چرا باید کتاب «عملیات احیا» را خواند

امیرعباس شاهسواری
نویسنده

کتاب «عملیات احیا» قصه کارخانه‌ای است در یکی از شهرهای استان خراسان رضوی که شاید خیلی از شما اسم آن را نشنیده باشید. قصه کارخانه تولید الکتروموتورجمکو در شهرجوین که 20سال زیان ده بوده است. این کارخانه با تراز مالی منفی 60میلیارد، سال‌های سال ضررده بوده و هر چند وقت یک‌بار مدیرعامل عوض کرده بود تا اینکه قرعه کار به نام مهندسی جوان می‌خورد. یک مدیر کارآمد که به همراه تیم کاربلدش، درایت و توانایی مدیریتی‌اش، این شرکت را نه‌تنها از زیان خارج می‌کند، بلکه شروع به تولید الکتروموتورهایی می‌کند که تا به حال تنها امریکایی‌ها می‌ساختند و دست فولاد خوزستان، نیروگاه اتمی بوشهر و بسیاری از شرکت‌های قَدَر ایرانی را از خارجی‌ها بی‌نیاز می‌کنند و کارگرانی که همیشه حقوقشان ماه‌ها به تأخیر می‌افتاد، الان نه‌تنها حقوق‌شان سرموقع می‌رسد، بلکه همیشه تشویقی دریافت می‌کنند.
نویسنده توانسته است درام خوبی از ماجرا بیرون بیاورد. کتاب تعلیق خوبی دارد به نحوی که شما در انتهای هر فصل می‌خواهید بدانید فصل بعد این مجموعه، چه چالشی را پشت سرخواهند گذاشت. این کتاب را محمد حکم‌آبادی نوشته است و انتشارات «راه‌یار» آن را با یک طراحی جلد عالی، خلاقانه و قطع رقعی مناسب روانه بازار کرده است.
کتاب «عملیات احیا» گمشده امروز ماست، گمشده امروز ما، امید است، باور به خود است و توکل به خدا و این کتاب همه این شاخصه‌ها را دارد. هر لحظه با خواندن این کتاب به ایرانی بودن خودم افتخار می‌کردم. ای کاش مرحوم ترکان، مشاور دولت قبل زنده بود تا این کتاب را به ایشان هدیه می‌دادم تا بخواند و دیگر نگوید: «ایرانی‌ها فقط بلدند آبگوشت بزپاش بپزند»، یا برای آن مسئولی می‌فرستادم که می‌گفت: «باید مدیر خارجی وارد کنیم». این کتاب، بسیار در جهت افزایش امید و اعتماد به نفس جامعه مفید است و ای کاش به جای بعضی از واحدهای درسی، این کتاب را در دانشگاه‌ و دانشکده‌های فنی اجباری کنند تا هم دانشجویان بخوانند که به خودشان باور پیدا کنند و هم اساتید بخوانند که بدانند «می‌شود» و به جای پمپاژ یأس و ناامیدی می‌توان چراغ امید دانشجویان را روشن کرد و برای رفتن به سوی قله برای آنها الگو و اسوه‌هایی امروزی را معرفی کرد که «خواستن، توانستن است» را مشق هر روز خود کرده‌اند و به آن تحقق بخشیده‌اند.
لازم به ذکر است که کار تحقیق و تدوین کتاب «عملیات احیا» را محمد حکم آبادی برعهده داشته و این نوشته به همت انتشارات راه‌یار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی