شکست رسانه‌ای حامیان رژیم صهیونیستی در واکنش‌ها به جنایات این رژیم آشکار شد

فریاد سیاستمداران جهان در حمایت از مردم غزه

زهره صفاری
خبرنگار

در بررسی وقایع و اظهارنظرهایی که در حدود دو هفته گذشته از تقابل حماس و رژیم صهیونیستی وجود دارد بسیاری از سیاستمداران جهان حتی در قلب امریکا و اروپا که حامیان درجه اول رژیم اشغالگر هستند، از مردم غزه و فلسطین حمایت تمام قدی دارند و جنایات صهیونیست‌ها بویژه در قتل عام غیرنظامیان غزه را بشدت محکوم می‌کنند. در این میان واکنش سرکوبگرانه سران غربی در قبال مخالفان محکومیت حماس نیز به عنوان کشورهای حامی دموکراسی جالب توجه اما تأسفبار است. این مخالفت‌ها که برخی با اخراج یا استعفا یا تحت فشار دولتی با تغییر موضع آشکار پایان یافته است، پس از سخنرانی حمایتی جو بایدن از اسرائیل شدت بیشتری گرفت و در حالی که مردم حامی فلسطین را در سراسر جهان بیش از گذشته به خیابان‌ها کشاند، موج محکومیت جنایات صهیونیست‌ها را نیز پررنگ‌تر کرد. شعله این خشم در حالی شعله ور شده است که یونیسف در آخرین گزارش خود از کشته شدن بیش از 700 کودک فلسطینی در غزه پرده برداشته است.
آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق خواستار مقابله جهان با وحشیگری اشغالگران شد: «ارتش اشغالگر می‌خواهد انتقام ضایعه مهیب و شکست بزرگ خود در رویارویی‌های اخیر را از مردم بگیرد. بر اثر حملات اسرائیل، بیش از شش هزار فلسطینی شهید و مجروح شده‌اند و هیچ مکان امنی برای غیرنظامیان در غزه باقی نمانده است. جنایت‌های اسرائیل در برابر چشم و گوش جهانیان اتفاق می‌افتد اما هیچ اقدام بازدارنده‌ای وجود ندارد و حتی کسانی هستند که از این اعمال مجرمانه حمایت می‌کنند و به بهانه دفاع از خود توجیه می‌کنند!»
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا بلافاصله پس از آغاز حملات، برخلاف کاخ سفید و کنگره، بنیامین نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد و اقدامات حزب‌الله لبنان را بسیار حساب شده خواند و اعلام کرد: «اگر در انتخابات تقلب شده بود و من رئیس جمهور مانده بودم هرگز چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.»البته او چند روز بعد تحت فشار داخلی امریکا قرار گرفت و با تغییر موضعی آشکار خود را حامی اسرائیل و همراه کابینه افراطی آن خواند.
رشیده طلیب، نماینده دموکرات ایالت میشیگان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان رژیم اشغالگر و حامیان فلسطین در قلب کنگره امریکاست. او که از روزهای نخست این تجاوز خشم خود را از این جنایات و حمایت‌های امریکایی نشان داد، در حساب ایکس نوشت: «نمی‌توانم باور کنم که باید از همکاران و کشورم برای ارزش گذاشتن به زندگی هر انسان بدون توجه به قومیت و مذهب آنها، استدعا کنم. ما موضع دولت امریکا را در مورد حملات اسرائیل به غزه از یاد نخواهیم برد.»
ایلهان عمر، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان نیز از منتقدان جدی صهیونیست‌ها و امریکا به عنوان حامی اصلی آن است. این انتقادها به حدی رسیده که این زن و خانواده‌اش تهدید به مرگ نیز شده اند: «فلسطینی‌ها مستحق حفاظت از جانب جامعه بین‌المللی هستند. غزه پناهگاه یا گنبد آهنین ندارد. برای آنها دعا کنید. باشد که صلح در منطقه حاکم شود و ما را به سمت یک بیداری اخلاقی سوق دهد تا به رنج‌های انسانی که می‌بینیم اهمیت دهیم. فلسطینی‌ها انسان‌هایی هستند که در محاصره بوده‌اند و مستحق حمایت جامعه بین‌المللی هستند.» وی افزود: «انسانیت شما کجا رفته است؟ چطور می‌توانید قساوت یک طرف را ببینید و طرف دیگر را مؤاخذه کنید؟ آن هم در حالی که تلنبار شدن اجساد (فلسطینیان) را روی یکدیگر می‌بینید و شاهد بمباران و ویرانی خانه‌ها هستید. تعداد موشک‌هایی که اسرائیل ظرف ۱۰ روز علیه غزه استفاده کرده، بیش از تعداد موشک‌هایی است که امریکا طی یک سال در افغانستان بکار برده بود.»
پیر پولیویر، رهبر محافظه کاران کانادا در واکنش به حمایت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کشورش از حق دفاع صهیونیست‌ها از خود گفت: «اسرائیل می‌تواند از خود دفاع کند اما در چهارچوب قوانین بین‌المللی. ارزش جان هر انسان بیگناه چه فلسطینی، چه اسرائیلی، چه یهود، چه مسلمان، چه مسیحی یا... برابر است و همه ما باید با تمام توانمان به ارزش‌های زندگی اهمیت داده و آسیب بر غیرنظامیان بیگناه را به حداقل برسانیم.»
ملک عبدالله دوم، شاه اردن با محکوم کردن صهیونیست‌ها در کوچ اجباری مردم فلسطین گفت: «این اقدام آثار فاجعه باری بر همه کشورهای منطقه خواهد داشت. باید آتش بس در غزه برقرار شود و امتداد آن به کرانه باختری برسد تا تأثیر آن بر منطقه مشخص شود.»
گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا، بمباران بر سر کودکان را عادت صهیونیست‌ها خواند و گفت: «مردم فلسطین یکی از بدترین بی‌عدالتی‌ها در جهان معاصر را تجربه می‌کنند و اسرائیل باید سیاست اشغال خود را کنار بگذارد. این عکس‌ها مربوط به کودکان فلسطینی است که با اشغال غیرقانونی سرزمینشان به قتل رسیده‌اند. تنها راه خوابیدن کودکان اسرائیلی در شرایط آرامش این است که کودکان فلسطینی در آرامش بخوابند. اما جنگ هرگز این امر را محقق نخواهد کرد.»
شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با هشدار نسل کشی در غزه در کنفرانس سران صلح قاهره 2023 بر محکومیت جنایات صهیونیست‌ها تأکید کرد و گفت: «آنچه در غزه می‌گذرد، نسل کشی و اینها جنایات جنگی است که چهره رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. غزه امتحان دیگر نظم جهانی است که تاکنون بارها در چنین امتحاناتی شکست خورده است، آیا زمان پایان درد و رنج ملت فلسطین استوار نرسیده است؟»
عوفر کاسیف، از اعضای کنست رژیم صهیونیستی و ائتلاف چپگرای هاداش گفت: «بنیامین نتانیاهو تنها برای بقای خود بر شدت جنایات علیه فلسطینی‌ها افزود و زمینه ساز وضعیت خونباری شد که به نظر می‌رسد تنها راه پایان آن، خاتمه یافتن اشغالگری باشد. کابینه راستگرای افراطی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو یک کابینه فاشیستی است که از قتل عام فلسطینیان حمایت و حتی برای انجام یک پاکسازی قومی آن را تشویق و حتی رهبری هم می‌کند.»
اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی نیز با انتقاد از بیانیه وزارت خارجه کشورش در مورد درگیری میان مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی در غزه در حساب ایکس خود نوشت: «از این بیانیه ناامید شدم زیرا وضعیت واقعی مردم فلسطین را بدرستی منعکس نکرده است. من همچنین اقدامات امپریالیستی و استعماری اسرائیل را محکوم می‌کنم.»
وزارت خارجه الجزایر نیز در بیانیه‌ای شدیداللحن بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در این باره اقدام مؤثری داشته باشد: «الجزایر بشدت بمباران ظالمانه صهیونیست‌ها در باریکه غزه را که سبب کشتار افراد بیگناه و زنان و کودکان شده است محکوم می‌کند و از جامعه بین‌المللی و شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام فوری برای پایان دادن به این حملات جنایتکارانه برنامه‌ریزی شده و مکرر داشته باشند.»
کلر دالی، از نمایندگان پارلمان اروپا در واکنش به اظهارات اورسلا فون درلاین درباره حق دفاع رژیم صهیونیستی از خود به خشم آمد و در حساب ایکس خود نوشت: «فون درلاین به طور جنایتکارانه کشتار فلسطینی‌ها را تأیید می‌کند. این اظهارات منزجر کننده و تأیید کشتار مردم فلسطین است.»
مایک والاس، نماینده پارلمان اروپا نیز در واکنش به دفاع رئیس کمیسیون اروپا از رژیم صهیونیستی در حساب ایکس خود نوشت: «اکثریت اروپایی‌ها از آپارتاید وحشی اسرائیل حمایت نمی‌کنند. در واقع اگر اتحادیه اروپا یک دموکراسی واقعی باشد، اکثریت مردم اروپا از مردم فلسطین که سال‌ها تحت آزار و اذیت اسرائیل قرار گرفتند، حمایت می‌کنند.»
ایرنه مونترو، وزیر برابری اسپانیا خواستار اقدام علیه نسل کشی برنامه‌ریزی شده فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی شد: «باید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را متوقف کنیم، اقدام در برابر «نسل‌کشی برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل» علیه غزه برای بشریت، برای دفاع از دموکراسی و همچنین تضمین حقوق بشر ضروری است.»
عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان نیز با حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین گفت: «ناتوانی جامعه جهانی در پاسخگویی به اسرائیل و جلوگیری از جنایات این رژیم در غزه تأسف‌برانگیز است. اسرائیل با کشتن کودکان، زنان و مردم بی‌گناه از همه خطوط قرمز عبور کرده است. تاریخ بشریت هرگز شاهد چنین ظلم و وحشیگری توسط اسرائیل در چنین سطح گسترده‌ای نبوده است.»
انوار الحق کاکر، نخست‌وزیر پاکستان با ابراز نگرانی عمیق از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خواستار رفع فوری محاصره غزه شد: «علل رخدادهای ناگوار در فلسطین ریشه در سال‌ها اشغال نامشروع اسرائیل و رویکرد سرکوبگرانه علیه ملت فلسطین دارد. ما هدف قرار گرفتن عمدی، بی‌رویه و نامتناسب غیرنظامیان در غزه توسط رژیم اسرائیل را برخلاف تمام هنجارهای مدنی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی می‌دانیم.»
ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی و از جمله سیاستمداران صاحبنام این کشور با انتقاد از سیاست حمایتی امریکا گفت: «اگر دولت امریکا حمایت تمام قد خود از رژیم صهیونیستی را متوقف کند، اسرائیل نمی‌تواند به نسل کشی فلسطینی‌ها ادامه دهد. اسرائیل در طول ۷۰ سال گذشته به دنبال نابودی مردمان این سرزمین بوده و اکنون با حملات بی‌وقفه، حماس را عامل انفجار این بیمارستان می‌داند. واشنگتن به جای اینکه حقیقت را بازگو کند و اسرائیل را تروریست بنامد آشکارا از این رژیم حمایت می‌کند.»
هانا قریب، دبیر کل حزب کمونیست لبنان در پیامی فیسبوکی در محکومیت جنایات رژیم اشغالگر نوشت: «هزار درود از حزب کمونیست لبنان به تمام مقاومت گران قهرمان در فلسطین اشغالی که حماسه جدیدی از قهرمانی خود علیه اشغال صهیونیست‌ها برای جهانیان به نمایش گذاشتند. همه ما با هم در کنار فلسطین و ملت آن بودیم و باقی خواهیم ماند تا برای احقاق حق آنهایی که برای ایجاد دولت ملی خود در کل قلمروی ملی فلسطین به پایتختی بیت المقدس، مقاومت و تلاش می‌کنند، کاری کرده باشیم.»
دولت باغچلی، رهبر حزب ملی گرای ترکیه نیز در واکنش به جنایت صهیونیست‌ها در شبکه ایکس نوشت: «درخواست ما در حزب ملی‌گرا این است که اگر از این لحظه تا ۲۴ ساعت دیگر حملات علیه غزه متوقف نشود و بمباران غیرنظامیان فلسطینی ادامه داشته باشد، دولت آنکارا باید سریعاً وارد عمل شده و با توجه به مسئولیت تاریخی، انسانی و دینی خود، هر اقدامی را که لازم است، انجام دهد، چرا که حمایت از غزه وظیفه ماست.»
طلال خالد احمد الصباح، وزیر کشور کویت گفت: «پیام من از طرف دولت و ملت کویت به مردم، برادران مقاوم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست جنایتکار است و با عزت و افتخار اعلام می‌کنم که ما مخالف هرگونه اشغالگری صهیونیست‌ها و حامی آرمان ملت فلسطین هستیم. ما به حکم حکومتی صادره در سال ۱۹۶۷ افتخار می‌کنیم که کویت در جنگ با باندهای صهیونیستی در فلسطین اشغالی قرار دارد و این مسأله تا امروز همچنان به قوت خود باقی است که بیانگر ثبات موضع کویت در پیروی از حق است.»
دولت مالدیو حدود یک هفته پس از آغاز این درگیری‌ها در بیانیه‌ای تجاوز نظامی مستمر رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان بیگناه در نوار غزه را بشدت محکوم و اعلام کرد: «فقدان هرگونه ضمانت حتی در مورد امنیت کسانی که به ترک غزه تن می‌دهند و نیز فقدان این تضمین که آنها قادر خواهند بود دوباره به خانه‌های خود بازگردند، به منزله کوچ اجباری و جنایت جنگی محسوب می‌شود.»
یعقوب واعظ، از اعضای ارشد جنبش ناتوری کارتا در لندن گفت: «بزرگ‌ترین دشمن دین یهود، صهیونیسم است نه حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی. آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد ادامه جنایاتی است که از هفت دهه پیش، توسط صهیونیست‌ها آغاز شد. اما آنها باید این واقعیت را بپذیرند که فلسطین متعلق به مردم این کشور و صهیونیسم یک فرقه باطل است.»
گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی سوئدی به خاطر اعلام همبستگی با مردم غزه در پستی مجازی مورد انتقاد شدید قرار گرفت. او در این پست تصویر خودش و سه تن دیگر را با شعار «فلسطین را آزاد کنید»، «تغییرات اقلیمی امروز عدالت است» و همچنین «یهود کنار فلسطینیان است» و «کنار غزه ایستاده‌ایم» در اینستاگرام و ایکس منتشر کرده و خواستار آتش بس فوری شده بود.
بث میلر، سیاستمدار ارشد مرکز صدای یهود برای صلح در امریکا نیز گفت: «در حال حاضر آنچه امریکا و مردم این کشور باید بدانند آن است که راهکار نظامی نمی‌تواند این معضل را حل کند. اسرائیل بر سر همه خانواده‌ها و مردمان منطقه بمب می‌ریزد و این می‌تواند خشونت را عمیق‌تر و تقابل را طولانی‌تر کند.»
 
اخراج و استعفا مجازات حمایت از فلسطین
سیاستی که مقامات امریکایی و در رأس آنها کاخ سفید در قبال خشونت و قتل عام مردم غزه پیش گرفته‌اند در داخل ایالات متحده نیز با واکنش‌های زیادی همراه است. اما این مخالفان در برابر هجمه دولتی بر آنها یا مجبور به استعفا می‌شوند یا مانند برخی از رؤسای دانشگاه‌ها حکم اخراج می‌گیرند.
از جمله کسانی که پس از سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و اعلام همبستگی امریکا با این رژیم به منزله اعتراض استعفا داد جاش پل، مسئول دفتر انتقال سلاح برون مرزی وزارت خارجه بود. این مقام امریکایی که حدود 11 سال در این وزارتخانه مشغول به کار بود، در نامه استعفایش نیز به صراحت به تصمیم امریکا برای ارسال سلاح و تجهیزات برای رژیم صهیونیستی با هدف محاصره غزه و جنگ با حماس اعتراض کرد و آن را نقض حقوق بشر خواند.
اما این تنها یک نشانه انتقاد به سیاست‌های حمایتی غرب از صهیونیست‌ها و جنایات آنها علیه مردم فلسطین است. اخراج نخبگان دانشگاهی و سرکوب مخالفان دیگر مجازات‌هایی است که در جامعه مدعی دموکراسی غربی برای مخالفت با کشتار غیرنظامیان و کودکان از سوی سران این کشورها تعریف شده است.
استیو بل، کاریکاتوریست قدیمی روزنامه گاردین نیز یکی از همین قربانیان است که به دلیل کشیدن یک کاریکاتورعلیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کار برکنار شد و گاردین با این بیانیه این خبر را منتشر کرد: «کاریکاتورهای استیو بل در ۴۰ سال گذشته بخش مهمی از روزنامه گاردین بوده است. ما از وی تشکر می‌کنیم و بهترین‌ها را برای او آرزو داریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی