جایگاه «قدس» در خوانش‌های الهیاتی و تمدنی

قدس؛ کلید اسرارآمیز ظهور

 دکتر محمدهادی همایون
استاد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

اگر بگوییم قدس قبله اول مسلمین است، یهودی‌ها و مسیحی‌ها ادعا خواهند کرد که اگر در دوره کوتاهی قدس قبله‌تان بوده، این مکان همیشه قبله ما بوده است و اگر پیامبر اکرم(ص) یک شب از مسجدالحرام به قدس آمده‌ و در یک توقف کوتاه به معراج رفته است انبیای دیگری داریم که مدت بیشتری در این سرزمین بوده‌اند و در اینجا به دنیا آمده و زندگی و فوت کرده‌اند. بنابراین با مطرح کردن این دلایل وارد گفت‌وگویی تنازعی با ادیان دیگر می‌شویم که جایز و پسندیده نیست. به این اعتبار است که معتقدیم اهمیت قدس نزد ما در این مسائل نیست و نباید برای نشان‌ دادن اهمیت قدس، به این دو دلیل بسنده کرد.
 در مورد قدس، ما با یک موقعیت جغرافیایی ویژه روی زمین مواجه هستیم که به ‌واسطه انبیا و ذیل برنامه الهی مغتنم شمرده شده است و از این موقعیت جغرافیایی، یک تاریخ به وجود آورده است که مواضعی را له یا علیه این موقعیت جغرافیایی ایجاد کرده است و این مکان جغرافیایی در آخرالزمان، مرکز اصلی سرنوشت جهان شده است.
 
قدس؛ چهارراه جهان و محل تقاطع فرهنگ‌ها
قدس محل برخورد سه قاره اصلی جهان است. قاره آسیا از شرق شروع می‌شود و به سمت غرب در کنار دریای مدیترانه به پایان می‌رسد. آنجا فلسطین و قدس است. از همان‌جا به سمت پایین که می‌آیید، وارد غزه، سینا، مصر و آفریقا می‌شوید که تا انتهای آفریقا به اینجا متصل است. از مدیترانه به سمت غرب هم که بروید اروپا را داریم. این ویژگی مهمی از لحاظ جغرافیایی است که قدس از این استراتژی جغرافیایی برخوردار است و آن را چهارراه جهان و محل تقاطع سه قاره کرده است. و از این رو، این سرزمین محل برخورد فرهنگ‌ها شده است و چون در آن رفت‌وآمد زیاد است، پیام دین یا دعوت دینی خریدار بیشتری در این منطقه پیدا می‌کند. ویژگی میان‌فرهنگی بودن به‌شدت در این نقطه به چشم می‌خورد. حضرت ابراهیم(ع) به همین دلیل به آنجا رفتند.
 قدس؛ محل تقابل نهایی «حزب الله» و «حزب شیطان»
فلسطین و قدس کلید اسرارآمیز ظهور هستند و پایتخت امام زمان(عج) هم در عراق و کوفه خواهد بود. بنابراین برای بیان اهمیت قدس، نیازی به چنین استدلالی نداریم که بگوییم قدس برای ما مهم است چون قبله اول ما مسلمین یا محل معراج پیامبر(ص) بوده است؛ چرا که این دلایل می‌‌تواند مورد خدشه واقع شود.
آنچه ما برای اهمیت قدس باید بر آن استدلال کنیم، این است که به دلایل استراتژیک و مهم تاریخی، قدس محل جنگ و نزاع نهایی «حزب‌الله» و «حزب شیطان» خواهد بود. بر اساس آیات و روایات می‌دانیم که سپاه امام بعد از اینکه امام از مکه قیام می‌کنند، به‌سمت عراق می‌روند. در مرزهای ایران و عراق، با سپاه ایران بیعت کرده و وارد عراق می‌شوند. سفیانی از پیش سپاه امام فرار می‌کند و امام کوفه را پایتخت قرار می‌دهند و پرچم جنگی به‌ سمت یهود می‌بندد. یهود یعنی همین سرزمین‌های اشغالی فلسطین امروزی. آنجا جنگ به‌شدت جدی می‌شود. جنگ اصلی آنجا اتفاق می‌افتد، چون تمرکز حزب شیطان آنجاست و حزب‌الله هم آنجا برایش مهم است.
 
قدس؛ کلید فهم آخرالزمان
 قدس جایگاه مهمی در خوانش الهیاتی و تمدنی ما دارد چون کلید فهم آخرالزمان است. اگر می‌خواهیم به لحاظ تمدنی جایگاه قدس را تحلیل کنیم، آغاز تمدن نوین اسلامی ما از این محل است که با فروپاشی اسرائیل اتفاق می‌افتد و ما را به ظهور متصل خواهد کرد. فرمول نابودی اسرائیل، فروپاشی از درون است و اتفاقات اخیر، آن فروپاشی را تسریع می‌کند. ما در آستانه نابودی اسرائیل و رژیم‌صهیونیستی هستیم که این مسیر منجر به ظهور خواهد شد. ان‌شاءالله ما آن قومی باشیم که ماجرای ظهور را به ثمر می‌رساند.
 
مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی دکتر محمدهادی همایون است که با عنوان «قدس در خوانش‌های الهیاتی و تمدنی» در محل کانون اندیشه جوان ارائه شده است.

 

بــــرش

در مورد قدس، ما با یک موقعیت جغرافیایی ویژه روی زمین مواجه هستیم که به ‌واسطه انبیاء و ذیل برنامه الهی مغتنم شمرده شده است و از این موقعیت جغرافیایی، یک تاریخ بوجود آورده است که مواضعی را له یا علیه این موقعیت جغرافیایی ایجاد کرده است و این مکان جغرافیایی در آخرالزمان، مرکز اصلی سرنوشت جهان شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی