در آستانه روز جهانی سکته مغزی عنوان شد

سالی 550 هزار نفر سکته می‌کنند

15 درصد از سکته‌های مغزی منجر به مرگ می‌شود

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح وضعیت بروز سکته مغزی در کشور، گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولاً ۱۵ درصد این آمار منجر به مرگ می‌شود که یا همان زمان و یا مدتی بعد فرد جان خود را از دست می‌دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا مهدوی در آستانه روز جهانی سکته مغزی با اشاره به اینکه سکته‌های مغزی با عنوان حمله‌های مغزی هم شناخته می‌شوند، گفت: این حالت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به یک قسمت از مغز دچار اختلال می‌شود. در این حالت یا رگ‌هایی مسدود می‌شوند یا خونریزی می‌کنند که در هر دو حالت ممکن است به بخش‌هایی از مغز خون نرسد.
سهم ۸۵ درصدی مسدود شدن رگ‌ها در سکته مغزی
وی افزود: ۸۵ درصد از حمله‌های مغزی از نوع مسدود شدن رگ هستند که اگر این حالت طولانی مدت باشد، قسمتی که خون‌رسانی به آن متوقف شده است، از بین می‌رود؛ درواقع خون و اکسیژن به مغز نمی‌رسد و سلول‌های مغز از بین می‌روند. معمولاً اگر با سرعت بیشتری به رفع انسداد رگ‌های مغزی رسیدگی شود، حالتی خوش‌خیم‌تر است.
سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران
وی با اشاره به اینکه حمله‌های مغزی دومین علت مرگ در ایران است، ‌گفت: سکته‌های مغزی شایع‌ترین علت ناتوانی بیماری‌های مغز و اعصاب است. تشنج، گیجی، سفتی گردن، اشکال در صحبت کردن، عدم درک مطلب دیگران، بی‌حسی در دست و صورت و پا، دوبینی، تاری دید، نابینایی در یک یا دو چشم، سردرد شدید همراه با حالت تهوع و گیجی، اشکال در راه رفتن و... مجموعه علائم هشدار دهنده بروز سکته مغزی است و ممکن است هر کدام به تنهایی در یک فرد ظاهر شود و هشدار دهنده وقوع سکته مغزی باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی