صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

افزایش 5 برابری تولید گندم در دیمزارهای فارس
شیراز - استان فارس امسال با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیمزارها روبه‌رو شد؛ این در حالی بود که شهرستان مرودشت واقع در فاصله ۴۵کیلومتری شمال شیراز، با ۲۰درصد تولید گندم، مقام نخست را در بین ۳۷شهرستان استان به خود اختصاص داد.
در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش‌از ۲۴۸ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شد و به گفته متولیان کشاورزی استان، یک میلیون و ۲هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از ۱۳ سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از تدوین برنامه‌های مدون افزایش عملکرد و پایداری تولید مزارع گندم این استان خبر داد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها تدارک، تأمین و آغاز توزیع ۵۸هزار ت‍ن بذور گندم ارقام آبی و دیم در سه طبقه پرورشی، مادری و گواهی شده برای سال زراعی جاری است.
مجتبی دهقان‌پور با بیان اینکه این استان به لحاظ میزان تدارک و تأمین انواع بذر گندم در رتبه نخست کشوری است، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان برای کشت گندم تأمین و تدارک بیش از ۱۸۸ هزار تن انواع کودهای پایه اوره، فسفات و پتاس است.
این مقام مسئول تأمین ماشین‌آلات موردنیاز به منظور ارتقای درجه مکانیزاسیون کاشت گندم آبی به ۸۱.۷ درصد و کاشت گندم دیم به ۷۱.۵ درصد، تأمین و تدارک سموم مورد نیاز جهت کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و برنامه‌های آموزشی جهت ارتقای نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان را از جمله دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد.

شناسایی نیم میلیون خانه خالی در استان اصفهان
تسنیم- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان نیم میلیون خانه خالی وجود دارد که در دو ماه گذشته ۹۱۷ واحد اعمال قانون شده‌اند و باید همه دستگاه‌ها با جدیت به این حوزه ورود کنند و مأموریت خود را به سرانجام برسانند.
 مهران زینلیان با اشاره به برگزاری سومین جلسه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان افزود: با توجه به همکاری تعزیرات استان و اصناف، بخش بسیاری از واحدهای مشاور املاک طی سه ماه گذشته رصد و در صورت مشاهده تخلف اعمال قانون شدند. همچنین ساماندهی و ثبت این واحدها در سامانه‌های کشوری مورد توجه قرار گرفته است.
زینلیان‌ با بیان اینکه بیش از 90 درصد از واحد‌های مشاور املاک استان از طریق اصناف به سامانه ثبت معاملات کشور متصل شده‌اند و این موضوع اتفاق مثبتی در راستای معاملات حوزه مسکن است، خاطرنشان کرد:‌ موضوع دیگر این نشست ساماندهی خانه‌های خالی و اعمال قانون مالیات بر این واحدها بود که در این راستا استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مورد تصویب و تأکید قرار گرفت و مقرر شد با همکاری اداره کل مالیاتی استان، خانه‌های خالی حسب قوانین بالادستی اعمال قانون شوند.
وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته 917 خانه خالی در استان اعمال قانون شده‌اند، افزود: البته با توجه به این مهم که حدود نیم میلیون خانه خالی در استان وجود دارد، ضروری است با جدیت به این حوزه ورود شود و همه دستگاه‌ها به نحو مقتضی به انجام مأموریت خود در قبال این واحدها بپردازند.

آذربایجان‌غربی رتبه اول کمترین نرخ بیکاری در کشور
ارومیه - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران، آذربایجان‌غربی کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور کسب کرد.
حسین سپهری با اشاره به آخرین نتایج و آمار منتشره از مرکز آمار ایران «طرح نیروی کار سال ۱۴۰۲» گفت: آذربایجان‌غربی با نرخ بیکاری ۵.۱ درصدی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور کسب کرد.
وی افزود: این نرخ در مقایسه با میانگین کشوری که ۷.۹ درصد می‌باشد، به میزان ۲/۸ درصد کمتر بوده و در مقایسه با دوره مشابه در سال ۱۴۰۱ استان نیز ۲ درصد کاهشی بوده است.
وی افزود: در نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نیز براساس آخرین نتایج مرکز آمار، آذربایجان‌غربی با ۴۵.۶ درصد رتبه چهارم بین استان‌های کشور را کسب کرده که در مقایسه با میانگین کشوری یعنی ۴۱.۶ درصد، به میزان ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی