رده‌های پایه را فدای المپـــیک کردیم

عموزاده: طباطبایی با خداحافظی خوشحال‌مان کند

فائزه زمانی
خبرنگار

مدت هاست تیم ملی کاراته از روزهای اوج خود فاصله گرفته است.
شاگردان هروی در هانگژو بدترین نتیجه تاریخ کاراته در بازی‌های آسیایی را رقم زدند، در تاتامی مسابقات جهانی مجارستان هم با عملکردی دلسردکننده دوازدهم شدند تا به نظر بیاید اوضاع کاراته که روزی در جهان سروری می‌کرد، اصلاً خوب نیست.
مهدی عموزاده پیشکسوت کاراته این نتایج را قابل قبول خانواده کاراته نمی‌داند و مقصر اصلی این نزول را مدیریت حسن طباطبایی رئیس فدراسیون می‌داند.
او درباره نتایج اخیر تیم ملی کاراته گفت: «نتایج تیم ملی مورد قبول هیچ‌کسی نیست.»
اگر بخواهم در این زمینه صحبت کنم باید از سال 2012 شروع کنم که تیم دست حبیب‌الله ناظریان بود و در مسابقات جهانی پاریس موفق شد سوم جهان شود. بعد از آن یک تیم آماده به دوستان تحویل داده شد که در سال 2014 و 2016 قهرمان جهان شد که این افتخارات هیچ‌وقت یادمان نمی‌رود.
مشکل اینجا بود که در تمام این سال‌ها فکری به حال پشتوانه‌سازی نکردیم و هرچه داشتیم از همان استفاده کردیم. بدتر از آن هرچه داشتیم خرج المپیک کردیم، آن‌قدر به فکر این مسابقات بودیم که رده‌های پایه را فدای آن کردیم. اگر در این سال‌ها کمی هم به فکر پشتوانه‌سازی بودیم الان سرمایه‌های جدیدی داشتیم، حال و روزمان این نبود و فاصله بین نفر اول و دوم تیم ملی این‌قدر زیاد نبود. اشتباه کردیم و ثمره اشتباهات‌مان هم این است که در بازی‌های آسیایی بدترین نتیجه تاریخ را گرفتیم و در مسابقات جهانی هم دوازدهم شدیم که البته چنین روزهایی قابل پیش‌بینی بود.»
عمده کسانی که در فدراسیون هستند در این نتایج سهیم‌اند اما مدیریت بیشترین سهم را دارد. این اشتباهات باید درس عبرتی برای فدراسیون شود اما متأسفانه با سیاست‌های اشتباه هربار همین بلا سرشان می‌آید.
عموزاده معتقد است فدراسیون با سیاست آشوری دبیر فدراسیون به این وضعیت افتاده است: «آشوری به‌اندازه کافی به کاراته خدمت کرده است و بیشتر از این راضی به زحمت ایشان نیستیم. ایشان لطف کنند با یک خداحافظی ما را خوشحال کرده و کاراته را به اهلش بسپارند. در کاراته قحط‌الرجال نیست که چنین افرادی در رأس آن باشند. همچنین از مسعود سیدی هم تشکر می‌کنم که طباطبایی را به دامان کاراته انداخت. از خود طباطبایی رئیس فدراسیون هم تشکر می‌کنم کاری را که نیاز بود 20 نفر باید برای نابودی کاراته فکرشان را روی هم می‌گذاشتند تا به ثمر بنشیند در مدت زمانی کوتاه، آن هم یک‌نفره انجام داد. از همه این دوستان به‌علاوه کادرفنی تشکر می‌کنم. این دوستان زحمات خود را کشیده‌اند و ای کاش هرچه زودتر کاراته را به حال خود رها کنند.»
 پیشکسوت کاراته ترکیب تیم ملی را در تاتامی بوداپست ترکیبی اشتباه می‌داند: «کادر فنی زحمات زیادی کشیده و چندین‌بار هم افتخارآفرینی کرده است و حالا هم تیم ملی در قعر جدول است. مدال‌ها را کنار این نتایج می‌گذاریم و از کادرفنی تشکر می‌کنیم. وقتی هم که از کسی تشکر می‌کنیم به این معناست که منتظر رفتنش هستیم. هروی در بوداپست از تلفیق جوان‌ها و باتجربه‌ها استفاده کرد اما جواب نگرفت. این درحالی است که در مسابقات قهرمانی آسیا ترکیبی جوان را به میدان فرستاد و اتفاقاً نتیجه هم گرفت اما نمی‌دانم چرا به این ترکیب اعتماد نکرد و دوباره دست به تغییر زد.»

جستجو
آرشیو تاریخی