محمد اسلامی از آغاز بتن‌ریزی بخشی از رآکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد

رفع موانع اجرای واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر

20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تحقق می‌یابد

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته، گام‌های مهمی در مسیر افزایش توان کشور برای تولید برق هسته‌ای برداشته شد؛ گام‌هایی که می‌توان آن را زمینه ساز تحقق طرح‌های کلان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تولید 20هزار مگاوات برق هسته‌ای دانست. در نخستین گام، دوشنبه گذشته عملیات بتن‌ریزی دیواره «تراز بالای صفر» رآکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد. تحول دیگر، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه‌های جانبی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر است که به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی در گذشته مورد غفلت واقع شده بود و حالا در دولت سیزدهم و با مساعدت رئیس جمهور، موانع رفع و کارهای توسعه این طرح با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. عملیات ساخت این واحدها از سال ۱۳۹۶ و در زمینی به‌وسعت ۵۰ هکتار در کنار واحد یکم آغاز شد که هر یک از این واحدها پس از راه‌اندازی، هزار و 57 مگاوات برق هسته‌ای تولید خواهند کرد. تا پایان امسال ۶۰۰ میلیون یورو ظرفیت قراردادی جدید برای این طرح‌ها اجرایی می‌شود که در همه آنها از توان و دانش ساخت داخل بهره‌گیری خواهد شد. همچنین با راه‌اندازی این دو واحد، سالانه در مصرف ۱۰ میلیون بشکه نفت یا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده و از انتشار ۷ میلیون تن گازهای آلاینده نیز جلوگیری می‌شود.
خردادماه امسال رهبر انقلاب در دیدار مسئولان صنعت هسته‌ای، تأکید کردند که «بیست هزار مگاوات از برق کشور باید برق هسته‌ای باشد.» برای تحقق این تأکید، تمهیدات ویژه‌ای از سوی دولت درنظر گرفته شد. از جمله در جلسات متعددی که به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در این باره برگزار شد، علاوه بر تدوین طرح عملیاتی لازم، تصمیمات مقتضی برای رفع نیازها، بویژه نیازهای مالی برداشته شد. از این رو می‌توان آنچه را در بوشهر رخ داده است،بخشی از طرح کلان دولت در افزایش میزان برق هسته‌ای کشور دانست.

 رفع موانع اجرای واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر
شامگاه یکشنبه در حاشیه مراسم آغاز عملیات بتن‌ریزی دیواره «تراز بالای صفر» واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: با حمایت‌های دولت سیزدهم و نیز با تأکیدات رئیس جمهور در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام‌های اساسی در زمینه انجام سریع‌تر عملیات اجرایی واحدهای
۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر برداشتیم و در این زمینه موانع پیش‌رو برداشته شد. محمد اسلامی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو توافق مالی در این پروژه انجام گرفته و جنبه‌های مختلف آن دنبال شده است، ادامه داد: اکنون حجم فعالیت‌ها در این پروژه نسبت به سال پیش ۱۰ برابر شده است.
اسلامی، با تشریح سازکارهای طراحی شده برای استفاده از توان داخلی در اجرای این واحدها، گفت: ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز این پروژه به کارخانه‌ها و صنایع داخلی سفارش داده شده و قراردادهای آن منعقد شده است. وی تصریح کرد: برای ما مهم است که بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها و تأخیرات گذشته در زمینه توسعه نیروگاه‌های اتمی را جبران کنیم تا بر اساس جدول زمان‌بندی‌ تعیین شده شاهد نتایج حداکثری باشیم. رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد در کمتر از ۵ سال و بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده، شاهد اتمام و بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

تولید 60 میلیارد کیلووات ساعت برق هسته ای
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نقش واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در پایداری شبکه برق سراسری اعلام کرد: سال گذشته در نیروگاه اتمی بوشهر توانستیم از میزان تولید ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای عبور کنیم. اسلامی با اشاره به اینکه امسال دهمین سال بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر را جشن می‌گیریم، اضافه کرد: در این یک دهه توانستیم بیش از ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای به شبکه سراسری تحویل دهیم.

آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه‌های جانبی نیروگاه بوشهر
عملیات اجرایی فاز دوم پروژه‌های جانبی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر نیز صبح روز گذشته، در مراسمی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز شد. مهندس منصوری، مجری این طرح با بیان اینکه این قرارداد شامل ۶۸ پروژه است که اسناد آن مبادله شده و روش تأمین منابع آن منحصربه فرد است، افزود: نکته حائز اهمیت در این پروژه، طراحی پایه آن از سوی پیمانکار اصلی است که فرصتی طلایی برای ارتقای توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در کشور به شمار می‌آید. منصوری تأکید کرد: اهمیت این پروژه این است که در نقطه صفر راه‌اندازی واحدهای جدید ما قرار دارد و هیچ تأخیری در آن پذیرفته نیست و باید در زمان تعیین شده به اتمام برسد.

مزیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر برای کل کشور
همچنین روز گذشته، آیین گرامیداشت دهمین سال بهره‌برداری تجاری از نیروگاه اتمی بوشهر در این شهر برگزار شد. حسین درخشنده، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در این آیین، با ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله بهره‌برداری تجاری از این نیروگاه، با بیان اینکه در یک دهه اخیر توانسته‌ایم از تولید و انتشار بیش از ۶۰ میلیون تن انواع گازهای آلاینده جلوگیری کنیم، اظهارکرد: بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر ضمن صرفه‌جویی‌های چشمگیر در مصرف سوخت‌های فسیلی، موجب تولید ثروت برای کشور شده است. معاون سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: نیروگاه اتمی بوشهر جزو معدود صنایع با تکنولوژی بالا و به اصطلاح «های تک» به‌شمار می‌آید که در مدت زمان محدود و پس از تحویل به طرف ایرانی توانسته به شکل قابل توجهی توسط نیروهای بومی به کار خود ادامه دهد. رضا بنازاده، رئیس این نیروگاه نیز اظهار کرد: از تلاش‌های کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر قدردانی می‌کنم زیرا تلاش‌های همکاران ما در نیروگاه اتمی بوشهر سبب تولید ۶۱ میلیارد کیلووات ساعت برق پاک و تزریق آن به شبکه سراسری شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی