تیم ملی برای حضور در تورنمنت اردن استارت زد

آغاز اردو با ستاره‌های قدیم و جدید

تیم ملی فوتبال کشورمان که خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 آماده می‌کند، دور جدید اردوی خود را از ساعت ۱۲ ظهر دیروز در هتل المپیک آغاز کرد. شاگردان امیر قلعه نویی در حالی کار خود را دوباره از سر گرفتند که برای حضور در تورنمنت اردن آماده می‌شوند. یوزها فردا برای حضور در این تورنمنت راهی امان خواهند شد و در صورت برتری مقابل اردن در بازی‌ای که بیست و یکم برگزار می‌شود، روز ۲۵ مهر در فینال به مصاف برنده بازی قطر و عراق می‌روند. اما لیست جدید نکات مختلفی را در دل خود دارد؛ از دعوت بازیکنان قدیمی و مغضوب گرفته تا قرار گرفتن پدیده جدید در جمع نفرات تیم ملی.

حامد جیرودی
خبرنگار

تیم ملی فوتبال کشورمان که خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 آماده می‌کند، دور جدید اردوی خود را از ساعت ۱۲ ظهر  دیروز در هتل المپیک آغاز کرد. شاگردان
امیر قلعه نویی در حالی کار خود را دوباره از سر گرفتند که برای حضور در تورنمنت اردن آماده می‌شوند. یوزها فردا برای حضور در این تورنمنت راهی امان خواهند شد و در صورت برتری مقابل اردن در بازی‌ای که بیست و یکم برگزار می‌شود، روز ۲۵ مهر در فینال به مصاف برنده بازی قطر و عراق می‌روند. اما لیست جدید نکات مختلفی را در دل خود دارد. از دعوت بازیکنان قدیمی و مغضوب گرفته تا قرار گرفتن پدیده جدید در جمع نفرات تیم ملی.
 
نفرات دعوت شده
بر همین اساس، سرمربی تیم ملی اسامی ۲۳ بازیکن را اعلام کرد که به این شرح است: دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، سیدپیام نیازمند (سپاهان)و سیدحسین حسینی (استقلال) مدافعان میانی: شجاع خلیل‌زاده (تراکتور)، محمدحسین کنعانی‌زادگان و مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس)، محمد دانشگر(سپاهان)و امین حزباوی (السد) مدافعان چپ و راست: احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی (آ.ا.ک)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)و رامین رضاییان (سپاهان) هافبک‌ها: روزبه چشمی (استقلال)، سعید عزت‌اللهی (وایله)، احمد نوراللهی (الوحده)، محمد محبی (روستوف)و محمدجواد حسین‌نژاد (سپاهان) مهاجمان: مهدی طارمی (پورتو)، سامان قدوس (برنتفورد)، علیرضا جهانبخش (فاینورد)، مهرداد محمدی (استقلال)، کریم انصاری‌فرد (اومانیا) و سردار آزمون (رم).
 
علت دعوت نشدن 8 بازیکن
بنابر اعلام بخش رسانه‌ای فدراسیون فوتبال، علی قلی‌زاده، سیدمجید حسینی، علی کریمی و مهدی ترابی با وجود برگشت به شرایط تمرینی به‌دلیل خطر مصدومیت مجدد به این اردو دعوت نشده‌اند تا در اختیار کادر فنی و پزشکی باشگاه خود جهت تکمیل فرایند درمانی و آمادگی جسمانی قرار گیرند. همچنین وحید امیری، میلاد سرلک، یاسین سلمانی و امید نورافکن نیز به‌دلیل مصدومیت در این فهرست حضور ندارند تا فرایند درمان خود را تکمیل کنند.
 
حردانی جانشین محرمی شد
اما لیستی که بامداد دوشنبه از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد، صبح دیروز با یک تغییر مواجه و صادق محرمی به دلیل مصدومیت در دیدار باشگاهی از فهرست تیم ملی در تورنمنت اردن کنار گذاشته شد و صالح حردانی مدافع راست استقلال به جای او به اردوی تیم ملی دعوت شد.
 
سپاهان و استقلال با بیشترین ملی‌پوش
در این فهرست نام 12 بازیکن لیگ برتری دیده می‌شود. این در حالی است که از بین لیگ برتری‌ها، تنها چهار باشگاه سپاهان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور در این اردو بازیکن دارند که در بین آنها و در کل نفرات دعوت شده، سپاهان و استقلال با چهار ملی‌پوش بیشترین نماینده را در این اردو دارند.در این لیست، 11 بازیکن لژیونر نیز حضور دارند.
 
غایبان از اردوی قبل
حسین پورحمیدی، محمدرضا اخباری، محمدحسین مرادمند، وحید امیری، مهدی ترابی، علی کریمی، علیرضا علیزاده، میلاد سرلک و شهریار مغانلو نفراتی هستند که به نسبت اردوی قبلی جایی در فهرست جدید ندارند.
 
مهرداد بالاخره دعوت شد
مهرداد محمدی، بازیکن استقلال برای اولین بار پس از دوره سرمربیگری مارک ویلموتس به جمع ملی‌پوشان اضافه می‌شود تا  در کنار برادرش میلاد در اردوی تیم ملی حضور داشته باشد.
 
کریم دوباره ملی‌پوش شد
یکی دیگر از بازیکنان تازه و البته دوباره دعوت شده هم انصاری‌فرد است. کاپیتان دوم ایران با 96 بازی ملی که پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تمام اردوها غایب بوده اما برای این اردو، برای اولین بار در دوره سرمربیگری قلعه‌نویی توانست در فهرست تیم ملی قرار گیرد.
 
حسینی در جمع گلرها
به جمع نفرات دوباره دعوت شده، باید به حسینی هم اشاره کرد. کاپیتان و دروازه بان استقلال که پس از اردوی نوروزی تیم ملی، در اردوهای خرداد و شهریور این تیم غایب بود و پس از کاپیتانی تیم امید در بازی‌های آسیایی هانگژو، بار دیگر به جمع شاگردان قلعه‌نویی بازگشته و جانشین اخباری مصدوم شده است.
 
حسین‌نژاد و حزباوی 20 ساله
یکی از نفراتی که برای اولین بار حضور در اردوی تیم بزرگسالان را تجربه می‌کند، محمدجواد حسین‌نژاد، پدیده ۲۰ ساله سپاهان است که حضور او و حزباوی که او هم ۲۰ سال دارد، میانگین سنی تیم را در این اردو پایین‌تر می‌آورد‌. حزباوی هم پس از مدت‌ها به اردوی تیم ملی بازگشته است. او درگیر مسابقات تیم امید بود و قلعه‌نویی او را در اختیار رضا عنایتی قرار داده بود اما حالا بار دیگر حزباوی شانس حضور در تیم ملی را پیدا کرده است.
 
پایان تنبیه کنعانی‌زادگان
اما ‌کنعانی‌زادگان دیگر بازیکنی است که پس از غیبت در یک اردو، بار دیگر به تیم ملی بازگشته‌ است. این بازیکن پس از اخراج در فینال تورنمنت کافا و درگیری‌هایی که در آن بازی به وجود آورد، از سوی کادرفنی تیم ملی تنبیه انضباطی شد و برای بازی با بلغارستان و آنگولا دعوت نشد اما دوباره برای این اردو فراخوانده شد تا مشخص شود جریمه او پایان یافته است. کنعانی‌زادگان در بازگشت به پرسپولیس در این فصل در پنج مسابقه لیگ برتر و دو بازی آسیایی فیکس بوده و عملکرد خوبی از خود نشان داده است.
 
سردار در خدمت تیم ملی
سردار آزمون هم که در اردوی قبلی تیم ملی حضور نداشت، بار دیگر به جمع شاگردان قلعه‌نویی بازگشته است. این مهاجم رم با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود، از حضور در فرودگاه تهران برای همراهی تیم ملی فوتبال خبر داد. حضور او در اردوی تیم ملی در شرایطی رخ داد که زمانی که سردار به رم پیوست، جنجال‌های زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه این بازیکن به ژوزه مورینیو اطمینان خاطر داده که در جام ملت‌ها ایران را همراهی نمی‌کند و وقتی نام او در اردوی قبلی قرار نگرفت، به این حواشی افزوده شد اما آزمون این بار به اردوی تیم ملی پیوست تا به این حواشی پایان دهد.
 
غیبت عجیب اسدی!
غیبت رضا اسدی که در اردوی قبلی به شکلی عجیب تیم ملی را برای کمک به سپاهان در روسیه ترک کرد، یکی از نکات عجیب این لیست به شمار می‌رود. این در حالی است که اسدی در پنج بازی ابتدایی لیگ برتر موفق به ثبت 5 گل شده و یکی از بازیکنان آماده این روزهای فوتبال ایران به شمار می‌رود. همچنین غیبت علی علیزاده، هافبک دفاعی گل‌گهر که در دو اردوی پیشین تیم ملی حاضر بود، نکته قابل توجه دیگر فهرست قلعه‌نویی است.
 
قایدی باز هم جا ماند!
در حالی که بسیاری از هواداران فوتبال انتظار داشتند نام مهدی قایدی را در لیست تیم ملی ببینند، نام او باز هم در بین نفرات دعوت شده قرار ندارد! بازیکنی که بعد از ترک استقلال و انتخاب اتحاد کلبا، درخششی ویژه را از خود نشان داده و در پنج بازی موفق به ثبت سه گل شده و یک پنالتی هم گرفته است. قایدی در بازی اخیراتحاد کلبا باوجود عدم گلزنی، دو موقعیت بسیار خوب خلق کرد و دومین بازیکن برتر زمین بود. او برابر عجمان دو گل مهم به ثمر رساند و در بازی با شارجه نیز یک گل زد تا شاید بهترین بازیکن تیم فرهاد مجیدی هم باشد. قایدی آخرین بار در فیفادی خرداد در لیست قلعه‌نویی قرار گرفت ولی دیگر موفق نشد نظر سرمربی تیم ملی را جلب کند.
 
شروع رسمی اردو
اولین تمرین تیم ملی در حالی از ساعت 15:30 دیروز در زمین شماره 2 کمپ تیم‌های ملی برگزار ‌شد که 13 بازیکن در اردوی تیم ملی حضور داشتند. حزباوی و محبی خود را به کادرفنی معرفی کردند و پس از آنها آزمون نیز خود را به جمع ملی‌پوشان رساند. بیرانوند، پورعلی گنجی و کنعانی‌زادگان در حالی با حضور در هتل المپیک، خود را به کادرفنی معرفی کردند که ژست‌های بیرانوند در لابی هتل بعد از بازی جنجالی مقابل گل‌گهر به سوژه عکاس تیم ملی تبدیل شد!

 

جستجو
آرشیو تاریخی