رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «ایران»:

نذرخدمت امسال گسترده‌تر برگزار می‌شود

مهسا قوی قلب
خبرنگار

در همین لحظه که بسیاری از استان‌ها از باران‌های پاییزی لذت می‌برند برخی از هم‌وطنانمان درگیر خشکسالی و کم‌آبی هستند. حالا رفع این معضل به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل شده و با اجرای طرح‌های متعدد سعی می‌شود تا اندکی از رنج و آلام ناشی از بی‌آبی در این مناطق کاسته شود. در این راستا از سال 1397، طرحی سلسله‌وار توسط جمعیت هلال‌احمر کشور کلید خورد. در همان سال سعی شد تا با ارسال تانکر و بطری آب به روستاهای سیستان‌و‌بلوچستان مرهمی بر عطش مردم روستاهای دچار تنش آبی گذاشته شود. نام این طرح «نذرآب» بود که پنج سال در فصل تابستان اجرا شد. اما امسال نذرآب در تابستان اجرا نشد.رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در این رابطه به «ایران» گفت: «امسال نام طرح به «نذرخدمت» تغییر پیدا کرده است. 4محور از رویکردهای اصلی نذرخدمت، خدمات زیست‌محیطی و آب‌رسانی، خدمات سلامت‌محور، محرومیت‌زدایی، آموزش و توانمندسازی است.»
وحید سلیمی، با‌اشاره به اینکه طرح نذرآب از تابستان سال 97 آغاز شد، خاطرنشان کرد: «یک سال بعد از آن، علاوه‌بر آب، بسته‌های کمک‌معیشتی هم به مناطق محروم کشور ارسال و هم‌زمان پزشکانی با تخصص‌های متعدد برای رفع مشکلات درمانی و پایش سلامتی مردم به روستاهای کشور فرستاده شدند. این پروژه هرسال با گسترش و تنوع بیشتری در خدمات‌دهی روبه‌رو شد و به روستاهای زیادی از استان‌های کشور رسید. مهم‌ترین خدمت در این طرح تأمین آب‌شرب سالم و پایدار با انجام پروژه‌های عمرانی و لوله‌کشی آب به‌جای توزیع آب‌معدنی است و حالا هم بنا شده که به‌جای بسته‌های کمک معیشتی، بر توانمندی‌ اهالی و اشتغال‌آفرینی در روستاها تمرکز داشته باشد.»
اجرای طرح نذرخدمت6 در پاییز
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: «تابستان امسال نذرآب برگزار نشد، آن هم به این دلیل که قرار شد در پاییز و بعد از روز جهانی داوطلب، این طرح با نام جدید یعنی «نذرخدمت» برگزار شود؛ درعین حال هم تنوع فعالیت‌های ارائه‌شده در روستاهای مشمول این طرح باعث شد واژه «خدمت» در عنوان استفاده شود تا این نام بیانگر «خادمان داوطلب مردمی برای توانمندسازی» درجامعه محلی باشد. هر ایرانی همین حالا می‌تواند یک داوطلب باشد تا در نذر خدمت۶ به توانمندسازی یک روستا و افزایش تاب‌آوری مردم منطقه در مقابله با خشکسالی و بی‌آبی کمک کند.»
سلیمی افزود: «تامین آب‌شرب سالم و پایدار، لایروبی قنوات و برپایی سامانه‌های آبیاری قطره‌ای از جمله خدمات زیست‌محیطی است. همچنین آموزش روش‌های کشت جایگزین و آموزش پرورش ایده برای کارآفرینی با تمرکز بر ظرفیت‌های خاص هر روستا، از زیرمجموعه‌های آموزش و توانمندسازی محسوب می‌شود. مورد دیگر اشتغالزایی است که تولید صنایع دستی، ایجاد مشاغل مرتبط با گردشگری طبیعی و فرهنگی و اتصال تولیدات روستا به بازارهای بدون‌واسطه با استفاده از اینترنت و فضای‌مجازی از جمله فعالیت‌ها در این زمینه است. در مبحث اشتغالزایی تهیه اقلام مورد نیاز برای کارآفرینی و اشتغالزایی جامعه هدف براساس نیازسنجی، کمک به برندسازی، بازاریابی و فروش محصولات و ایجاد بستر مناسب برای ارتباط پایدار استارت‌آپ‌ها با ظرفیت‌های تولیدی مدنظر قرار دارد. پایش سلامت اهالی روستا و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی رایگان به افراد با اعزام پزشکان و کادر درمان متخصص از دیگر فعالیت‌ها در قالب این طرح است.»

جستجو
آرشیو تاریخی