صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سلامت

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی:
مرگ ومیر مادران باردار به کمتر از یک‌درصد
آمار جهانی رسیده است
رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: میزان مرگ ومیر مادران باردار در کشور به ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته که کمتر از یک درصد آمار جهانی (۲۰۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده) است و این دستاورد با تلاش متخصصان زنان و زایمان محقق شده است.
به گزارش ایرنا، محمد رئیس‌زاده در اولین کنگره تخصصی چالش‌های بالینی زایمان افزود: در کشور ما با تلاش متخصصان زنان و زایمان و رزیدنت‌های مراکز درمانی که بیشترین فشار کاری بر دوش آنهاست، میزان مرگ ومیر مادران باردار نسبت به میانگین جهانی کمتر بوده و جزو سه کشور پیشرو در دنیا در این زمینه هستیم و مسئولان باید قدر پزشکان ما را بدانند.وی اظهار داشت: بحث مرگ ومیر مادران باردار از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشتی است؛ در دنیا هر دو دقیقه یک مادر به دلیل زایمان جان خود را از دست می‌دهد.رئیس‌زاده با بیان اینکه در دسترس بودن خدمات تخصصی از مهم‌ترین موارد برای زایمان ایمن است، افزود: در کشور ما بالای ۹۵ درصد زایمان‌ها توسط کادر تخصصی زنان و زایمان انجام می‌شود.
به گفته وی، مطالعات متعدد نشان می‌دهد بیشترین مرگ ومیر مادران باردار بین ۳۰ تا ۳۵ سال و عمده آنها در زایمان اول رخ می‌دهد که ۴۵ درصد ناشی از عدم تخصص کافی است.
 
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون:
غربالگری هپاتیت B و C، ایدز و سیفلیس برای همه اهداکنندگان خون انجام می‌شود
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: به‌منظور حفظ سلامت خون، تمامی اهداکنندگان خون به‌صورت اجباری برای عوامل عفونی هپاتیت B و C، ایدز و سیفلیس غربالگری می‌شوند. همچنین به‌صورت انتخابی در هفت استان آزمایش غربالگری HTLV (ویروس لنفوتروپیک) انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، دکتر عباداله سالک مقدم افزود: اکنون سازمان انتقال خون از آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌ها که بالاترین حساسیت و دقت را در شناسایی ویروس‌های خون دارند، استفاده می‌کند، با  این‌حال باتوجه به اهمیت سلامت خون در سازمان انتقال خون، این سازمان به‌دنبال استفاده از روش‌های غربالگری مولکولی NAT است و از امسال این موضوع را در برنامه‌های خود قرار داده است.
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقای سلامت خون و فرآورده‌های خون، تمامی اهداکنندگان خون طی مصاحبه دقیق و جامع توسط پزشکان ماهر و مجرب سازمان، مشاوره می‌شوند و در این مرحله حدود ۲۰درصد اهداکنندگان مشمول معافیت به دلایلی مانند ریسک داشتن رفتارهای پرخطر یا ریسک‌فاکتورهای سلامت حذف می‌شوند تا وارد چرخه اهدا و آزمایشات غربالگری نشوند.
دکترسالک مقدم تأکید کرد: آزمایشات مولکولی قدرت تشخیص و شناسایی ویروس بسیار بالاتری دارند و ریسک انتقال عوامل عفونی در خون را تقریباً به صفر نزدیک می‌کنند.
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون تأکید کرد: به‌دلیل همین تمهیدات حیاتی در زمینه سلامت خون در سازمان انتقال خون است که مطابق با گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) ایران ازنظر میزان شیوع مارکرهای ویروسی ایدز، هپاتیت
C و هپاتیت B در خون‌های اهدا شده در سطح کشورهای پر درآمد طبقه‌بندی شده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی