امیرعبداللهیان پس از دیدار با مقامات ترکیه مطرح کرد

بمباران‌ها متوقف نشود تصمیمات بزرگتر گرفته می‌شود

در نشست روز سه‌شنبه خود مقامات سیاسی حماس متذکر شدند، درصورت عدم توقف جنگ، منطقه به مرحله اتخاذ تصمیم بزرگ‌تری نزدیک می‌شود. در صورت عدم توقف جنگ گسترش دامنه و ابعاد جنگ به‌طور مستقیم متوجه رژیم صهیونیستی و امریکا است.

وزیر امورخارجه کشورمان که پس از آغاز درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی برای دومین‌بار به منطقه سفر کرده است، شامگاه سه‌شنبه پس از انجام رایزنی‌های دیپلماتیک در قطر، عازم ترکیه شد و روز گذشته با رئیس‌جمهور و وزیرخارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان در سفر منطقه‌ای خود که از صبح سه‌شنبه نهم آبان ماه آغاز شد، با امیر قطر، نخست‌وزیر و وزیرخارجه، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس و وزیرخارجه تایلند رایزنی کرد که کمک به مردم در غزه، رفع محاصره، پایان جنایت و جنگ و مسأله اسرای غیرنظامی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی او در این دیدارها بود.
 دیدار با فیدان در آنکارا
امیرعبداللهیان در دیدار با هاکان فیدان وزیرخارجه ترکیه نیز تلاش مشترک ایران و ترکیه به همراه سایر کشورهای اسلامی برای پایان بخشیدن به حملات و پایان محاصره و ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه را فوری‌ترین اولویت خواند و بر اهمیت برگزاری فوری نشست سران کشورهای اسلامی و عربی به این منظور تأکید کرد. به گزارش ایرنا، وی همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از همه نوع سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند. اگر گزارش‌های غزه را دنبال کنید، شهدا و مجروحان، نوع و دامنه سلاح‌های ممنوعه مورد استفاده را نشان می‌دهد.

نشست سران اسلامی، منتظر پاسخ مصر و عربستان
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما به تلاش‌های خود و رایزنی برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهیم. آیت‌الله رئیسی ایده برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی با هدف توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را به رهبران کشورهای منطقه پیشنهاد داده است. این ایده مورد استقبال بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی است. ما این ایده را با عربستان و مصر در میان گذاشته‌ایم و امید است این نشست بزودی برگزار شود.

امریکا باید مسئولیت کشتار مردم را بپذیرد
وی ادامه داد: در نشست روز سه‌شنبه خود مقامات سیاسی حماس متذکر شدند، درصورت عدم توقف جنگ، منطقه به مرحله اتخاذ تصمیم بزرگ‌تری نزدیک می‌شود. در صورت عدم توقف جنگ گسترش دامنه و ابعاد جنگ به‌طور مستقیم متوجه رژیم صهیونیستی و امریکا است. امریکا باید مسئولیت حمایت تمام‌قد خود از کشتار مردم را بپذیرد و تبعات و پیامدهای آن را تحمل کند. در مورد ادامه جنگ نیز وضعیت این‌گونه باقی نخواهد ماند و مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را رقم خواهد زد.

50 اسیر را خودشان کشتند
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما برای آخرین تلاش‌های سیاسی مذاکره کردیم. حماس به ما اطلاع داد که در بمباران ۲۶ روز گذشته برخی از اسرا که در مناطق امن همچون بیمارستان‌ها نگه داشته می‌شدند، کشته شدند. تعداد این افراد ۵۰ نفر است.

بایکوت کالا و انرژی
وی تصریح کرد: من از مواضع اخیر آقای اردوغان تشکر می‌کنم. البته مسلمانان از کشورهای اسلامی انتظار دارند که با تحریم کالاهای اسرائیلی و تحریم انرژی، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کنند.
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: فرمانده سنتکام و فرمانده نیروی زمینی ارتش امریکا در اتاق مشترک جنگ قرار دارند، پس وظیفه ما در وهله اول تحریم کالاهای اسرائیلی است و باید نسبت به ارسال سوخت به اسرائیل حساسیت نشان دهیم. وظیفه دوم فراهم کردن مقدمات برای تشکیل دادگاه برای عاملان نسل‌کشی مردم فلسطین است. جنگ‌افروزان برای تضمین ثبات و صلح منطقه باید محاکمه شوند.

ترکیه: اتحادیه اروپا مانع آتش‌بس است
هاکان فیدان وزیرخارجه ترکیه نیز در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن تشریح دیدگاه‌ها و پیشنهادات کشورش، حملات جاری و محاصره علیه مردم غزه را نقض آشکار حقوق بشر دانست و افزود: ترکیه نمی‌تواند در برابر این جنایات سکوت کند. وی خاطرنشان کرد: ترکیه بر ضرورت آتش‌بس و پایان دادن هرچه سریعتر به این تراژدی انسانی تأکید دارد.
وی در آغاز نشست مشترک خبری نیز ضمن خوش‌آمدگویی به هیأت ایرانی اظهار کرد: ما با دولت‌های غربی تماس‌های فشرده داشتیم و معتقدیم که نمی‌شود در قبال اوکراین و فلسطین استاندارد دوگانه اتخاد کرد.
هاکان فیدان در پاسخ به سؤالی در خصوص پیامدهای بی‌توجهی صهیونیست‌ها به هشدارها و لزوم آتش‌بس فوری گفت: ما دوست داریم با اتحادیه اروپا هم این کار را پیش ببریم اما اتحادیه اروپا مخالف آتش بس است. آنها کنار اسرائیل و امریکا ایستاده‌اند و خواهان ادامه عملیات هوایی اسرائیل هستند که این مسأله بحران ایجاد کرده است. وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آتش بس اگر انجام نشود، گروه‌های دیگر هم وارد جنگ خواهند شد و گسترش جنگ به نفع منطقه نیست.

 

بــــرش

اردوغان در دیدار امیرعبداللهیان:
اولویت ترکیه آتش‌بس و رفع محاصره غزه است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه  با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار روز ملی ترکیه را تبریک گفت و با ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به رئیس جمهور ترکیه و با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر دو رئیس جمهور، از موضع حمایتی قوی اخیر اردوغان و همچنین حمایت پرشور مردم ترکیه از مردم مظلوم غزه تشکر کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه گفت: جریان‌های مقاومت فلسطینی به ما گفته‌اند که مشکلی از نظر امکانات نظامی و توانایی برای ادامه نبرد طولانی و تداوم مقابله قدرتمندانه با رژیم صهیونیستی ندارند، مع‌ هذا با توجه به تمرکز حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌دفاع و محاصره تمام عیار غزه، لازم است کشورهای اسلامی برای پایان بخشیدن به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی، رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های انسانی اقدام فوری و مؤثری داشته باشند و در این رابطه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت برگزاری فوری نشست سران کشورهای اسلامی و عربی تأکید می‌کند. اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم در این دیدار با ابلاغ سلام خود به رئیسی رئیس جمهور کشورمان و با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر با او درباره تحولات فلسطین، دیدگاه ترکیه درخصوص بحران جاری فلسطین را تبیین کرد و گفت: اولویت ترکیه توقف حملات به غزه، آتش‌بس و رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های انسانی است و لازم است برای ایجاد سازکارهایی که امنیت مردم فلسطین را تأمین کند، تلاش کنیم.
در این دیدار همچنین برخی موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی