ایستگاه پایانی فدراسیون تکواندو با مقانلو

کریمی: تغییر سرمربی علاج کار نیست

فائزه زمانی
خبرنگار

تیم ملی تکواندو مدت‌هاست با روزهای اوج خود خداحافظی کرده است.بعد از برکناری فریبرز عسگری، فدراسیون ساعی طناب را دست بیژن مقانلو داد تا این بار هدایت عرشه‌کشی تکواندو مردان را به او بسپارند.
حالا بعد از 15 ماه، نتایج اخیر تیم ملی باعث شد تا مقانلو و فدراسیون به ایستگاه آخر برسند.
تیم ملی در هانگژو هر چه کرد برای کسب طلا به در بسته خورد و دست آخر با 3 نقره و 2 برنز به خانه بازگشت؛ بلافاصله بعد از این مسابقات هم شاهکار جدید تیم ملی در گرندپری چین رقم خورد و هر 7 تکواندوکار مقانلو بدون مدال حذف شدند.حالا بعد از این نتایج همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پایان مقانلو با تیم ملی رقم خورد. در جلسه دیروز فدراسیون، کمیته فنی تصمیم به برکناری مقانلو گرفت، خودش هم بلافاصله استعفا داد تا مأموریت کوتاه 15 ماهه‌اش به پایان برسد.
مرتضی کریمی از پیشکسوتان تکواندو بعد از این اتفاق معتقد است حاشیه‌های تیم ملی باعث شد تا مقانلو نتواند در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود: «مقانلو مربی بزرگی بود اما به خاطر حاشیه‌هایی که برایش ایجاد شد نتوانست توانایی‌های خود را آنطور که باید پیاده کند.
یک نمونه‌اش همان بحث دوپینگی بود که قبل از مسابقات جهانی باکو رقم خورد اما فدراسیون نتوانست مدیریتش کند. به جای اینکه همه مشکلات را سر مقانلو خراب کنند باید مشکلات او و تیم را حل و فصل می‌کردند.»او در واکنش به ادعای مقانلو بابت کسب 78 مدال در دوره سرمربی گری‌اش گفت: «تعداد مدال همیشه هم نشان‌دهنده بیلان کاری یک مربی نیست. ما در میدان‌هایی که باید توانایی کسب مدال نداشتیم. باید اعتراف کنیم که در مسابقات اخیر نه تنها در تیم مردان که در تیم‌های نوجوان و تیم ملی دختران هم نتایج خوبی رقم نزدیم.»پیشکسوت تکواندو حالا تغییر سرمربی را علاج کار نمی‌داند: «تغییر مربی همیشه هم باعث پیشرفت نمی‌شود و ممکن است حتی نتیجه‌ای عکس هم داشته باشد. با این فرمانی که فدراسیون می‌رود به نظر می‌رسد برنامه‌ای ندارد.از نظر خانواده تکواندو زمان مقانلو خیلی وقت است که به پایان رسیده اما این تمام ماجرا نیست و مشکل باید از پایه ریشه‌یابی شود. به جای کوبیدن مقانلو از همان اول باید از او حمایت می‌شد تا تیم نتیجه بگیرد اما متأسفانه هروقت کسی حرف زد او را بیرون کردند.»
 کریمی معتقد است سایه بازگشت میهماندوست همیشه کنار مقانلو درحال حرکت بوده است که همین هم در به هم خوردن تمرکز این مربی بی‌تأثیر نبوده است: «از روزی که مقانلو شروع به کار کرد زمزمه‌های بازگشت میهماندوست به گوش می‌رسید. خب طبیعتاً چنین بحث‌هایی تمرکز مربی را بر هم می‌ریزد.مقانلو و میهماندوست هردو از مربیان بزرگ ما هستند اما تا زمانی که مشکلات بزرگ‌تر تکواندو حل نشود اوضاع همین است که می‌بینید.
مشکلات ما از سال 2016 شروع شد و از همانجا استارت افت تکواندو خورد، تا الان که همه چیز به مقانلو رسیده است، البته که مطمئن باشید از این بدتر هم می‌شود.
دو بازوی اصلی ما استان‌ها و مربیان هستند که فدراسیون هر دو را نابود کرده است. این مربی است که می‌تواند بازیکن را بسازد، اما الان این مربیان سازنده کجا هستند؟
آماری وجود دارد که بسیاری از مربیان خوب سال‌های قبل دیگر فعال نیستند و شاگرد ندارند، دلیلش هم این است که فدراسیون آنها را ناامید کرده است. استان‌های فعال که همیشه بیشترین قهرمان‌ها را داشته‌اند، فعالیتشان کم شده است. مهم‌تر از هر چیز اینکه مسابقات قهرمانی کشور را کلا تعطیل کرده‌اند.
ساعی گوش شنوا ندارد و اگر داشت همه را محروم نمی‌کرد.»
پیشکسوت تکواندو معتقد است حتی بازگشت میهماندوست هم نمی‌تواند تکواندو را به روزهای اوج بازگرداند: «بعید می‌دانم که حضور میهماندوست هم بتواند کمکی به تیم ملی بکند.
تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نشود همین جوان‌هایی هم که داریم از دست می‌دهیم.
امیدوارم همان‌طور که شعار فدراسیون در شروع کار همدلی بود حالا هم با همین شعار پیش برود و بتواند از تجربه‌های دیگران برای بهبود اوضاع استفاده کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی