صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

در پی قطع روابط بولیوی با رژیم اشغالگر کلمبیا و شیلی نیز سفرای خود را از تل آویو فراخواندند

حامیان مقاومت در امریکای لاتین

زهره صفاری/ سبعیت صهیونیست‌ها و آوار کردن بمب‌های امریکایی بر سر غیرنظامیان در باریکه غزه، کشورهای امریکای لاتین را به خروش واداشت و شماری از دولت‌های جنوب قاره امریکا، پرچم حمایت از فلسطین را با قطع روابط دیپلماتیک و احضار سفرای‌شان بالا بردند.
به گزارش گاردین، در شرایطی که شماری از کشورهای امریکای لاتین پس از بمباران وحشیانه اردوگاه جبالیا در باریکه غزه و قتل‌عام شمار زیادی از غیرنظامیان و آوارگان در این منطقه، فراخوان اعتراضات گسترده‌ای را داده‌اند، بولیوی به عنوان نخستین کشور این حوزه با تأکید بر تداوم جنایات و عدول صهیونیست‌ها از اصول حقوق بشری، هر گونه روابطی با رژیم صهیونیستی را تمام‌شده اعلام کرد. ماریا نلا پردا از وزرای کابینه لوییس آرسه، رئیس‌جمهور بولیوی، تصمیم دولت را درباره رژیم صهیونیستی اعلام کرد و گفت: «ما خواستار پایان حملات به باریکه غزه هستیم، چرا که در این منطقه شمار زیادی غیرنظامی زندگی می‌کنند و بسیاری از ساکنان نیز مجبور به کوچ اجباری و آوارگی شده‌اند.» رئیس‌جمهور بولیوی خود نیز در شبکه ایکس نوشت: «اقدامات اسرائیل در غزه جنایت جنگی است.»
فردی ماچاکا، معاون وزیر خارجه بولیوی هم این تصمیم را در راستای انکار و محکومیت خشونت و حملات ظالمانه ارتش رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد که تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است. گفته می‌شود، دولت بولیوی این تصمیم را پس از اظهارات اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق این کشور به طور رسمی اعلام کرد. مورالس در واکنش به اقدامات صهیونیست‌ها از دولتمردان کشورش خواست تا روابط با صهیونیست‌ها را به خاطر آنچه بر سر مردم فلسطین آورده‌اند، به حداقل برسانند. وی گفت: «اسرائیل در رده دولت‌های تروریست است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و همدستانش باید به خاطر نسل‌کشی و جنایات جنگی در دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند.»
در پی انتشار این خبر، گروه مقاومت حماس از تصمیم بولیوی استقبال کرد و از کشورهای عربی خواست به جای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، این سیاست را دنبال کنند. در نقطه مقابل حماس، این اتفاق برای صهیونیست‌ها چندان خوشایند نبود و گرچه سعی داشتند خشم خود را پنهان کنند اما زهر کلامشان در قبال بولیوی عمق ناراحتی آنها را نشان می‌داد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «روابط ما با بولیوی از زمان آمدن آرسه به دفتر ریاست جمهوری هیچ معنایی نداشت. آنها نشان دادند که حامی تروریست‌ها هستند.»
این نخستین باری نیست که روابط بولیوی با رژیم صهیونیستی به خاطر مردم فلسطین به بن‌بست رسیده است. این کشور پیش‌تر در سال 2009 نیز در محکومیت حملات اشغالگران به نوار غزه، قطع روابط با این رژیم را اعلام کرده بود. این روابط در سال 2020 با روی کارآمدن جنین آنز، رئیس‌جمهور راستگرای بولیوی بار دیگر از سر گرفته شد اما خشونت صهیونیست‌ها، دوام آن را غیرممکن کرد.

اتحادی برای فلسطین
گرچه بولیوی نخستین کشور امریکای لاتین به شمار می‌رود که روابط دیپلماتیک خود با صهیونیست‌ها را قطع کرده است اما شمار زیادی از کشورهای دیگر این منطقه نیز از ابتدای کشتار غیرنظامیان در غزه فریاد اعتراضشان بلند شده است. ساعاتی پس از اعلام رسمی تصمیم دولت بولیوی برای قطع روابط با تل‌آویو، دولت‌های شیلی و کلمبیا نیز سفرای خود را از سرزمین‌های اشغالی فراخواندند. کلمبیا در حالی این تصمیم را گرفت که گوستاوو پدرو، رئیس‌جمهور این کشور از جمله مقامات جنوب قاره امریکاست که بارها به جنایات صهیونیست‌ها معترض شده است. او که پیش‌تر اقدامات اشغالگران را مشابه نازی‌های دوران هیتلر خوانده بود، سه‌شنبه شب همزمان با فراخواندن سفیر خود از سرزمین‌های اشغالی نیز گفت: «ما سفیرمان را در اعتراض به قتل‌عام مردم فلسطین توسط اسرائیل احضار کردیم.»
در همین حال گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی نیز با احضار سفیر این کشور از تل‌آویو خاطرنشان کرد: «خشونت اسرائیل در نوار غزه، نقض غیرقابل انکار اصول حقوق بشر بین‌المللی است. بیش از 8 هزار غیرنظامی فلسطینی قربانی اسرائیل شده‌اند که بسیاری از آنها زن و کودک بودند. این نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل به‌خاطر حملات 7 اکتبر حماس، در حال مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در نوار غزه است.»

انتقادهای ادامه‌دار
به‌جز سه کشور بولیوی، شیلی و کلمبیا، رؤسای جمهور بسیاری از دیگر کشورهای امریکای لاتین به‌رغم حمایت امریکا و غربی‌ها از سیاست‌های ظالمانه صهیونیست‌ها در قبال غیرنظامیان باریکه غزه، بارها اعتراض خود را نسبت به حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اعلام کرده‌اند. لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور بزریل هفته گذشته اعتراضش به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در باریکه غزه را با حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان داد و گفت: «جنون نخست‌وزیر اسرائیل برای نابودی باریکه غزه، سبب شده است، فراموش کند، در غزه تنها مبارزان حماس زندگی نمی‌کنند و این زنان و کودکان هستند که بزرگ‌ترین قربانیان این جنگ خواهند شد.» وی خاطرنشان کرد: «اینکه حماس علیه اسرائیل اقدامی داشته نباید به معنی این باشد که اسرائیل حق کشتن میلیون‌ها مردم بیگناه را دارد.» لولا داسیلوا در عین حال در تازه‌ترین پیام خود در شبکه مجازی ایکس پس از اقدام عملی سه کشور امریکای لاتین در قبال رژیم صهیونیستی، خطاب به این رژیم و حامیانش نوشت: «برای نخستین بار ما شاهد جنگی هستیم که اغلب کشته‌های آن کودکان هستند... تمامش کنید! به خاطر خدا تمامش کنید.» دولت ونزوئلا نیز با ابراز نگرانی عمیق از شرایط جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی خواستار توقف فوری جنگ در نوار غزه به عنوان تنها راهکار دستیابی به صلح شد. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «اسرائیل باید آتش‌بس کامل و بدون شرط را به فوریت برقرار کند تا بتوان این جنگ را تمام کرد. دولت ونزوئلا حمایت قاطع خود را از ارزش‌های فلسطین و استقلال و خودمختاری آن، اعلام می‌کند.»
به نوشته سایت «نیو عرب» علاوه بر این کشورها، سران کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو و اروگوئه نیز با صدور بیانیه‌های مختلف از طریق وزارت خارجه، حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
روزنامه هاآرتص با تأیید حمایت شماری از کشورهای امریکای لاتین از فلسطین، اعلام کرد، اجماع کامل هرگز در این منطقه یافت نمی‌شود اما همواره دولت‌های چپگرای جنوب قاره امریکا، حمایت کاملی از فلسطین دارند.
این در شرایطی است که با گذشت 25 روز از نبرد غزه و رژیم صهیونیستی، حدود 1.4 میلیون فلسطینی از 2.3 میلیون نفری که ساکن باریکه غزه بودند، به‌خاطر بمباران صهیونیست‌ها آواره شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی