صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

حمایت از ۱۰ طرح پژوهشی مشترک علمی ایران با ازبکستان
نخستین فراخوان مشترک بنیاد ملی علم ایران و آژانس توسعه نوآورانه وزارت علوم، آموزش عالی و نوآوری جمهوری ازبکستان با هدف حمایت از ۱۰ طرح پژوهشی مشترک در چهار حوزه علمی منتشر شد.
به گزارش مهر، پژوهشگران ایرانی می‌توانند از تاریخ ۱۰ آبان تا ۱۰ دی ۱۴۰۲ پروپوزال‌های مشترک خود را در سامانه کایپر بنیاد ملی علم ایران ثبت کنند. حداقل مدت زمان اجرای طرح پژوهشی در قالب این فراخوان یک سال و حداکثر مدت زمان اجرا سه سال است. همچنین حداکثر حمایت برای پژوهشگران ایرانی مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای مدت حداکثر سه سال در نظر گرفته شده است.

ایران چند میلیون
 گیمر حرفه‌ای دارد؟
بازی‌های رایانه‌ای در قرن جدید بشدت توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است به گونه‌ای که اخیراً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده آخرین آمار در پیمایش‌ها نشان می‌دهد ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن هستند و میانگین سنی آنها هم ۲۳ سال است. از این تعداد، ۴ میلیون بازیکن حرفه‌ای داریم که هفته‌ای بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای، آخرین پیمایش این بنیاد تا انتهای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ ایرانی، ۴۰ نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام می‌دهند. به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ از هر ۱۰۰ مرد، ۴۶ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ این تعداد در میان بانوان ۲۹ نفر بود.
همچنین طبق این گزارش، میانگین سنی بازیکنان ایرانی ۲۳ سال است و این افراد به‌طور میانگین ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند. مردان به طور میانگین، روزانه ۱۱۵ دقیقه و زنان ۶۴ دقیقه بازی می‌کنند.
3 درصد از جمعیت کل بازیکنان، میانسال هستند، ۱۸ درصد بزرگسال، ۳۴ درصد جوان، ۱۹ درصد نوجوان، ۱۷ درصد کودک و ۹ درصد هم خردسال هستند. همچنین در این گزارش آمده است که مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت‌افزار و نرم‌افزارهای بازی‌های دیجیتال در سال ۱۴۰۰حدود ۱۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً با ۷۳۹ میلیون دلار برابری می‌کند.

حذف سه سرویس قدیمی
 در ویندوز
مایکروسافت حذف سه سرویس قدیمی در ویندوز را اعلام کرد که یکی از آنها اخیراً از سوی یک مدیر ارشد این شرکت، منزجرکننده توصیف شده بود.
به گزارش ایسنا، مایکروسافت در سپتامبر، اعلام کرد که ورد پد (WordPad) از ویندوز حذف می‌شود و نسخه‌های اخیر ویندوز ۱۱ Canary هم نشان می‌دهد که این شرکت برنامه‌های نقشه ویندوز (Windows Maps) و اپلیکیشن فیلم و تلویزیون (Movies & TV) را هم حذف کرده است. مایکروسافت که ویژگی‌های منسوخ ویندوز را رصد می‌کند این بار تصمیم گرفته دیگر مرورگر رایانه (Computer Browser)، وب کلاینت (WebDAV) و ریموت میل اسلاتس (Remote Mailslots) را نداشته باشد. این ویژگی‌ها هنوز به طور کامل حذف نشده و فقط منسوخ شده‌اند، یعنی در حال حاضر همچنان در ویندوز قرار دارند اما مایکروسافت ویژگی‌های جدیدی را به آنها اضافه نکرده یا فعالانه از آنها پشتیبانی نمی‌کند. احتمالاً این سرویس‌های قدیمی در نسخه بعدی ویندوز حذف می‌شوند، اما این غول نرم‌افزاری، هنوز جدول زمانی دراین خصوص اعلام نکرده است.

دانش‌آموز ۱۲ ساله
 برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری نوآوری
«شانیا گیل» دانش‌آموز ۱۲ساله اهل کالیفرنیا برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری«چالش نوآوران جوان ترمو فیشر ساینتیفیک»، یک مسابقه برتر حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات شد.
به گزارش ایسنا، شرکت داروسازی امریکایی «ترمو فیشر ساینتیفیک» و سازمان غیرانتفاعی «سوسایتی فور ساینس» برندگان این مسابقه را اعلام کردند. وقوع آتش‌سوزی در تابستان ۲۰۲۲، یک رستوران را در پشت خانه شانیا نابود کرد. این حادثه الهام‌بخش او شد تا یک سیستم تشخیص حریق را ابداع کند که شامل اتصال یک دوربین حرارتی مقرون‌به‌صرفه به یک رایانه فشرده بود. سپس، شانیا سیستم را طوری برنامه‌ریزی کرد که بین افراد و منابع گرما، تمایز قائل شود و وقتی منبع گرما را تشخیص می‌دهد و در  عین حال حضور انسان را برای یک دوره ۱۰ دقیقه‌ای مداوم احساس نمی‌کند، پیام متنی بفرستد. سیستم شانیا حضور انسان را در ۹۸ درصد مواقع به دقت تشخیص داد و در ۹۷ درصد مواقع منابع گرما را شناسایی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی