صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

هراس عمال امریکا و نیروهای سنتکام

طوفان الاقصی موجب فرار امریکا از منطقه می‌شود

گروه جهان

از روز 7 اکتبر (15 مهر) که عملیات «طوفان الاقصی» سران رژیم صهیونیستی و ارتش این رژیم را غافلگیر کرد، امریکا با ارسال کمک‌های نظامی خود در جهت حمایت از تل‌آویو گام برداشته است و در این راه حتی اقدام به گسیل ناوهای خود به سمت دریای سرخ و مدیترانه کرده که اقدامی بسیار پرهزینه است و بار سنگینی را بر دوش مالیات دهندگان امریکایی می‌گذارد.
اگر نبردی که اکنون 27 روز است که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی با تجهیزات رزمی تمام و حمایت غربی و مبارزان فلسطینی جریان دارد، تبدیل به جنگی گسترده شود، امریکا بر اساس آمار موجود حدود 45 هزار نیروی رزمی در پایگاه‌های خود در خارومیانه دارد که می‌تواند در کنار آنچه که اکنون برای حمایت از تل‌آویو راهی سرزمین‌های اشغالی و آب‌های اطراف آن کرده است، به یاری رژیم صهیونیستی برود.
این مسأله از آن جهت اهمیت دارد که نظامیان امریکا و مقاطعه کاران آن در عراق و سوریه پس از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز حملات بی‌امان ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت‌های خود از تل‌آویو، بارها توسط مقاومت عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفته‌اند. این حملات هر چند در واکنش به اقدامات امریکا در قبال فلسطینیان انجام شده اما می‌تواند منجر شود، پنتاگون اندک اندک به فکر خروج هر چه سریع‌تر از خاورمیانه بیفتد؛ بویژه که مردم سوریه و عراق نیز خواهان چنین چیزی هستند. در همین ارتباط نیز طی هفته گذشته، پارلمان عراق از نخست‌وزیر این کشور خواست، هرچه زودتر به امریکا اعلام کند، باید به حضور نظامی خود در عراق خاتمه دهد.
با این حال در شرایط فعلی امریکا نه تنها از حضور نظامیان خود در خاورمیانه کم نکرده که بر تعداد آنها افزوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد حداقل دو ناو از ناوهایی که امریکا در سه هفته اخیر راهی مدیترانه و دریای سرخ کرده، بیش از 7500 نیروی رزمی را در خود جای داده‌اند. ضمن آنکه طبق آنچه که لوید آستین، وزیر جنگ امریکا اعلام کرده است، بیش از 2 هزار نیروی نظامی این کشور نیز در حالت آماده‌باش هستند و در صورت تشدید جنگ، هر لحظه ممکن است راهی خاورمیانه شوند. هرچند هنوز مشخص نشده آیا این افراد در میدان جنگ حضور خواهند داشت یا فقط در قالب آموزش دهنده یا مشاور فعالیت خواهند کرد.
گسیل این نیروهای رزمی و ناوهای جنگی که بین آنها ناو دوایت آیزنهاور با دو رآکتور اتمی دیده می‌شود، در حالی است که به اعتقاد ناظران، حضور پر رنگ امریکا در خاورمیانه و بویژه بعد از عملیات 7 اکتبر حماس، می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شود. کما اینکه در روزهای اخیر شاهد حملات یمنی‌ها بوده‌ایم که در فاصله‌ای قابل توجه از کانون درگیری‌ها هستند. حضور مقاومت یمن در این نبرد به معنای آن است که اگر رژیم صهیونیستی از حمایت امریکا و غرب برخوردار است، مردم فلسطین نیز از حمایت همه‌جانبه گروه‌های مقاومت خاورمیانه شامل مقاومت، عراق، سوریه، لبنان و یمن برخوردارند.

جستجو
آرشیو تاریخی