کودکان این منطقه دچار سوء‌تغذیه بودند و از کم‌خونی و ضعف ایمنی رنج می‌بردند، اکنون با این وضعیت انتظار می‌رود، این تعداد افزایش یافته و به بیش از ۹۰ درصد رسیده باشد. وضعیت زنان باردار نیز بسیار وخیم گزارش شده است. در حال حاضر حدود ۵۵ هزار زن باردار در غزه حضور دارند که پنج‌ هزار و ۵۰۰ تولد برای ماه جاری پیش‌بینی می‌شود. این تولدها در شرایطی رخ خواهد داد که انتظار می‌رود به‌دلیل از کار افتادن بیمارستان‌ها مادران قادر به وضع حمل بهداشتی نباشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی