صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

داستانی درباره 25 سال بعد اسرائیل‌

علیرضا ملوندی
خبرنگار

سال 1420 است؛ یک سال بعد از گذشت جمله معروف آیت‌الله خامنه‌ای که گفتند «اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید» و دیگر دولتی به نام اسرائیل در دنیا وجود ندارد. حالا ایران به یکی از قدرت‌های بزرگ جهان تبدیل شده و در عرصه‌های مختلف سرآمد است. ناگهان ویروسی ناشناخته در سراسر جهان منتشر می‌شود؛ ویروسی که دانشمندان آن را «زایو» نامیده‌اند. یک گروه ویژه بین‌المللی به رهبری دکتر علی پارسا از ایران مأمور می‌شوند به دنبال کشف منشأ این ویروس بروند. از «وزارت مقاومت جمهوری اسلامی فلسطین» گزارشی به ایران می‌رسد. گزارشی از یک آزمایشگاه مشکوک در اعماق زمین، در منطقه‌ای در فلسطین. دکتر پارسا برای یافتن سرنخ‌هایی از زایو و نجات ساکنان زمین از دست این میکروب کشنده با یک گروه آموزش‌دیده به قلب خطر در این آزمایشگاه مشکوک می‌رود. فراز و نشیب‌های مقابله با این ویروس و از بین بردن آزمایشگاه مرموز زیرزمینی در فلسطین، شالوده رمانی را شکل می‌دهد که مصطفی رضایی‌کلوزی آن را با نام زایو نوشته و انتشارات کتابستان معرفت راهی بازار کرده و تا امروز هفده چاپ از آن فروخته شده است.
یکی از خلأهای فضای داستان ایرانی پرداختن به ژانر علمی-تخیلی است که همین باعث شده خیلی از نوجوانان علاقه‌مند به این فضا به سراغ نمونه‌های خارجی ترجمه ‌شده در بازار که کم هم نیستند بروند و مصطفی رضایی‌کلوزی در زایو دقیقاً به سراغ همین ژانر و مخاطبان آن رفته است. زایو با ایده جسورانه و انتخاب ژانر علمی-تخیلی برای قصه‌گویی، از آن دست رمان‌هایی است که از همان ابتدا معلوم است می‌تواند مخاطب نوجوان خوبی پیدا کند و گذشت زمان ثابت کرد این‌گونه است. رمانی که در کنار بهره‌گیری از عنصر جذابیت به موضوع صهیونیسم هم پرداخته و تلاش کرده است ضمن همراه کردن مخاطب با خود، پیام‌های ضدصهیونیستی را هم در دل خود داشته باشد.
اگر خودتان به داستان‌های هیجان‌انگیز علاقه‌ داشته یا دور و اطرافتان نوجوان و جوان علاقه‌مند به این فضا دارید، این روزها که جنایات رژیم‌صهیونیستی اوج گرفته زایو پیشنهاد خوبی برای خریدن و خواندن است و به احتمال زیاد در پایان خواندن کتاب نمره قابل‌قبولی به آن خواهید داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی