نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ۳۴ نفر از وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی برای وضعیت غزه

جنایت جنگی علیه خبرنگاران نقض فاحش حقوق فرهنگی است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای وزرای فرهنگ ۳۴ کشور اسلامی از جمله ترکیه، تاجیکستان، لیبی، سوریه، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، لبنان، نیجر، قطر، عمان و برخی دیگر به منظور حمایت از انتفاضه مردم‌ مظلوم فلسطین، مسلمانان نوار غزه و کرانه باختری در برابر حملات رژیم‌صهیونیستی نامه‌ای ارسال کرد. متن نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:
«با احترام، همان‌طور که مستحضرید بیش از سه دهه از انتفاضه اول فلسطین می‌گذرد و مسلمانان سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه در کرانه باختری، تا امروز رودرروی رژیم‌صهیونیستی ایستاده‌اند؛ انتفاضه‌ای که با دست‌های خالی اما مشت‌های محکم کودکان آغاز شد و غاصبان جنایتکار همچنان انتقام آن را با کودک‌کشی می‌گیرند. این روزها در سراسر دنیا مردمان بسیاری در کنار آرمان مقاومت و ملت غزه ایستاده‌اند و سرمایه اجتماعی و فرهنگی کم‌نظیری را در اختیار آزادگان جهان قرار داده‌اند و روند مقاومت و پیروزی، رؤیای آنها را که «فرهنگ سازش» را در میان مسلمانان ترویج می‌کردند، نقش بر آب کرده و فرصت مظلومان، در حال خلق تاریخ جدیدی است. اینجانب پیش از بروز جنگ کنونی، در اجلاس اخیر وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی درباره این موضوع سخن گفتم و تأکید داشتم که تمامی نظم‌ها در حال تغییر هستند. بر همین اساس ما به‌عنوان کارگزاران فرهنگی جهان اسلام، وظیفه داریم سیاستی کارساز و اثرگذار را در حوزه مسئولیت خود در پیش گیریم تا نقشی عمده در حمایت از «حقوق فرهنگی مقاومت اسلامی» ایفا کنیم؛ اقدامی که مستقیماً بر عهده ما وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی است و باید این مسئولیت را به طور جدی به انجام رسانیم.
بنا بر موارد گفته شده دو پیشنهاد مطرح می‌شود:
1. در این یک هفته، برابر آمار رسمی، دست‌کم ۱۰ خبرنگار مسلمان و غیرمسلمان از رسانه‌های مهم جهان، جان خود را از دست داده‌ و شهید شده‌اند. این قساوت‌ها در کنار بمباران دفاتر شبکه‌های خبری در غزه، «جنایت جنگی علیه خبرنگاران» است و نه فقط نقض فاحش حقوق فرهنگی مردم، بلکه «محدودیت سیستماتیک نظامی» علیه رسانه‌های جهانی به شمار می‌رود و باید از هر امکانی برای حفاظت از خبرنگاران و رسانه‌ها استفاده کنیم. بر این اساس پیشنهاد می‌شود همه ما از دولت‌های خود بخواهیم در اقدامی هماهنگ و جمعی علیه رژیم‌صهیونیستی به سبب زیر پا گذاردن حقوق رسانه‌ها و این جنایت علیه خبرنگاران، به دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) شکایت کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه پیشقدم خواهد بود.
2. پیشبرد ایده‌های دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ جهان اسلام در قطر در شرایط خطیر کنونی ضروری است.»
جستجو
آرشیو تاریخی