صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بازگشایی رفح یا تله کوچ اجباری؟

ادامه از صفحه  7

از سوی دیگر طبق گفته منابع آگاه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال متقاعد کردن رهبران اروپایی برای اعمال فشار بر مصر جهت پذیرش آوارگان از غزه در صحرای سینا است. این منابع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز گفتند، این مسأله را که بنیامین نتانیاهو اخیراً با مقامات اروپایی مطرح کرد، توسط کشورهایی نظیر جمهوری‌چک و اتریش در گفت‌وگوهای خصوصی به دنبال نشست سران اتحادیه اروپا عنوان شد. با این حال، کشورهای کلیدی اروپایی بویژه فرانسه، آلمان و انگلیس علاوه بر رد این پیشنهاد، آن را «غیرواقعی» توصیف کردند و به مقاومت مقامات مصری در برابر پذیرش آوارگان غزه حتی به صورت موقت، اشاره کردند.
قاهره صراحتاً نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده که رژیم صهیونیستی به دنبال استفاده از این بحران برای تحمیل مشکلات خود به مصر است. یک دیپلمات غربی گفته که، نتانیاهو بشدت اصرار کرده که راه‌حل این است که مصری‌ها دست‌کم در طول این درگیری، پذیرای افراد آواره در غزه باشند. اما ما آن را خیلی جدی نگرفتیم زیرا موضع مصر همیشه روشن بوده و آنها این کار را انجام نخواهند داد. یک دیپلمات غربی دیگر بیان کرد که در حال حاضر فشار بر مصری‌ها برای توافق این مسأله در حال افزایش است. دو فرد آگاه دیگر گفتند، گفت‌وگوها درباره این بود که افراد مجروح از غزه به مصر بیایند اما هیچ توافقی صورت نگرفته است.
به موازات آنکه مصری‌ها در مقابل تطمیع و همچنین تحرکات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو برای کوچاندن دو و نیم میلیون نفر از ساکنان غزه به صحرای سینا مخالفت صریح خود را اعلام کرده‌اند، از روز جمعه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا مجدداً به خاورمیانه سفر خواهد کرد. در این بین می‌توان یکی از اهداف احتمالی این سفر را فشار واشنگتن به قاهره در جهت پذیرش ساکنان غزه در صحرای سینا دانست.
 
طرح‌های شوم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه به صحرای سینا
 در حالی موضوع تطمیع یا تهدید احتمالی مصری‌ها برای کوچاندن ساکنان غزه به صحرای سینا مطرح می‌شود که منابع رسانه‌ای از محتوای سند مهم و محرمانه اطلاعات رژیم صهیونیستی برای مرحله پساجنگ در غزه پرده برداشته‌اند. سند تهیه شده توسط اطلاعات رژیم صهیونیستی حاوی پیشنهادی برای جابه‌جایی ساکنان نوار غزه به سینای مصر در مرحله پساجنگ است. بر اساس این سند که توسط روزنامه عبری «هاآرتص» منتشر شده است، رژیم صهیونیستی برای تخلیه نوار غزه ابتدا به کمپ‌ها و سپس به مکان‌های دائمی که در سینای شمالی ایجاد خواهد شد، تلاش خواهد کرد. طبق این گزارش، این سند شامل دستورالعملی برای ایجاد یک «منطقه بسته» به مساحت چندین کیلومتر در داخل خاک مصر و عدم اجازه بازگشت   ساکنان آن به نزدیکی مرز فلسطین اشغالی است. وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی وجود این سند را تأیید کرد، اما یکی از مقامات دخیل در طرح این ایده گفت: «انتظار نمی‌رود کابینه  - دست کم در آینده نزدیک- این پیشنهاد را بررسی کند.»
جالب اینجاست که چهارشنبه هفته گذشته نیز شبکه عبری «آی۲۴ نیوز» در گزارشی اعلام کرد که صحبت‌هایی درخصوص لزوم بازنگری در برخی بندهای توافق کمپ دیوید و ایجاد نوار مرزی در طول باریکه غزه به عمق چهار الی پنج کیلومتر در جریان است. این شبکه نوشت، این گام دارای بعد دیپلماسی و سیاسی نیز هست؛ چراکه صحبت‌هایی درخصوص لزوم بازنگری در برخی بندهای توافق کمپ دیوید در جریان است؛ به گونه‌ای که از یک طرف مصر حق حاکمیت بر اراضی خود در سینا را بازیابد و از سوی دیگر، نوار مرزی در طول باریکه غزه به عمق چهار الی پنج کیلومتر ایجاد شود که بین شهرک‌های مرزی یهودی‌نشین رژیم صهیونیستی با حصار مرزی با نوار غزه فاصله بیندازد و رژیم صهیونیستی و طرف‌های بین‌المللی حراست از آن را برعهده داشته باشند.
این شبکه عبری از منابعی که آنها را مطلع از تلاش‌های مصر برای جلوگیری از نابسامان شدن اوضاع در نوار غزه توصیف کرد، نقل نمود که مصر می‌خواهد نقش خود را گسترش دهد؛ نقشی که در حال حاضر محدود به کمک‌های انسانی برای ساکنان نوار غزه است. طبق گزارش این شبکه عبری، منابع عنوان کردند که مسئولان مصری پیشنهاد ایجاد اردوگاه‌هایی را در شهر رفح فلسطین در فاصله سه کیلومتری داخل خاک فلسطین دادند که مصر بر آن اردوگاه‌ها نظارت داشته باشد و ارائه خدمات امدادرسانی فوری به آوارگان از شمال غزه را برعهده بگیرد.
مصر همچنین بررسی وضعیت افراد مجروح و بیماران مزمن را که به درمان فوری نیاز دارند، برعهده می‌گیرد و آنها را به بیمارستان‌های صحرایی که در طرف مصری ایجاد می‌شود، انتقال می‌دهد. در این گزارش آمده است که روند وارد کردن کمک‌ها به غزه مرتبط با روند مذاکراتی است که قطر ریاست آن را درخصوص آزادی اسیران غیرنظامی برعهده دارد. فشاری که امریکا بر طرف اسرائیلی برای وارد کردن ۲۰ کامیون کمک‌های حاوی ملزومات پزشکی اعمال کرد، در راستای توافقی بود که بر اساس آن ۱۵ امریکایی غیر نظامی از سوی حماس آزاد می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی