ظهور انسان جدید فلسطین

دکتر احمد رهدار
مدیرگروه مطالعات سیاسی
دانشگاه باقرالعلوم(ع)

 1. امروز «انسان جدید فلسطین» در موضع تاریخی متفاوتی قرار دارد. ملت فلسطین با بهره‌گیری از دو مؤلفه «مظلومیت» و «مقاومت» در حال ایجاد یک هویت جدید است که عنصر «مقاومت» در آن برجسته‌تر است. از این رو، انسان جدید فلسطین بصیرت دارد، حافظه تاریخی دارد. مردم فلسطین با وجود همه سختی‌هایی که امروز با آن مواجه هستند، اما احساس پشیمانی در چهره آنان دیده نمی‌شود. این ویژگی برای یک ملت آسان حاصل نشده است. ۷۵ سال است که مردم فلسطین برای به‌دست آوردن این روحیه، شهید داده‌اند.
مسأله انسان جدید فلسطین «مقاومت» است و این از برکات فرهنگ شهادت است. در روایت داریم شهادت برای یک سرزمین آگاهی می‌آورد و امروز ملت فلسطین، ملتی بصیر است و در محاصره تمام عیار دشمنان، فریب دشمن را نمی‌خورد و وعده‌های جریان‌های استکباری نمی‌تواند از این ملت قربانی بگیرد. امروز ملت فلسطین از یک «مقاومت انفعالی» به یک «مقاومت فعال» رسیده است.
2. انسان جدید فلسطین، تاریخ‌دار شده و ملت فلسطین از مظلومیت و مقاومت، هویت جدیدی برای خود ساخته است که اگر این هویت برای مردم جهان به درستی تبیین شود بیش از پیش، ملت فلسطین حامی خواهد داشت.
تنها با ایدئولوژی اسلام می‌توانیم با کفر بجنگیم؛ در جبهه مقاومت اینگونه نیست که هر شخصی با هر اعتقادی اسلحه به دست بگیرد و بجنگد. ما تجربه سنگینی از بهره‌گیری ناب ایدئولوژی اسلامی علیه رژیم بعثی داریم و در سال‌های دفاع مقدس، امکانات ما از عراق کمتر بود اما ایمان رزمندگان محاسبات را بهم ریخت.
 3. به میزانی که مرزهای جهانی مقاومت گسترده می‌شود به همان میزان مفاهیم اسلامی در دل و جان ما باید افزایش یابد و تنها با این مسیر می‌توان در برابر دشمن ایستادگی کرد. ملت فلسطین هیچ راهی برای پیروزی ندارد جز اینکه ارزش‌های کربلا را در خود ایجاد کند و این امر می‌تواند عالی‌ترین درجه‌های انسانی و اسلامی و مبارزاتی را در افراد تقویت کند. ملت فلسطین امروز فقط برای سرزمین مقاومت نمی‌کند. آنان به‌دنبال محو رژیم اشغالگر قدس هستند و در این راستا ملت فلسطین نباید پیشروی خود را به حوادث تاریخ حواله دهد و باید افقی روشن برای این راه خود ترسیم کند و در این راه نیازمند یک رهبر عالی دینی است.

جستجو
آرشیو تاریخی