صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

آتش بس به زبان‌های مختلف

رژیم صهیونیستی برای انتقام از عملیات غافلگیرانه طوفان‌الاقصی که شکست مفتضحانه اطلاعاتی - نظامی را بر پیکره آن وارد کرد، تنها به جنایت و کشتار مردم روی آورد. صهیونیست‌ها سرگردان و مبهوت دست به دامان ایالات متحده شدند تا با ورود فوری آن بتوانند راهکاری برای کنترل اوضاع بیابند. اما برآیند تمام رفت و آمدهای مقامات پنتاگون و کاخ سفید فقط یک گزینه برای آنها در برداشت و آنها با بمباران بی‌وقفه غزه نسل کشی بی‌سابقه‌ای را به راه انداختند.
در این بین، دروغ پردازی‌ها و اظهارات دولت بایدن برای مقصرسازی از حماس و مظلوم نمایی از رژیم صهیونیستی و توجیه حملات هولناک، نتوانست موجب فریب افکارعمومی شود و وجدان جهانی با دیدن صحنه‌های رقت‌بار و فاجعه‌آمیز انسانی به میدان مطالبه عمومی برای پایان دادن به حملات از سوی رژیم صهیونیستی و امریکا وارد شد. علاوه بر آن، باز شدن جبهه‌های جدید و تهدیدات فعال علیه امریکا و رژیم صهیونیستی در کل منطقه، اخطاری به کاخ سفید و راهبردی جدید از سوی مقاومت منطقه در برابر اسرائیل و امریکا بود که توانست تردیدهایی را در ازای تشدید حملات و تکاپوهای سیاسی یکجانبه از سوی آنها به وجود آورد. از این رو، زمزمه‌هایی که در میادین سیاسی در مورد آتش بس دیده می‌شود، ناشی از هراس تداوم حملات و گسترش آن در منطقه و همچنین فرسایشی شدن نبرد است که می‌تواند هم تبعات داخلی برای رژیم در برداشته باشد و هم موقعیت امریکا را در منطقه و عرصه جهانی متزلزل کند. خلاصه‌ای از نقطه نظرات طرفینی که در جنگ غزه حضور دارند، به این ترتیب است:
امریکا: با وجود آنکه در هفته‌های اول درگیری، امریکا با هرگونه طرح آتش بسی مخالف بود اما به نظر می‌آید رویکرد اخیرش با چرخش به سمت ارائه آتش بس همراه بوده است. در همین رابطه وزیر خارجه امریکا در آخرین اظهارات بیان داشت که «آنچه در غزه رخ می‌دهد، عملیاتی مستمر است که به آتش بس منجر به آزادی گروگان‌ها منتهی می‌شود. تلاش می‌کنیم محموله‌های امداد‌رسانی بیشتری به غزه ارسال شود. اختلاف نظری در رابطه با آتش بس کامل وجود دارد اما همگان با آرام‌سازی بشردوستانه موافق هستند. آرام‌سازی بشر دوستانه می‌تواند به آزادی گروگان‌ها کمک کند.» در همین زمینه، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا مدعی شد که پیشرفت‌هایی در جهت تضمین یک «وقفه انسان‌دوستانه» در نبردها به دست آمده است. در این میان، پروژه فریب و انتشار اختلاف درونی با وعده کاندیداتور کردن تشکیلات خودگردان فلسطین برای مدیریت قدس شرقی و نوار غزه و همچنین ژست «وقفه» بشردوستانه برای کمک‌های ناچیز به غزه از سوی امریکا کلید خورده است.
رژیم صهیونیستی: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همواره درخواست‌های آتش‌بس را رد کرده است. او هدف رژیم را از بین بردن حماس و قابلیت‌های نظامی و حاکمیتی آن و همچنین «انجام هر کاری» برای بازگرداندن اسیران برشمرده است. با وجود کشته شدن تعداد زیادی از اسرا در حملات هوایی صهیونیست‌ها به نظر می‌آید گروگان‌ها دستاویزی برای تن دادن به آتش‌بس احتمالی پیش رو باشند. آنچه مشهود است فشارهای گروه‌های مقاومت به امریکا، تکیه گاه و حامی صهیونیست‌هاست.
حماس: آنها خواهان آتش بس، کمک بیشتر برای غیرنظامیان فلسطینی و انتقال سوخت به نوار غزه در ازای آزادی غیرنظامیان هستند. این جنبش اعلام کرده که بررسی موضوع آزادسازی اسرای صهیونیست پیش از برقراری آتش‌بس در غزه، محال است. حماس اسرای در نزد مقاومت را به دو گروه تقسیم کرده که آزادی اتباع خارجی و افراد دو تابعیتی در ازای برچیده شدن پایه‌های محاصره و ارائه کمک‌های انساندوستانه، بهداشتی و سوخت مشخصاً به نوار غزه ممکن است.گروه دوم اسرا، صهیونیست‌ها هستند که آنها نیز به دو گروه غیرنظامی و نظامی تقسیم‌بندی می‌شوند که به گفته حماس افراد غیرنظامی در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی، آزاد خواهند شد. نظامیان اسیر صهیونیست نیز به گفته حماس تنها در صورت آزادی همه اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی، آزاد خواهند شد.
جستجو
آرشیو تاریخی