شکست ایران‌هراسی با حضور ۳۹ کشور در جشنواره فیلم کودک

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نیمه رسیده و تنور حرف و حدیث‌ها درباره آثار جشنواره در رسانه‌ها گرم‌تر شده است. فیلمسازان از تجربه حضورشان در جشنواره صحبت می‌کنند و کودکان سرگرم فیلم دیدن و داوری و گفت‌وگو درباره دنیای خودشان در سینما هستند. دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در صحن علنی شورای شهر اصفهان حضور ۳۹ کشور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال را شکست ایران‌هراسی عنوان کرده است.

فرهنگی/ سی ‌و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حالا به نیمه رسیده و تنور حرف و حدیث‌ها درباره آثار جشنواره در رسانه‌ها گرم‌تر شده است. فیلمسازان از تجربه حضورشان در جشنواره صحبت می‌کنند و کودکان سرگرم فیلم دیدن و داوری و گفت‌وگو درباره دنیای خودشان در سینما هستند. دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در صحن علنی شورای شهر اصفهان حضور ۳۹ کشور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال را شکست ایران‌هراسی عنوان کرده است.
 
برنامه روز سوم جشنواره
 علاوه بر نمایش آثار، برگزاری رویداد کارگاه «تولید فیلم به زبان ساده» از محمدرضا کریمی‌صارمی، نشست فیلم «کاپیتان» اثر محمد حمزه‌ای، «استعداد من» اثر حمید عبداللهی نجف‌آبادی و «آلفا و روبات نابودگر» به کارگردانی شهرام قدیری از برنامه‌های روز سوم جشنواره بود.
 
رفتار گفتمان‌ساز جشنواره
«شکست ایران‌هراسی با حضور ۳۹ کشور در جشنواره فیلم کودک». این عبارات بخشی از صحبت‌های دبیر این رویداد در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان است. مجید زین‌العابدین با ارائه آمار و اطلاعاتی از کم و کیف آثار این دوره گفته است: «۲۰۰ فیلم از ایران و ۳۹ کشور دیگر حضور پیدا کردند که این آمار با وجود همه ایران‌هراسی‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته است. برخی فیلمسازان را در داخل کشور خودشان تهدید می‌کردند که اگر به ایران بروید امنیت جانی شما را تضمین نمی‌کنیم. آنها به دنبال قطع دیپلماسی عمومی ایران با دنیا بودند اما فیلمسازان به این ایران‌هراسی‌ها توجه نکردند و ما هیچ فیلم انصرافی در این جشنواره نداشتیم.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش از رفتار گفتمان‌ساز جشنواره برای تربیت نسل جدید سخن گفته و توضیح داده است: «همزمان با جشنواره از نوجوانان ایرانی دعوت می‌کنیم که با موضوعات شهری از جمله «من شهر خود را دوست دارم» و «من خانواده خود را دوست دارم» شروع به قصه‌پردازی، نوشتن فیلمنامه و فیلمسازی کنند. هدف این است که این المپیاد را با محصولات زیرساختی آن به جشنواره سال آینده پیوند بزنیم.»
 
نگاه رو به آینده و یک پیشنهاد
یکی از فیلمسازان حاضر در سی ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با تقدیر از نگاه رو به آینده دست‌اندرکاران این رویداد نکاتی را درباره انتظار برای دیدن فیلم‌های بخش بین‌الملل و تفکیک داوران دختر و پسر بیان کرد. ابراهیم نورآورمحمد با ارزیابی مثبت جشنواره و ستایش نگاه رو به آینده دست‌اندرکاران آن، در عین حال با اشاره به عدم نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل به ایسنا گفته: «نمایش این آثار در کنار فیلم‌های ایرانی می‌توانست هم بخش رقابتی را تقویت کند و هم وجه بین‌المللی جشنواره را به شکلی دیگر نشان دهد.» او همچنین به برگزارکنندگان جشنواره توصیه کرده به جای تفکیک داوران دختر و پسر، تمام داوران کودک و نوجوان در یک سالن و در ردیف‌های جداگانه فیلم‌ها را ببینند. سید احمد علمدار کارگردان انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» از آثار راه‌یافته به سی ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در آستانه رونمایی از این انیمیشن در جشنواره، خراسان رضوی را یکی از قطب‌های انیمیشن‌سازی عنوان کرده: «امسال در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، سه اثر از خراسان رضوی حضور دارد که یکی از آنها کار ماست. از این منظر می‌توانیم خراسان رضوی را یکی از قطب‌های انیمیشن‌سازی امروز ایران بدانیم. استعدادهای بسیاری در این استان وجود دارد و متأسفانه خیلی از آنها برای فعالیت حرفه‌ای به تهران رفته‌اند. بخش بزرگی از نیروی کار صنعت انیمیشن در پایتخت هم استعدادهای شهرستانی هستند که ناگزیر به تهران رفته‌اند. امروز در خراسان رضوی شرکت‌های انیمیشن‌سازی متعددی فعال هستند. برخی از این شرکت‌ها سفارش‌هایی از کشورهای دیگر هم دارند. یکی از این شرکت‌ها صرفاً آثار مذهبی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس تولید می‌کند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی