صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

ابطال انتخابات فدراسیون کشتی با رأی اولیه دادگاه

جنگ ریاست به چه قیمتی؟!

محسن وظیفه
خبرنگار

فدراسیون کشتی چند روزی بود که با پایان کشتی قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی به دنبال برنامه‌ریزی برای حضور در بازی‌های المپیک پاریس بود که به یکباره با صدور حکمی انتخابات فدراسیون کشتی باطل شد. بعد از انتخابات ریاست فدراسیون کشتی که ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، عبدالله عزیزی، عباس جدیدی، حمید بنی‌تمیم، حمید سیفی و بهمن صفری با شکایت از فدراسیون کشتی و وزارت ورزش به دادگاه، خواستار ابطال انتخابات شده بودند؛ و حالا بعد از گذشت سه ماه کاندیداهای معترض موفق شدند حکم اولیه را برای ابطال انتخابات بگیرند.
شکایت این افراد چند دلیل دارد که یکی از آنها عدم احراز صلاحیت بهمن صفری بوده و کاندیداها معتقدند که وزارت ورزش باید در زمان مناسبی اسامی افراد تأیید صلاحیت شده را اعلام می‌کرد تا افرادی‌ که صلاحیتشان احراز نشده بتوانند کار خود را پیگیری کنند، اما این ماجرا نمی‌تواند به فدراسیون کشتی ربطی داشته باشد و تأیید صلاحیت‌ها در اختیار مراجع نظارتی است و آنها باید نظر بدهند و در برخی از مجامع انتخابات حتی تا روز برگزاری مجمع نام افراد تأیید شده هم اعلام نمی‌شد.
نکته مهم دیگری که شاکیان به آن استناد کردند، بحث برگزار نشدن انتخابات کمیسیون مربیان و ورزشکاران بود که البته طبق اساسنامه فدراسیون کشتی که مورد تأیید اتحادیه جهانی است، برای برگزاری انتخابات نیازی به معرفی نماینده ورزشکاران و مربیان نبوده اما با این ‌حال هر دو مورد در دادگاه مطرح شد اما به دلیل حضور نیافتن علیرضا دبیر و عدم ارائه مستندات از سوی فدراسیون کشتی و وزارت ورزش و جوانان در دادگاه، حکم غیابی از سوی دادگاه صادر شده که رأی به محکومیت کشتی داد.
چه سرنوشتی در انتظار فدراسیون است؟
حالا سؤال مهمی که وجود دارد این است، رأی در نهایت چه سرنوشتی پیدا می‌کند و چه اتفاقی برای فدراسیون کشتی رخ می‌دهد؟ آیا انتخابات در نهایت باطل شده و انتخابات دیگری برگزار می‌شود؟
فدراسیون کشتی به احتمال زیاد نسبت به این حکم اعتراض می‌کند و مستندات خودش را به دادگاه تجدید نظر ارائه می‌کند اما فرض بر اینکه دادگاه تجدید نظر هم این رأی را تأیید کند، پای دیوان عدالت اداری به میان می‌آید اما حتی اگر دیوان هم حکم بدوی را تأیید کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ علیرضا دبیر خودش منعی برای حضور در انتخابات ندارد و می‌تواند مجدداً انتخابات را برگزار کند و باز هم رئیس فدراسیون کشتی شود. اگر این‌بار دبیر سرپرست نباشد و اجازه ندهند که انتخابات را برگزار کند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ حتی اگر کار به انتخاب سرپرست کشیده شود و سرپرستی به غیر از وی برای کشتی تعیین شود؛ باز هم شانس دبیر برای رسیدن به ریاست فدراسیون محتمل‌تر از بقیه است.
جدا از اینکه افراد به خاطر چه موضوعی شکایت کردند اما این افراد در اداره کوچک‌ترین مسئولیت‌ها خود هم وا ماندند اما حالا ادعای اداره کشتی را دارند. عملکرد این افراد مشخص است و سؤال اینجاست که در کدام مسئولیت توانستند کارنامه درخشانی از خود به جا بگذارند که حالا برای رسیدن به ریاست فدراسیون کشتی به هر چیزی چنگ می‌اندازند.
این روند شکایت و شکایت‌بازی اما یک نتیجه بد می‌تواند در پی داشته باشد و آن ‌هم مشکلاتی است که برای کشتی پیش می‌آید؛ یک سردرگمی عجیب که در سال المپیک حواشی زیادی را برای ورزش پر امید ایران به وجود می‌آورد. کشتی همین چند روز پیش بود که در بازی‌های آسیایی آبروی ورزش ایران را خرید. کسب 5 مدال طلا در بازی‌های آسیایی، کاروان ایران را از یازدهم تا رده هفتم بالا کشید و حتماً در المپیک هم همین نگاه به کشتی وجود دارد. حالا همین ورزش باید به دلیل شکایت بر سر یک موضوع ساده درگیر یک حاشیه بزرگ شود.
بعید است که اینجا‌ بحث بر سر کمک به کشتی باشد؛ اینجا دعوا بر سر میز و صندلی ریاست فدراسیون کشتی است؛ فدراسیونی که حالا میز و صندلی پر طمطراقی هم پیدا کرده و هر کسی را برای تکیه زدن به آن وسوسه می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی