رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد

ثبت جایگاه سومی جهان در مرجعیت علمی جراحی چاقی برای ایران

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه ایران جزو سه کشور برتر تولید کننده علم در جراحی متابولیک چاقی است، اعلام کرد: ۱۵۰ مقاله در یک دهه اخیر در این زمینه تهیه شده که ۸۷ مقاله آن از سوی مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران ارائه شده است به طوری که امروز به جایگاهی در تولید علم رسیده‌ایم که دنیا به مقالات ما در زمینه جراحی چاقی مراجعه می‌کند.
دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست خبری با محوریت تبیین و تشریح مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در درمان چاقی و جراحی درون‌بین، عنوان کرد: ایران جزو کشورهای برتر در حوزه آموزه علمی منطقه است و در برخی رشته‌ها در سطح دنیا جایگاه خوبی را کسب کرده است از جمله جراحی چاقی متابولیک که دغدغه همه مردم است.
پازوکی گفت: چاقی یکی از معضلات امروز دنیا و ایران است به همین منظور به فاصله چندسال از کشورهای پیشرفته یعنی از سال 1386رشته فلوشیپ جراحی درون بین و جراحی چاقی متابولیک را در ایران راه‌اندازی کردیم و نتیجه آن فارغ التحصیل شدن بیش از 100 متخصص در این رشته است.
وی گفت: با راه‌اندازی سه مرکز تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی مشهد و علوم پزشکی شیراز توانستیم حاصل تجربیاتمان را در قالب مقالات به اطلاع جامعه علمی دنیا برسانیم. ناگفته نماند بیش از 50 درصد از مقالات ارائه شده حاصل تلاش محققان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است.
ثبت دو روش جراحی چاقی
توسط جراحان ایرانی
پازوکی گفت: بیش از 80 کشور به عضویت فدراسیون بین‌المللی جراحی چاقی متابولیک درآمدند که مرجع رسمی این حوزه است و در سال 2019 رئیس اسبق این فدراسیون ایران را به عنوان هشتمین کشور در عرضه مقالات علمی در دنیا معرفی کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه ایران توانسته است طی سال‌های اخیر رتبه خود را ارتقا بخشد، اظهارداشت: در حال حاضر، ایران بعد از امریکا و چین، سومین کشور دنیا در عرضه مقالات علمی معتبر پیرامون جراحی چاقی متابولیک است به طوری که هم‌اکنون دو روش جراحی متابولیک دنیا توسط جراحان ایرانی در کشور ابداع شده و به ثبت رسیده است.
ثبت 8 هزار عمل چاقی
در انجمن جراحی چاقی متابولیک کشور
در ادامه نشست خبری، شهاب شهابی مدیر کلینیک جراحی چاقی متابولیک و درون بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس بخش جوانان انجمن چاقی متابولیک آسیا، با اشاره به اینکه چاقی معضلی جهانی و البته قابل پیشگیری است، عنوان کرد: هیچ جراحی چاقی نتیجه مادام العمر ندارد و لازم است بعد از جراحی چاقی، مراقبت‌های لازم صورت گیرد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه چه افرادی باید برای جراحی چاقی اقدام کنند، گفت: بر اساس آخرین دستورالعمل فدراسیون جهانی جراحی چاقی، متخصصان به افرادی که شاخص توده بدنی یا همان BMI بالای 35 یا کسانی که BMI بالای 30 به اضافه بیماری مرتبط با چاقی داشته باشند، جراحی را برای درمان چاقی پیشنهاد می‌کنند. طبق آنچه که در بانک اطلاعاتی انجمن جراحی چاقی متابولیک کشور به ثبت رسیده، در سال گذشته 8 هزار عمل جراحی چاقی داشتیم که البته این آمار برای اعضای انجمن است. اگر بخواهیم آماری از تعداد کل جراحی‌های چاقی صورت گرفته داشته باشیم این آمار 4 برابر خواهد شد.
هیچ جراحی چاقی اثر مداوم ندارد
رئیس بخش جوانان انجمن چاقی متابولیک آسیا  گفت: جراحی در درمان چاقی 99 درصد برای افراد و رسیدن به سلامت بدن مفید است. البته این جراحی‌ها باید توسط افرادی که فلوشیپ جراحی چاقی را دارند، صورت گیرد. هیچ جراحی چاقی اثر مداوم ندارد تا زمانی که فرد شیوه زندگی‌اش را تغییر ندهد. در درمان چاقی با جراحی 50 درصد کار با جراح است و 50 درصد دیگر خود بیمار است که باید سبک سالم را پیش بگیرد و با رژیم و ورزش بعد از عمل بتواند زندگی سالمی را برای خودش بسازد.
بوتاکس معده تأیید علمی ندارد
وی در پایان با اشاره به انجام روش بوتاکس معده برای درمان چاقی گفت: روش بوتاکس معده از نظر درمانی اثر بخش نیست و 60 مورد بوتولیسم با تزریق بیش از حد بوتاکس به قسمت انتهایی معده گزارش شده است. از نظر انجمن چاقی این روش مورد تأیید نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی