وزیر کشور در رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی:

موضوع آسیب های اجتماعی در دستور کار جدی نظام است

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

نشست «رویداد ملی هم افزایی ظرفیت سازی اجتماعی سازمان بهزیستی کشور» دیروز با حضور وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دادگستری و جمعی از مدیران بهزیستی استان ها در محل وزارت کشور برگزار شد.
وزیر کشور در این رویداد بااشاره به‌ اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار جدی نظام قرار دارد، گفت: سازمان بهزیستی نقش تعیین‌کننده در این زمینه دارد؛ اگر آسیب را بموقع کشف کنیم ‌بموقع در ابتدای کار می‌توانیم آن را حل و فصل کنیم.
به گزارش «ایران» احمد وحیدی  خطاب به مدیران بهزیستی گفت: مسأله مهمی که در مرحله اول برای ما اهمیت دارد این نکته است که شما از قبل باتوجه به ارتباطات فراوانی که مردم در حوزه‌های مختلف با شما دارند بویژه در اورژانس اجتماعی، قادرید بموقع بسیاری از نکاتی که تازه سر باز می‌کنند را مطرح کنید و در دستور کار قرار دهید و بموقع اقدام کنید. در مسائل عمومی نیز، کشف ابعاد مهم است. گاهی موضوعی در جایی مطرح می‌شود که ابعاد آن واقعی نیست. گاهی بزرگنمایی می‌شود که نتیجه آن سیاهنمایی نسبت به جامعه است. نقش ما در کشف این مسائل بسیار حائز اهمیت است.وزیر کشور افزود: مسأله دوم این است که موضوع بموقع در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد. ما اکنون با مشکل بزرگ پیری جمعیت مواجه هستیم. چرا این اتفاق افتاده؟ به‌دلیل اینکه تصمیمی که در رابطه با کنترل جمعیت گرفتیم تا سال ۱۳۷۱ جا داشته است و باید در آن سال بموقع تشخیص می‌دادیم و سیاست‌مان را تغییر می‌دادیم. اما بموقع تشخیص ندادیم تا حضرت آقا صحبت فرمودند و ایشان ما را متوجه این مسأله کردند.وی مسأله سوم را یافتن راه‌حل عنوان کرد و گفت: مهم این است که بهترین راه را انتخاب کنیم. برای همه کسانی که مشکلاتی دارند باید نسخه‌های اختصاصی در نظر گرفت. باید مسائلی را که در حوزه‌های روانی اجتماعی، جغرافیایی و... ریشه دارد، به‌درستی بشناسیم، درغیر این صورت ممکن است به نتایج اشتباهی برسیم. این موضوع سازمان بهزیستی را به سازمان دانش‌بنیان تبدیل می‌کند؛ یعنی تمام این مراحل باید با دانش عمیق طراحی و دنبال شود.وزیر کشور با اشاره به پیروزی درخشان ورزشکاران دارای معلولیت در مسابقات پاراآسیایی گفت: کسانی که از نظر جسمی ممکن است ناتوانی‌هایی داشته باشند، به لحاظ روحی عملاً دستاوردها و ظرفیت‌هایی دارند که برخی از کسانی که این محدودیت‌های جسمی را ندارند فاقد آن هستند، بنابراین باید برای شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای این افراد اندیشید.‌
مهم‌ترین توقع دولت از کارگزاران بهزیستی، رفتار شایسته با جامعه هدف است
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، در این مراسم گفت: مهم‌ترین توقع دولت از کارگزاران بهزیستی، رفتار شایسته با جامعه هدف است و باید توجه ویژه‌ای به جامعه هدف داشته باشیم، یعنی توجه به بهداشت، درمان، اشتغال و مسکن. شاید سؤال شما این باشد که آیا همه اینها از عهده دولت بر می‌آید؟ بخشی از عهده دولت و بخشی از عهده شما به‌عنوان دولتمردان بر می‌آید. باید مشارکت اجتماعی را ساماندهی کنید.
وی افزود: باید به حوزه اشتغال توجه ویژه کنید و آموزش مناسب ارائه دهید. منابع خوبی هم اختصاص داده شده است. در حوزه اورژانس اجتماعی باید کمک کنید. افزایش سطح پوشش خدمات‌گیرندگان بویژه زنان سرپرست خانوار و شناسایی استعدادهای برتر و درخشان و کمک به این استعدادها برای شکوفایی، از تکالیف ماست. برای عمل کردن به تکالیف، باید خود را به ارائه خدمت بدون منت و خدمت توأم با عشق مجهز کنیم.
 امکانات اورژانس اجتماعی باید افزایش یابد
امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری نیز در این رویداد بااشاره به اصلاح آیین‌نامه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست گفت: کودکان کار و خیابان را می‌توان غربالگری کرد و مطابق اصلاح اخیر آیین‌نامه، امکان فرزندخواندگی موقت این کودکان وجود دارد.وزیر دادگستری بااشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی گفت: امکانات سازمان بهزیستی در اورژانس اجتماعی، محدود است اما ممکن است برای هر فردی مشکلی پیش بیاید که نیازمند تماس با اورژانس اجتماعی باشد؛ بنابراین باید اورژانس اجتماعی آنقدر امکانات داشته باشد که پاسخگوی نیاز همه مراجعان باشد، همان لحظه ورود کند و جلوی آسیب را بگیرید.
رحیمی افزود: تصور می‌شود که در سازمان بهزیستی فقط به کسانی که دارای معلولیت هستند کمک می‌شود، درحالی که اینطور نیست و هر فرد ایرانی ممکن است همانگونه که نیازمند پزشک یا اورژانس پزشکی است، هرلحظه و در هر موقعیت به کمک بهزیستی نیاز داشته باشد بنابراین می‌توان گفت سازمان بهزیستی غمخوار همه مردم است.

جستجو
آرشیو تاریخی