رئیس جمهور چین امروز میزبان «یک دوست عزیز» است

پوتین در سرزمین اژدهای سرخ

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته برای شرکت در سومین مجمع بین‌المللی جاده و کمربند که بیش از 130 کشور جهان در آن حضور دارند، وارد پکن شد.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، ولادیمیر پوتین، پس از اینکه شی جین پینگ او را دوست عزیز خود نامید و از وی برای شرکت در مجمع کمربند و جاده دعوت کرد، به چین رفت و امروز نیز قرار است با شی جین پینگ دیدار و گفت‌و‌گو کند. بخشی از این مذاکرات، جدا از مسائل فیمابین جاری و همچنین جنگ اوکراین، جنگ غزه خواهد بود. بویژه که دو طرف از حامیان ایجاد آتش‌بس در غزه هستند.
رئیس جمهور روسیه در حالی به چین سفر کرده است که طبق حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در صورت خروج از کشورش، باید بازداشت شود. اما دولت چین که عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست، از او با فرش قرمز استقبال کرد.
دیدار پوتین و شی همچنین در شرایطی انجام می‌شود که دو کشور تحت فشارهای تحریمی و سیاسی بسیاری از سوی امریکا هستند. با این‌حال هر دو با به چالش کشیدن نظام تک قطبی در جهان خواهان ایجاد نظامی چندقطبی در جهان هستند. آنها به همین منظور در تابستانی که گذشت، با تقویت گروه بریکس نه فقط به نبرد با نظام تک‌قطبی مورد نظر امریکا رفتند که هژمونی دلار را نیز شکستند و روندی را در کشورهای موسوم به جنوب برای خارج کردن ارز دلار از چرخه تجارت خود به راه انداختند که در‌میان مدت می‌تواند، اقتصاد امریکا را با خطراتی جدی مواجه سازد.
جستجو
آرشیو تاریخی