صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نتایج غیرمنتظره با ناکامی مدعیان و درگیری عجیب سرخابی‌ها!

زشت و زیبای فوتبال ایران

در فوتبال گاهی اتفاق‌هایی رخ می‌دهد و نتایجی رقم می‌خورد که به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و برای همین این رشته به پرطرفدارترین ورزش جهان تبدیل شده است. در بازی‌های این هفته لیگ برتر و در هفته نهم این رقابت‌ها که از پنجشنبه آغاز شد و دیروز هم با سه بازی دیگر به پایان رسید، نتایجی به دست آمد که کمتر کسی انتظار رخ دادن آنها را داشت. به خصوص بازی‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان که با ناکامی این سه تیم مدعی همراه بود. ضمن اینکه صحنه‌های مشکوک داوری آنقدر زیاد بود که باعث شد باز همه یاد نبود VAR بیفتند و از نبود این تکنولوژی در فوتبال ایران گلایه کنند. در این میان، آنچه تعجب بسیاری را در پی داشت و حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد، درگیری لفظی عجیبی بود که میان جواد نکونام و یحیی گل محمدی سرمربیان استقلال و پرسپولیس به وجود آمد و به تبع آن بازیکنان این دو تیم هم صحبت‌هایی را علیه هم انجام دادند که این موضوع خاطر علاقه مندان واقعی به فوتبال ایران را آزرد و این ذهنیت را برای همه به وجود آورد که متأسفانه در فوتبال ایران حاشیه بسیار پررنگ‌تر از متن است که باعث می‌شود بازی‌های جذاب و دیدنی تحت‌الشعاع قرار بگیرد!
 
تساوی در بازی پنالتی‌ها
یکی از بازی‌های پنجشنبه، دیدار آلومینیوم و ذوب‌آهن بود که با تساوی 1-1 به پایان رسید. در این دیدار، ذوب‌آهن در نیمه اول صاحب یک ضربه پنالتی شد که احمد گوهری دروازه‌بان آلومینیوم آن را مهار کرد تا این نیمه با تساوی بدون گل به پایان برسد اما در نیمه دوم سیدمهران موسوی در دقیقه ۶۶ گل اول اراکی‌ها را به ثمر رساند و اصفهانی‌ها نیز در دقیقه ۹۰ توسط مهرداد رضایی به گل رسیدند تا دست خالی ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک را ترک نکنند. محمد ربیعی سرمربی ذوب‌‌آهن در پایان این بازی در صحبت‌های جالبی گفت: «شاید فقط من و آقای حسینی (سرمربی آلومینیوم) می‌دانیم که در حین بازی چقدر تاکتیک و بدل نسبت بهم زدیم. تیم ما یک پنالتی از دست داد اما همین جا بگویم وقتی فیلم بازی را دیدم متوجه شدم که پنالتی نبود.»
 
برد پرحاشیه تراکتور برابر نساجی
در دیگر دیدار جذاب این هفته تراکتور و نساجی در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه 3-0 به سود تراکتور به پایان رسید تا سرخپوشان تبریزی که دو باخت متوالی را متحمل شده بودند با این برد پرگل، دوباره روی دور پیروزی قرار بگیرند. گوستاو واگنین در دقیقه 30، عارف رستمی دقیقه 76 و شجاع خلیل‌زاده دقیقه 87 برای تراکتور گلزنی کردند. گفتنی است بعد از گل اول تراکتور، سید مهدی رحمتی سرمربی و کادرفنی نساجی اعتراض شدید خود را به داور اعلام کردند و بازی برای چند دقیقه به حالت توقف درآمد که با اعلام گل، بازی از سر گرفته شد. پس از آن، رحمتی به بازیکنانش اعلام کرد از زمین خارج شوند اما در ادامه پاکو خمز سرمربی تراکتور هم با رحمتی صحبت کرد و او را از بیرون کشیدن تیم از داخل زمین منصرف کرد و سعید مظفری‌زاده مدیر تراکتور هم که قبلاً از داوران برجسته فوتبال ایران بوده، اعلام کرد گل تراکتور آفساید نبود. در دقیقه 94 این مسابقه نیز، ریکاردو آلوز ستاره پرتغالی تیم تبریزی هم از بازی اخراج شد تا دیدار حساس هفته آینده تراکتور برابر استقلال را از دست بدهد.
 
تساوی در بازی جذاب
شمس آذر و استقلال در هوایی بارانی و در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین به مصاف هم رفتند که این دیدار که تماشاگران زیادی در آن حاضر شده بودند، در نهایت با تساوی 2-2 به پایان رسید. در دقیقه 25 این مسابقه شاگردان جواد نکونام با خطایی که روی کوین یامگا رخ داد، صاحب یک ضربه پنالتی شدند که خود یامگا آن را به گل تبدیل کرد و استقلال پیروز به رختکن رفت. با این حال، شمس آذر که بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشت و به دنبال گل بود، در همان شروع نیمه دوم و در دقیقه 47 با ضربه سر امیرمحمد نسایی به گل تساوی دست یافت اما باز هم استقلال در دقیقه 60 توسط رمضانی به گل دوم رسید تا دوباره از میزبانش پیش بیفتد. در ادامه و در دقیقه 75 و زمانی‌که تصاویر تلویزیونی قطع شده بود، حسین گودرزی در شلوغی محوطه جریمه گل تساوی تیمش را نیز به ثمر رساند تا بازی با تساوی به پایان برسد.
 
کار بزرگ ملوان در اصفهان
ملوان که هفته گذشته یقه پرسپولیس را گرفته بود، این هفته هم در اصفهان، سپاهان را شکست داد تا دست به کار بزرگی بزند. در این بازی، رضا جعفری در دقایق 16(پنالتی) و 44، سهیل فداکار دقیقه 3+90 برای ملوان و رامین رضائیان دقیقه 29 و رضا اسدی دقیقه 7+45 برای سپاهان گلزنی کردند. درباره گلی که رضائیان به ثمر رساند، ابتدا کمک داور مسابقه گل را مردود و آن را آفساید اعلام کرد که همین مسأله باعث اعتراض شدید بازیکنان سپاهان به داور شد و چند دقیقه‌ای این اعتراض‌ها ادامه داشت تا اینکه بالاخره تیم داوری باهم مشورت کردند و در نهایت گل را تأیید کردند! در دقیقه 42 نیز عیسی آل کثیر یک گل دیگر برای سپاهان زد که این مرتبه کمک داور آن را آفساید اعلام کرد و بازیکنان سپاهان نیز اعتراضی به این مردودی گل نداشتند. گفتنی است ملوان با نتایج خوبی که در این فصل گرفته، به تیمی تبدیل شده که توانسته خودش را به جمع مدعیان هم برساند.
 
رفتار حرفه‌ای مورایس در لیگ برتر
سپاهان در حالی این شکست را پذیرا شد که حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا - که نتیجه بازی با الاتحاد را 3-0 به سود تیم عربستانی اعلام کرد و همچنین با جریمه 200 هزار دلاری و سه بازی محرومیت از بازی در نقش جهان در آسیا همراه بود - را دریافت کرد. با این حال، سرمربی پرتغالی سپاهان، در نشست خبری بعد از بازی با ملوان، صحبت‌هایی بسیار منطقی انجام داد که بسیار جالب توجه بود. او به جای اینکه بهانه بیاورد یا مثلاً داور را مقصر بداند، پذیرفت که ملوان بهتر بود و تیمی کاملاً شایسته پیروزی و به تیم حریف تبریک گفت. به طور حتم مورایس را باید یک الگو برای همه مربیانی دانست که در کنفرانس‌های مطبوعاتی فقط به فکر بهانه هستند و بعضاً داور و عوامل حاشیه‌ای را مقصر ناکامی‌های خود می‌دانند.

توقف سرخ ها در لحظه آخر
 پرسپولیس و صنعت نفت در حالی در ورزشگاه آزادی برابر هم قرار گرفتند که آبادانی ها روی یک ضدحمله و در دقیقه 14 با ضربه سر علی یوسف به گل رسیدند. پس از این گل پرسپولیس هرچه تلاش کرد به در بسته خورد و در ادامه سنگرگیر که پاس گل تیمش را داده بود دومین کارت زرد خود را در دقیقه ۴۵ از علی صفایی داور مسابقه دریافت کرد تا از زمین مسابقه اخراج شود. 10 نفره شدن نفت باعث شد پرسپولیس در نیمه دوم بی‌محاباتر حمله کند و بتواند با ضربه محمد عمری در دقیقه 57 به گل تساوی برسد. فشار میزبان با هوادارانش افزایش پیدا کرد تا اینکه این تیم گل دومش را در دقیقه 75 از روی ضربه پنالتی توسط گئورگی گولسیانی به ثمر رساند اما در آخرین لحظات بازی و در دقیقه 95 نفت با استفاده از شلوغی دروازه پرسپولیس و با گل به خودی دانیال اسماعیلی فر به گل تساوی رسید تا بازی 2-2 به پایان برسد. در این بازی صحنه‌های داوری به شدت مشکوک و جنجالی بود و این دیدار را کاملاً تحت‌تأثیر قرار داد. از یک سو در صحنه پنالتی بازیکنان صنعت نفت معترض بودند و از سوی دیگر در صحنه گل دوم صنعت نفت، بازیکنان پرسپولیس معتقد به خطای هند و همچنین عدم عبور توپ از خط دروازه بودند.

پیروزی قاطع مس برابر فولاد
در بازی‌های دیروز دیدار هوادار و پیکان بدون گل مساوی شد و مس رفسنجان هم با نتیجه غیر منتظره 3 - 0 فولاد را شکست داد.
محمد خدابنده لو دقیقه 7 و لوسیانو پریرا 79 - پنالتی و 86 برای مس گلزنی کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی