فضای‌مجازی

وعده شرم‌آور اسرائیلی‌ها
وحید خضاب، شاعر و مترجم با انتشار تصویری از اعلامیه‌ای که این روزها اسرائیلی‌ها در غزه پخش کرده‌اند، نوشته است: «صهیونیست‌ها این برگه‌ها را در غزه فرو ریخته‌اند. با عربی مغلوط آن کار ندارم. از مردم غزه خواسته است اگر دنبال «آینده‌ای بهتر برای خود و فرزندان‌شان هستند اطلاعات قطعی و مفید» درباره اسرا به اسرائیل بدهند. تضمین هم داده که علاوه بر پاداش مالی تلاش کامل خواهد کرد تا امنیت خود این افراد و منازل‌شان تضمین شود. این برگه چشم در چشم شدن با اسرائیل واقعی است. برگه را کجا فروریخته‌اند؟ در شمال النصیرات و بخش‌هایی از اردوگاه البریج. همین شب‌ها و روزها النصیرات هدف بعضی از وحشیانه‌ترین حملات هوایی بود. بازار النصیرات چنان در آتش و خون و خاک و خاکستر و تکه پاره‌های بدن افراد فرو رفته بود که گمان می‌بردی صحنه‌ای آخرالزمانی را به نظاره نشسته‌ای.»

انتظار فلسطینی‌ها برای ظهور
محمدصالح مفتاح هم به ذکر نقل قولی از دیدار با آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های یرموک و برج البراجنه پرداخته، مطلبی با عنوان «والله ما مردم فلسطین از شما بیشتر منتظر ظهور هستیم» نوشته است. او نوشته: «با تعجب، محو سخنان حسین شده بودم. می‌دانستم که ‎اهل سنت نیز روایات متعددی درباره امام مهدی(عج) و ظهور آن حضرت دارند، اما تصور نمی‌کردم که این چنین باور ‎مهدویت از کتاب‌ها و علما به سطح عامه مردم رسیده باشد و در تحلیل‌های روزمره آنان نیز نقش داشته باشد.
 با تعجب از حسین پرسیدم: «شما فلسطینی‌ها هم به ظهور امام مهدی(عج) معتقدید؟» انگار که به او برخورده باشد، گفت: «والله ما مردم ‎فلسطین از شما بیشتر منتظر ظهور هستیم. ما مضطر هستیم. ما تحت ظلم و فشاریم، چگونه منتظر ظهور حضرت مهدی(عج) نباشیم؟!» برشی از گزارش «دیداری با آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های یرموک و برج البراجنه». ماهنامه سوره. شماره ۲۷. شهریور.

کارگاهی آموزشی برای علاقه‌مندان ادبیات
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه، علاقه‌مندان را به حضور در یک کارگاه آموزشی دعوت کرده. آن طور که در تازه‌ترین پست این پژوهشگر آمده است، کارگاه مذکور، کارگاه آموزشی آشنایی با زبان شعر نام دارد که امینی خود به عنوان مدرس در آن حضور دارد. زمان برپایی‌ این کارگاه نیز سه‌شنبه هر هفته به مدت هفت جلسه ذکر شده که جلسه نخست آن، نهم همین ماه آغاز می‌شود.
محل برگزاری این کارگاه آموزشی خانه اندیشمندان علوم انسانی است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند سری به صفحه این استاد ادبیات بزنند.

دعوت محمد بحرانی به حضور در کنسرت لیان
محمد بحرانی، کارگردان و صداپیشه، فیلم کوتاهی از صحبت‌های خود را زمانی که در تور استرالیا میهمان گروه لیان بوده منتشر کرده، او در توضیحات این فیلم نوشته: «در شهرهای ملبورن، بریزبن و سیدنی، میزبان محسن شریفیان، گروه دوست‌داشتنی لیان خواهیم بود.» در نهایت هم از علاقه‌مندان ساکن این شهرها دعوت شده در صورت علاقه‌مندی به حضوردر این اجراها، بلیت آنها را تهیه کنند.

اشاره‌ای به قدمت روابط دوستانه ایران و هند
اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در یادداشتی با عنوان «نسخه‌های خطی فارسی، میراث مشترک ایران و هند» به نکاتی درباره پیشینه چند هزار ساله همدلی و همکاری و تبادلات علمی و فرهنگی میان این دو ملت پرداخته است. در همین خصوص هم به عنوان چند کتاب اشاره کرده که با تمرکز بر میراث تمدنی تبادل فرهنگ و دانش میان هندیان و ایرانیان نوشته‌ شده‌اند. آن‌طور که ایرانی خبر داده، میراث مکتوب هم در این زمینه کتابی به اسم«تذکره عرفات العاشقین» را در هشت جلد منتشر کرده است. در بخشی از نوشته این نویسنده آمده: «هدف میراث مکتوب، شناسایی آثار تمدنی است و این آثار تمدنی بیشترش در هند و بعد در ماوراءالنهر و مربوط به دوره عثمانی است. دیجیتالی کردن نسخ خطی مخصوصاً در این بیست سی ساله اخیر به انتشار این آثار بسیار کمک کرده است، اما همچنان بسیاری از نسخه‌ها در شبه‌قاره هند موجود است که فهرست نشده و کار بیشتری را می‌طلبد. چاپ این آثار شناخت متقابل از تاریخ و فرهنگ هر دو کشور است.»

جستجو
آرشیو تاریخی