صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

هاشم میرزاخانی مطرح کرد

راه‌اندازی شبکه نوین ارتباطات سینمایی

شبکه نوین ارتباطات سینمایی ایران با نام اختصاری «شناسا» قرار است روز چهارشنبه در آیینی رونمایی شود. این شبکه امکان اتصال کلیه سینماها به یکدیگر از طریق یک شبکه اختصاصی را به وجود می‌آورد. این اقدام امکان ارسال تمامی آثار سینمایی در حال اکران را در یک روز به اقصی نقاط کشور فراهم می‌کند که در کاهش زمان و هزینه و افزایش کیفیت پخش آثار مؤثر است. از دیگر مزایای این شبکه نوین ارتباط سینمایی، امنیت فیلم‌ها و برطرف شدن دغدغه مفقود شدن هارد و خدشه دار شدن حقوق صاحب اثر است. همچنین هر فیلم با فضای امن به صورت کدگذاری شده برای سینماهای مدنظر ارسال می‌شود.

 دو روز مانده به آیین افتتاحیه، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینما شهر در نشست خبری درباره کم و کیف فعالیت این شبکه اطلاعاتی داد. او همچنین از برنامه‌های این مؤسسه به عنوان بازوی فنی سازمان سینمایی در 6 ماه اول سال و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع مشکلات اکران گفت. برنامه‌هایی که عملی شدن آن آورده اقتصادی قابل توجهی برای سینمای ایران دارد. ایجاد فضای تبلیغاتی برای سینماهای کل کشور، ارائه سینماکارت به خانواده بازنشستگان و پرسنل دولت، راه‌اندازی گیشه سیار و... بخشی از این اقدامات است. همچنین با راه‌اندازی تارنمای مؤسسه سینماشهر، اطلاعات فروش سینماها با جزئیات بیشتر به صورت شفاف اطلاع‌رسانی خواهد شد. میرزاخانی در این نشست همچنین از تبدیل سینما فرهنگ به خانه جشنواره و پردیس سینمایی سخن گفت.

مرجعی برای جامعه سینمایی
در ابتدای این نشست که صبح روز دوشنبه 24 مهرماه برگزار شد، از لوگوی جدید مؤسسه سینماشهر با بازطراحی تازه محمد روح‌الامین بعد از 20 سال رونمایی شد. در ادامه میرزاخانی از فعالیت«سینماشهر دات کام» به عنوان سایت اینترنتی این مؤسسه خبر داد. در تارنمای تازه مؤسسه قرار است آمار و اطلاعات بازار فروش سینما در قالب جدول و نمودار، به عنوان مرجعی برای علاقه‌مندان سینما و جامعه سینمایی کشور ارائه شود. یکی از بخش‌های جنبی این سایت اطلس سینمای ایران است که این امکان را به مخاطب می‌دهد تا از موقعیت استقرار سینماهای کشور روی نقشه و جزئی‌ترین اطلاعات از بعد مسافت و میزان صندلی تا امکانات رفاهی آگاه شد.میرزاخانی با اشاره به شعار هر شهر یک سینما، از آمار دویست و اندی شهر فاقد سینما گفت و در ادامه توضیحاتی درباره تبدیل آمفی‌تئاترهای این استان‌ها به سالن سینما ارائه کرد. به گفته او ۵۰ آمفی‌تئاتر در ۲۳ استان مختلف شناسایی شده و تاکنون بیش از ۱۵ شهر تجهیز شده‌اند.

سینما صاحب تبلیغات می‌شود
بخش دیگر صحبت‌های میرزاخانی به تدابیر حمایتی اکران اختصاص داشت. ارائه سینماکارت به خانواده بازنشستگان و پرسنل دولت از این اقدامات است. به گفته او، دارندگان این کارت در هر جای کشور به هر سینما برای هر فیلمی می‌توانند مراجعه کنند. با تأیید این مصوبه۱۰ میلیون خانواده بازنشسته و کارمندان دولت از تخفیف ویژه سینماکارت بهره‌مند می‌شوند. راه‌اندازی گیشه سیار و ایجاد امکان فروش بلیت سینماها در اپلیکیشن‌های مختلف به منظور ایجاد فضای تبلیغاتی برای فیلم‌های در حال اکران و ترغیب مخاطب خاموش، از دیگر تدابیر حمایتی اکران این مؤسسه است.
میرزاخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برطرف شدن باگ‌های سامانه سمفا از تقسیم سهم فروش سینما از مبدأ فروش بین سینمادار، پخش کننده و تهیه‌کننده خبر داد. پروسه‌ای که پیش از این حداقل دوهفته زمان می‌برد.

افزایش 5 برابری درآمد سینماها با تبلیغات
ایجاد امکان تبلیغات در تمامی سینماهای کشور از خبرهای امیدوارکننده این نشست بود. تاکنون فقط 50 پرده از مجموع 700 پرده سینما امکان پخش تبلیغات بازرگانی را داشتند و با مذاکرات مؤسسه سینماشهر و برندهای تبلیغاتی مطرح طبق تفاهمنامه‌ای که با سینمادارها امضا شده، امکان نمایش کل تبلیغات در سامانه نمایشی سینماهای سراسر کشور ایجاد شده است. به گفته میرزاخانی این روند درآمد سینماها را پنج برابر بالا می‌برد و بخش زیادی از هزینه جاری سینماها مثل هزینه پرسنل، آب، برق و… رفع می‌شود.

افزایش 3 برابری ضریب اشتغال صندلی سینما
در بخشی از این نشست میرزاخانی با استناد به آمار و ارقامی که از این به بعد به صورت مستمر در سایت جدید این مؤسسه به روزرسانی خواهد شد، اطلاعاتی درباره میزان فروش فیلم‌ها ارائه کرد. طبق این اطلاعات پنج استان تهران، خراسان، اصفهان، فارس و البرز در سال‌های 1401 و 1402 به ترتیب 82 درصد و 79 درصد میزان کل فروش را در اختیار داشتند. بر اساس این آمار، ضریب اشتغال سینماها در 6 ماه اول امسال در مقایسه با سال گذشته تقریباً 3 برابر شده است. به گفته میرزاخانی سالانه چهار تا پنج فیلم پول تولید را درآورده‌اند و معادل ۸۰ درصد فیلم‌ها زیان‌ده بوده است.

سینما فرهنگ، خانه جشنواره
در بخش پایانی این نشست میرزاخانی با اشاره به اینکه از ساخت سینما فرهنگ نزدیک به ۶۰ سال می‌گذرد عنوان کرد با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است سینما فرهنگ تبدیل به خانه جشنواره شود و به یک پردیس سینمایی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های مختلف تبدیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی