صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ابتکارعمل در نیویورک

دیپلماسی فعال ایران که در پی عملیات «طوفان‌الاقصی» و ازسرگیری حملات خونین تل‌آویو علیه مردم غزه در سطح دوجانبه از عراق آغاز شده بود، در روزهای اخیر به سطح سازمان ملل رسید. محوریت تنش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل ریشه در مناقشه دو رویکرد دارد؛ در یک‌سو ایران، روسیه، چین و اکثر کشورهای غیردائم شورا قرار دارند که خواستار آتش‌بس دائمی و پایان کشتار در غزه هستند و دیدگاه دیگر از سوی حامیان رژیم‌صهیونیستی با محوریت امریکا، فرانسه و بریتانیا مطرح شده است که صرفاً به دنبال توقف کوتاه‌مدت جنگ هستند.
حسین امیرعبداللهیان که در روزهای اخیر برای حضور در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شده است، در سخنان خود در این نشست، نسبت به پیامدهای غیرقابل کنترل حمایت‌های نامحدود مالی، تسلیحاتی و عملیاتی کاخ سفید از رژیم تل‌آویو که منجر به گسترش شدت بمباران غیرنظامیان و زنان و کودکان فلسطینی در غزه و کرانه باختری شده است هشدار داد و پیشنهاد تازه‌ای را برای تبادل اسرای غیرنظامی مطرح کرد. او از آمادگی ایران، ترکیه و قطر برای نقش‌آفرینی در راستای آزادسازی اسرای غیرنظامی خبر داد و خواستار آزادی 6 هزار اسیر فلسطینی نزد رژیم اشغالگر شد و آزادی آنها را جزو وظایف امریکا قلمداد کرد.
پس از سخنان امیرعبداللهیان در مجمع عمومی، تحرکات دیپلماتیک وزیر امور خارجه در حاشیه نشست ادامه یافت و او با شمار زیادی از مقامات کشورها از جمله ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن دیدار و درباره پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای پایان ‌یافتن جنایات اسرائیل بحث و رایزنی کرد. در بخشی از گفته‌های امیرعبداللهیان درباره محتوای قطعنامه یاد شده بر این مهم تأکید شد که این قطعنامه باید شامل سه عنصر آتش‌بس فوری، لزوم دسترسی و ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم غزه و مقابله با کوچ اجباری باشد.
دیپلماسی فعال ایران در حاشیه نشست سازمان ملل که این روزها به کانون تبادل دیپلماتیک کشورهای عضو درباره بحران فلسطین تبدیل شده است، در حالی ادامه یافت که یکی از نشست‌های شورای امنیت در هفته گذشته متأثر از تلاش‌های واشنگتن برای کشاندن پای ایران به جنگ حماس و اسرائیل بود که به نوعی در قالب کاتالیزور تقابل امریکا و روسیه هم عمل کرد که در نهایت به حذف نام ایران از پیش‌نویس قطعنامه ایالات‌متحده درباره جنگ غزه با پافشاری روسیه منجر شد. در پیش‌نویس این قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره جنگ غزه که قرار بود سه‌شنبه هفته گذشته درباره آن رأی‌گیری شود، به نام ایران اشاره‌ای نشد. فاکس‌نیوز در این‌باره گزارش داد که نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه در تکراری واهی از ایران می‌خواست «تأمین مالی گروه‌های تروریستی را متوقف کند.» دامنه شکست جناح غربی در قبال ایران چنان گسترده بود که در امتداد آن به تقابل سازمان ملل و اسرائیل انجامید؛ زمانی که «آنتونیو گوترش» در سخنان کوبنده خود اسرائیل را محکوم کرد. به گفته ناظران بین‌المللی، نشست هفته گذشته شورای امنیت تحت‌الشعاع سخنان دبیر‌کل سازمان ملل متحد قرار گرفت که بخشی از آن خشم سفیر  رژیم صهیونیستی را برانگیخت. دبیرکل سازمان ملل در این سخنان تأکید کرد که حملات مرگبار و هولناک اخیر به غزه نمی‌تواند «توجیهی برای مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین باشد.» این در حالی بود که گوترش کمی بعد در دیدار با وزیر امور خارجه ایران خواستار تداوم نقش‌آفرینی سازنده ایران در فرایند دیپلماتیک برای کاهش بحران غزه شد.
جستجو
آرشیو تاریخی