صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

این روزهای کودکان فلسطینی
حمید هنرجو، شاعر و نویسنده برای کودکان غزه نوشته: «بچه‌ها سلام! گلوله سربی بخورید! وسط آتش، بازی کنید! گویا دوران کودکی شما اینطور رقم خورده است. توقع شکلات و بیسکوییت نداشته باشید. پدر و مادر شما را کشتند و خانه‌های‌تان را اشغال کردند. فریب کت و شلوار و لبخندشان را در تلویزیون و روزنامه نخورید. اینها همان حیوانات وحشی دنیای ما هستند.»

رد یک ادعا!
وحید خضاب، شاعر و مترجم در واکنش به وقایع فلسطین نوشته: «می‌گویند جنگ‌ها در فلسطین زیر سر جمهوری اسلامی است که برای منافعش جنگ راه می‌اندازد. خواستم یادآوری کنم اولین جنگ اسرائیل سال 1948 بود، دومی 1956، سومی سال 1967 و چهارمی 1973. جمهوری اسلامی کی تأسیس شد؟ 1979!

شعری برای شهدای غزه
علی محمد مؤدب، شاعر و نویسنده، درباره غزه و شهدای آن شعری از محمود درویش را بازنشر کرده: «اگر از تو درباره غزه پرسیدند/ پس بگو/ در آنجا شهیدی است/ که شهیدی آن را حمل می‌کند/ و شهیدی از وی عکس می‌گیرد/ و شهیدی او را بدرقه می‌کند/ و شهیدی بر وی نماز می‌خواند...»

دلنوشته فرهاد قائمیان برای مردم مظلوم غزه
فرهاد قائمیان، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با انتشار دلنوشته‌ای یاد و خاطره کودکان و مادران شهید فلسطینی بویژه در بمباران بیمارستان «المعمدانی» غزه را گرامی داشته، در بخشی از نوشته‌اش آمده: «بیا کودکم، بیا برایت قصه بگویم، قصه‌ای از جنس بلور و گلاب، به طعم صلح که ریشه‌اش مقاومت است و نورش، طلیعه صبح بی‌مرگی، صبح آزادی، صبح بی‌دلهره، صبح روشنایی. بیا مادرم، ای چراغ خانه فرزندان شهیدت، بیا که چادر بر خاک و خون کشیده‌ات را ارج نهم. بیا که باری دیگر با هم سفره مهربانی را در خانه دلمان بگشاییم و خانه مهر را بیاراییم. خواهرم، برادرم، ای که امروز تو را کم از هم‌وطنانم نمی‌دانم، خاک شهیدانتان را می‌بوسم، دردتان را به جان می‌خرم و اشک را به سویدای دل می‌ستایم. مرا یار و همراه خود بدان و بمان تا مقاومت بماند، تا همگان بدانند که خون شهدا، زرین چشمه‌ای است که بر خاک پاکتان جاری است. من با شما هستم، با شما همدردم، هم‌گامم و همدل تا همیشه.»

در گرامیداشت زنده‌یاد اکبر قدمی
شبنم مقدمی، بازیگر سینما با انتشار عکسی از زنده‌یاد اکبر قدمی یاد و خاطره‌اش را گرامی داشته و نوشته: «روان‌تان روشن آقای قدمی عزیز... لبخند همیشگی‌تان از یادم نمی‌رود... برای عزیزانتان شکیبایی آرزو دارم.»


بازنشر پوستر سریال «مرداب»
محمد شایسته، تهیه‌کننده سینما پوستری از سریال مرداب را باز نشر کرده است. مُرداب یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام و معمایی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و به تهیه‌کنندگی محمد شایسته است. نخستین قسمت از این سریال از چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ در شبکه نمایش خانگی پخش شد. شهرام حقیقت‌دوست، پانته‌آ پناهی‌ها، حامد کمیلی، مجتبی پیرزاده، الهام اخوان و ستاره پسیانی از بازیگران این مجموعه هستند.

گرامیداشت جلیل شهناز
تهمورس پورناظری، هنرمند آهنگساز به یاد زنده‌یاد جلیل شهناز نوشته:« جلیل شهناز بی‌شک یکی از مهم‌ترین موسیقیدانان و نوازندگان تاریخ موسیقی جهان است.» جلیل شهناز (زاده اول خرداد ۱۳۰۰ در اصفهان – درگذشته ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ در تهران،  موسیقیدان و نوازنده تار اهل اصفهان بود. وی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری معادل دکتری  برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد. او علاوه بر نواختن تار که ساز اختصاصی او بود، با نواختن سه‌تار، ویولن، سنتور و تنبک نیز آشنایی داشت.

دست خالی مردم فلسطین
محمدحسین صفاریان، شاعر هم با انتشار  تابلو نقاشیخطی در گرامیداشت فلسطین و به یاد شهدای غزه نوشته: « سراب پشت سراب و سکوت پشت سکوت/ چه دست خالی باید گذشت از این برهوت.»

جستجو
آرشیو تاریخی