درمان دیابت با کاشت سلول‌های تولید‌کننده انسولین در چشم بیمار

دانشمندان سوئدی، کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم بیمار را به‌عنوان یک راه جدید برای درمان دیابت معرفی کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند و باعث می‌شود بدن نتواند سطح قند خون را تنظیم کند و انبوهی از مشکلات را برای سلامتی پدید می‌آورد.
یک درمان نوظهور امیدوارکننده، شامل پرورش دادن سلول‌های جدید پانکراس از سلول‌های بنیادی بیمار، بارگذاری آنها در یک دستگاه و کاشت آنها در بدن است. آزمایش‌های بالینی انسانی در این مورد موفقیت‌آمیز بوده‌اند اما سیستم ایمنی، دستگاه را به‌عنوان عامل بیگانه تشخیص می‌دهد و آن را رد می‌کند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بیمار را در برابر عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد. دانشمندان «مؤسسه سلطنتی فناوری کی‌تی‌اچ»(KTH) و «مؤسسه کارولینسکا» راهی را برای جلوگیری از رد شدن دستگاه ارائه داده‌اند که قراردادن آن در چشم است. هر چقدر هم که این کار ناخوشایند به نظر برسد، مزیت اصلی آن این است که چشم حاوی انواع سلول‌های ایمنی نیست و واکنش بدی نسبت به دستگاه داده نمی‌شود. به‌علاوه، چشم نزدیک به عروق است و به انسولین امکان می‌دهد به‌سرعت به جریان خون برسد و دانشمندان به‌راحتی بتوانند عملکرد دستگاه را فقط با بررسی کردن چشم کنترل کنند.
دانشمندان در آزمایش‌های خود، یک دستگاه به شکل گُوه (Wedge) با طول ۲۴۰ میکرومتر ساختند و آن را در اتاقک پیشین چشم موش کاشتند که فضای بین قرنیه و عنبیه است. این دستگاه حاوی ریزاندام‌هایی به شکل جزایر لانگرهانس است که انسولین تولید می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی