رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خبر داد

برگزاری اولین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان در دی ماه

مهسا قوی قلب
خبرنگار

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه برای دریافت پروانه فعالیت از هر نهادی از جمله بهزیستی، اخذ مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره الزامی است، گفت: «اولین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان، ۱۵ دی ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.»
دکتر علی فتحی آشتیانی، روز گذشته در نشست خبری اظهار کرد: «این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو دارد که همه آنها مدارک دکترا و کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی و مشاوره دارند. از این تعداد نزدیک به ۲۰ هزار نفر پروانه تخصصی دارند و بالغ بر ۱۱ هزار نفر نیز مجوز خود را از طریق درگاه گرفته‌اند. ۸هزار و ۷۵۵ نفر هم طی ۲۰ سال گذشته از سازمان مجوز دریافت کرده بودند. هدف تسریع در فرایند اخذ پروانه، کار تخصصی است و در این رابطه اولین آزمون در 15 دی‌ماه بر گزار می‌شود.»
او در پاسخ به این سؤال «ایران» که پس از اعلام نتایج آزمون چقدر طول می‌کشد تا مصاحبه‌ها انجام شود و آیا این اتفاق تا پایان سال خواهد افتاد، گفت: «حدود دو ماه بعد از اعلام نتایج مصاحبه‌ها برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۱۰ هزار نفر در آزمون شرکت کنند و با درگاه هم هیچ مشکلی نداریم. برای اخذ پروانه فعالیت کلینیک‌ها، عضویت در سازمان، داشتن مدرک دکترا یا ارشد، قبولی در آزمون صلاحیت حرفه‌ای و مصاحبه روانشناختی از جمله شرایطی است که قرار داده شده است.»
حذف کارگاه‌ها و کارآموزی‌ها
از روند دریافت مجوز
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر اینکه شرکت در کارگاه‌ها و کارآموزی‌ها برای دریافت مجوز به طور کامل حذف شده است، گفت: «در دوران تحصیل کارگاه‌ها و کارآموزی‌ها به صورت گسترده برگزار می‌شود. مهم‌ترین هدف، کوتاه شدن مدت مصاحبه است و در حال حاضر این روند کوتاه شده است. تا آخر سال هم مصاحبه‌ها انجام می‌شود و در طول یکی دو ماه همه متقاضیان تعیین تکلیف می‌شوند. آزمون هم مفاهیم بنیادین را در برمی گیرد و قدرت تحلیل، حل مسأله، خلاقیت، مدیریت بحران و آشنایی به مسائل بومی اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای از جمله مواردی است که در آن لحاظ می‌شود.»
او در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه بارگذاری در درگاه ملی مجوزها حذف شده یا هنوز وجود دارد، توضیح داد: «در حال حاضر درگاه بسته شده است. در یک بازه زمانی ۱۱ هزار و ۲۴ نفر بدون تشریفات از طریق درگاه مجوز گرفتند اما فعلاً درگاه بسته است یعنی به تعبیری سازمان از درگاه مجوزها خارج شده و این نوید را می‌دهیم که تا پایان سال چند هزار نفر مشمول دریافت مجوز خواهند شد.»
فتحی آشتیانی درباره افزایش نظارت پسینی گفت: «از این به بعد نظارت‌های پسینی هم جدی‌تر گرفته می‌شود. از این رو بازرسی دفاتر و مراکز و کلینیک‌ها را در دستور کار داریم. در ماده ۱۹ و ۲۰ سازمان نظام، روانشناسی و مشاوره بحث تخلفات آمده و ما هم آن را سرلوحه کار قرار دادیم. در این خصوص تذکرات شفاهی و کتبی تا محرومیت شامل حال متخلفان می‌شود. در نظارت پسینی که راه‌اندازی شده است، به صورت آنلاین یا پیامکی مردم می‌توانند به ما بازخورد دهند و گزارش‌های مردم می‌تواند نقش مؤثری در ارزیابی‌ها داشته باشد.»
به گفته او، در سایت سازمان، اسامی روانشناسان و مشاورانی که پروانه دارند، ثبت شده و مردم می‌توانند به سایت مراجعه کنند تا افراد ذی صلاح را برای دریافت خدمات برگزینند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطر نشان کرد: «سازمان نظام روانشناسی به دنبال آن است که مدرسه توانمندسازی حرفه‌ای و بازآموزی را تأسیس کند و دوره‌های آموزشی نیز برای مشاوران و روانشناسان بزودی برگزار می‌شود.»
بیمه پردازی برای تمامی گرایش‌های روانشناسی و مشاوره به طور جدی پیگیری می‌شود
فتحی آشتیانی با اشاره به حمایت‌های وزیر بهداشت در خصوص بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره گفت: «بیمه‌ای که انجام شده صرفاً شامل افرادی است که مدرک کارشناسی ارشد دارند یا دکترای آنها بالینی یا سلامت است. در حال مذاکره هستیم تا همه گرایش‌ها مشمول بیمه شوند. بیش از 10 عنوان گرایش وجود دارد که همه آنها کار سلامت روان انجام می‌دهند، از این رو الزامی است که بیمه شامل همه شود. در برنامه هفتم توسعه بحث بیمه در پیش نویس اولیه وجود داشت، ولی در کمیسیون تلفیق حذف شد. به دنبال این هستیم تا آن را دوباره به برنامه بازگردانیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی