تشخیص مدارک جعلی با هوش مصنوعی ایرانی

 فناوران یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از هوش مصنوعی دستگاهی با توانمندی خوانش هوشمند مدارک شناسایی طراحی و تجاری‌سازی کردند که به‌آسانی مدارک جعلی را تشخیص می‌دهد. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مهدی هاشمی مدیرعامل شرکت هوش‌کاوان فراپرداز توس گفت: طراحی، تولید و تجاری‌سازی دستگاه اسکنر هوشمند پاسپورت، کارت ملی و مدارک هویتی توسط فناوران این شرکت ‌دانش‌بنیان انجام شده است. این دستگاه از قابلیت خوانش اطلاعات مدارک بدون دخالت کاربر و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برخوردار است و می‌تواند جعلی بودن مدارک را تشخیص دهد.
وی افزود: دامنه استفاده این دستگاه به حدی گسترده است که علاوه‌بر هتل، کنترل ترددهای بین‌المللی، آژانس‌های مسافربری، مراکز صدور روادید الکترونیکی، سامانه‌های کنترل تردد مراجعین، فرودگاه‌ها و نفتکش‌های تجاری به این بازار هدف اضافه شده‌اند.
هاشمی با یادآوری اینکه دستگاه تولیدشده نمونه مشابه داخلی ندارد و نمونه‌های خارجی به تعداد محدود عرضه شده است، تصریح کرد: وجه تمایز نمونه ساخت داخل، سرعت دستگاه و استخراج اطلاعات هویتی فارسی از مدارک فارسی و عربی است؛ امکان ارتباط دیگر سامانه‌ها با دستگاه فوق، پشتیبانی داخلی و تأمین قطعات در سریع‌ترین زمان ممکن نیز از مزایای دیگر این محصول به‌شمار می‌رود. ضمن اینکه به کشورهای عراق و افغانستان نیز صادر شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی